Jan Matoušek
8. 4. 2018 9:32
Jeremy Clarkson kdysi řekl, že člověk, který nikdy nevlastnil Alfu Romeo, nemůže být pravý petrolhead. Na adresu vozů italské automobilky lze napsat hodně špatného – počínaje kolísavou spolehlivostí a konče špatným dílenským zpracováním. Přesto mají Alfy jen těžko popsatelnou auru, která značku provází prakticky celý život. V následující grafice si můžete přiblížit některé významné modely a milníky z historie automobilky, které lze spatřit ve značkovém muzeu v Arese nedaleko Milána. Jedná se samozřejmě jen o zlomek toho, čím se Alfa Romeo proslavila. Možná to ale bude stačit k ospravedlnění Clarksonova tvrzení.
Nejvzácnější 75
Prodejně úspěšný byl i sedan 75, vyráběný mezi lety 1985 a 1992. Vzniklo necelých 387 tisíc kusů tohoto vozu, jen 500 se jich ale může pyšnit označením Turbo Evoluzione. Všechny vznikly na jaře 1987 jako homologace pro závodní verzi skupiny A. Všechny mají pod kapotou stejnou přeplňovanou osmnáctistovku o výkonu 114 kW jako standardní 75 Turbo, ovšem s řadou modifikací. Odhalit Turbo a Turbo Evoluzione pomůže už objem motoru v cm3 - standardní model má 1779 cm3, Evo kvůli sportovním pravidlům jen 1762 cm3. Hlavní výhodou verze Evoluzione je lepší možnost provádět na motoru nejrůznější úpravy a tím z něj dostat eventuálně více výkonu. A když je řeč o výkonu, vrcholem řady 75, alespoň co do této veličiny, byl třílitrový šestiválec ve verzi Quadrifoglio Verde o výkonu 141 kW. Na závěr už snad jen poznámka, že 75 byla poslední Alfou před tím, než značku koupil Fiat.