Bylo asi půl čtvrté ráno, když dvojice policistů chtěla zastavit na dálnici v Palo Altu Teslu Model S. Auto jelo rychlostí 110 kilometrů za hodinu a řidič nereagoval ani na majáky a sirény policejních vozů. Když se patrola dostala na úroveň šoférova okénka, zjistila, že muž za volantem spí a nereaguje.
Auto v tu chvíli pravděpodobně řídil tzv. Autopilot. Pokročilý systém semiautonomní jízdy, který Tesla za příplatek pět tisíc dolarů nabízí ve svých modelech.
Policie se na každý pád musela vypořádat s problémem, jak auto zastavit, aniž by komukoli ublížila. Využila k tomu právě asistenční systémy Tesly.
Patrola zavolala posily, které zpomalily dopravu za Teslou, a dostala se před ni. Další policejní vozy pak jely vedle auta se spícím řidičem. Policisté následně postupně brzdili a zpomalovali, až za nimi semiautonomní vůz zastavil. Zabralo to sedm minut a jedenáct kilometrů.
Řidiče probudilo až zaťukání na okno. Pětačtyřicetiletý Alexander Joseph Samek byl následně za řízení pod vlivem zadržen, odvolává se Independent na informace Los Angeles Times.
Podle Independentu by se mělo jednat o první případ, kdy policie dokázala chytrý asistenční systém využít k podobnému zákroku. Otázkou ale je, proč ho musela použít.
Autopilot totiž nesmí fungovat sám, ale vždy pod dohledem řidiče. Obvykle by tak auto mělo samo zastavit s rozsvícenými varovnými světly na krajnici, jakmile zjistí, že jeho šofér nereaguje. Mimo jiné nedrží ruce na volantu.
Toto opatření Tesla zavedla v návaznosti na dva roky starou smrtelnou havárii, kdy jeden z jejích vozů v Ohiu najel do nákladního auta. Autopilot ani řidič nereagovali. Na internetu ale podle serveru Wired koluje řada návodů, jak tuto ochranu obelstít. Podle Elona Muska Tesla celý incident se spícím řidičem vyšetří.
Wired však upozorňuje na to, že konkurenční automobilky v případě kontroly, jestli řidič věnuje pozornost dění na silnici, používají i jinou techniku než jen čidla na volantu. Například u Audi sleduje šoféra i interiérová kamera, která vyhodnocuje, jestli náhodou neusnul.