Před dvěma lety přišla společnost Volvo Car Corporation se systémem rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém zabránit srážce s chodcem (do rychlosti 35 km/h), nebo alespoň maximálně zpomalit před nárazem. Nyní přichází s dalším zvýšením bezpečnosti chodců.
V Evropě představují chodci 14 procent všech osob usmrcených při dopravních nehodách. V Číně dokonce 25 procent. Mnohem více chodců je každoročně zraněno. Nejzávažnější poranění hlavy při kolizi chodce s automobilem jsou způsobena tvrdou konstrukcí pod kapotou, spodní hranou čelního skla a A-sloupky. S ohledem na tyto skutečnosti zahájila společnost Volvo Car Corporation vývoj zcela revolučního airbagu pro chodce. Tento ve světě průlomový systém byl poprvé představen na letošním autosalonu v Ženevě spolu s novým modelem Volvo V40.
Sedm čidel v přídi
„Jsme hrdí na to, že můžeme nabídnout automobil s airbagem pro chodce. Smyslem airbagu je pomáhat chránit chodce v situacích, kdy se dostanou do kontaktu s kapotou a s prostorem kolem štěrbiny stěračů a A-sloupků, kde hrozí riziko vážného poranění hlavy," říká Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce společnosti Volvo Car Corporation.
V přídi vozu je zabudováno sedm čidel, která přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se automobil dostane do kontaktu s cizím objektem, signály se změní. Řídicí jednotka signály zpracuje, a pokud je vyhodnotí jako lidské nohy, aktivuje se airbag pro chodce. Samotný airbag se skládá z vaku a vyvíječe plynu. Po aktivaci je vak během několika milisekund naplněn plynem.
Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a uvolní zadní část kapoty. Zároveň se aktivuje airbag, který se začne plnit plynem. V průběhu nafukování airbag nadzvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane v této poloze.
Deformace ztlumí náraz
Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pomůže utlumit sílu nárazu těla chodce. „Airbag plní dvě funkce. Zaprvé zvedne kapotu, čímž pod ní vytvoří potřebný prostor, a zadruhé změkčí dopad těla chodce na tvrdé části v okolí čelního skla," vysvětluje Thomas Broberg.
V nafouknuté poloze airbag zakryje celou štěrbinu, kde jsou umístěny stěrače, přibližně jednu třetinu čelního skla a spodní část A-sloupků. Celá sekvence od aktivace systému do plného nafouknutí trvá několik setin sekundy.
Systém je aktivní při rychlostech od 20 do 50 km/h. K 75 procentům všech nehod s chodci dochází při rychlostech do 40 km/h. „Technologii jsme vyvíjeli s pomocí počítačových simulací a imitací lidských nohou a hlavy. Zkoušky byly provedeny v celé řadě konfigurací," líčí Thomas Broberg.