Kdo neměl Alfu Romeo, nemůže být blázen do aut. Připomeňte si to nejlepší z historie italské značky

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 4. 2018 9:32
Jeremy Clarkson kdysi řekl, že člověk, který nikdy nevlastnil Alfu Romeo, nemůže být pravý petrolhead. Na adresu vozů italské automobilky lze napsat hodně špatného – počínaje kolísavou spolehlivostí a konče špatným dílenským zpracováním. Přesto mají Alfy jen těžko popsatelnou auru, která značku provází prakticky celý život. V následující grafice si můžete přiblížit některé významné modely a milníky z historie automobilky, které lze spatřit ve značkovém muzeu v Arese nedaleko Milána. Jedná se samozřejmě jen o zlomek toho, čím se Alfa Romeo proslavila. Možná to ale bude stačit k ospravedlnění Clarksonova tvrzení.

Z okruhu na běžné silnice

Na konci roku 1967 uvedla Alfa silniční variantu závodního speciálu Tipo 33 s označením 33 Stradale. Celkem vzniklo jen 18 těchto automobilů včetně dvou prototypů Jeden z nich s hořčíkovou karosérií je v majetku automobilky a k vidění je ve značkovém muzeu (a tím pádem také na fotkách výše). Od pozdějších "sériových" verzí lze tyto prototypy odlišit pomocí dvou světlometů vpředu. V již zmíněné osmnáctce je zahrnuto i šest designových prototypů. Ty vznikly na základech pěti 33 Stradale pod taktovkou různých designérů. Pininfarina svůj projekt jednou předělal. Zajímavé je pohonné ústrojí vozu. Uprostřed je totiž uložený osmiválec o neobvyklém dvoulitrovém objemu s výkonem 169 kW. Poháněná jsou zadní kola a při váze 700 kg je maximální rychlost kupé 260 km/h. Do sféry zajímavostí spadá i výška pouhých 990 mm.

 

Právě se děje

Další zprávy