Auta, která nepřežila socialismus. Dojela na to, že nemohla konkurovat západním vozům

Lukáš Vaverka
4. 12. 2018 6:28
Doba plánovaného hospodářství automobilovému průmyslu příliš nepřála. Přesto se ve východním bloku pracovalo do poslední chvíle na nových, modernějších autech.

Z bývalých východních automobilových značek se dnešních dnů dožily tři: Dacia, Lada a Škoda. Šanci ale měly i další, jejich rozjeté projekty však musely čelit nečekanému otevření hranic, které přivedlo modernější konkurenci. Co automobilky z východního bloku na sklonku éry socialismu chystaly a jak se jim v následujících letech dařilo? Přinášíme přehled zajímavých příběhů a leckdy dlouhých sérií nástupnických modelů.

Foto: Zastava

Zastava Florida

Jugoslávie měla snadnější přístup k západním technologiím, a tak nejmodernější výtvor značky Zastava vznikl na tehdy zcela nové platformě Fiatu Tipo. Hatchback navržený Giugiarem se začal vyrábět v roce 1988 a možná by se dočkal nástupce, nebýt válek. Výroba ale brzy začala živořit, nakonec trvala 20 let, vyrobilo se však jen 30 tisíc kusů. Dnes se ve stejné továrně vyrábějí Fiaty.

 

Právě se děje

Další zprávy