Auta, která nepřežila socialismus. Dojela na to, že nemohla konkurovat západním vozům

Lukáš Vaverka
4. 12. 2018 6:28
Doba plánovaného hospodářství automobilovému průmyslu příliš nepřála. Přesto se ve východním bloku pracovalo do poslední chvíle na nových, modernějších autech.

Z bývalých východních automobilových značek se dnešních dnů dožily tři: Dacia, Lada a Škoda. Šanci ale měly i další, jejich rozjeté projekty však musely čelit nečekanému otevření hranic, které přivedlo modernější konkurenci. Co automobilky z východního bloku na sklonku éry socialismu chystaly a jak se jim v následujících letech dařilo? Přinášíme přehled zajímavých příběhů a leckdy dlouhých sérií nástupnických modelů.

Foto: ZAZ

ZAZ Tavria

V 80. letech na Ukrajině vyvinuli malý hatchback s pohonem všech kol, který měl nahradit letité Záporožce. Sovětská obdoba našeho Favoritu zaostávala kvalitou i designem, nakonec to ale dotáhla na dvacetiletou kariéru v letech 1987 až 2007. Mezitím ZAZ začal vyrábět auta jiných značek, napřed Daewoo, později i Opel, Kia a dalších.

 

Právě se děje

Další zprávy