Praha - Úterý a středa v tomto týdnu byly dny, během nichž bylo možné vidět u tuzemských čerpacích stanic cenovku vyšší než čtyřicet korun také u běžného benzinu s oktanovým číslem 95.
Stalo se to poprvé v historii. "Dlouho jsme to zvažovali, byla kolem toho docela velká diskuse, " uvedl Petr Šindler, mluvčí českého zastoupení Shell, která k tomuto kroku sáhla. Takto drahý benzin bylo možno tankovat právě u jejich pump - jedné u Rokycan na dálnici D5 a druhé na brněnské dálnici D1 u Všechlap na Nymbursku. Podle Šindlera se o tomto zvýšení mluvilo ve firmě již na jaře, teď už prý bylo zvýšení nutné.
Ovšem tak vysoké ceny (v prvním případě 40,70 Kč za litr a v druhém 40,40 Kč) vydržely na vývěsním štítu pouze dva dny. Od čtvrtka se vrátily na 39,90 koruny.
Cena 40 Kč za litr zůstává psychologickou hranicí
"Shell to prostě zkusil a čekal, jak zareaguje konkurence. Ta ale zůstala pod čtyřicítkou, a tak Shell zase cenu snížil," uvedli pro Aktuálně.cz experti na pohonné hmoty v Česku, kteří si ale nepřáli být v této souvislosti jmenování.
Právě 39,90 je v současnosti obvyklá cena u čerpacích stanic, které stojí podél nejdůležitějších silničních tahů v republice. To znamená dálnic D1, D2 a D5 a také například na pražské Jižní a Štěrboholské spojce.
Shodnou cenu tam u svých čerpacích stanic drží všichni velcí hráči na tuzemském trhu, tedy Benzina, Shell, OMV i Agip. Je evidentní, že se vedení zmíněných firem bojí, jak zareagují zákazníci po překročení psychologické čtyřicetikorunové hranice.
"Já si nemyslím, že by nastal nějaký zásadní zlom v chování zákazníků, pokud by benzin stál nad čtyřicet," komentuje situaci Tomáš Mikšovský, šéfredaktor časopisu Petrol.
Těch psychologických hranic bylo podle něho v minulých letech překonáno již více (25,30, 35...), ale nikdy to žádnou velkou změnu nepřineslo. "Je třeba si uvědomit, že vrcholí motoristická sezona, lidé prostě potřebují jezdit a tankovat, takže zdražení paliv po vzestupu ceny ropy je zákonité," dodává. Navíc provozovatelé čerpacích stanic už nemají žádné rezervy, a tak musí každé zvýšení nákladů promítnout do ceny benzinu či nafty.
Přibývá zákazníků, kteří chtějí kvalitu
To, že jsou ceny nejvyšší právě u hlavních silnic, je podle odborníků logické. Ostatně, stejně to vypadá i v západoevropských zemích. Tomu, kdo chce ušetřit, stačí sjet třeba i jen několik stovek metrů z dálnice či rychlostní silnice.
Situaci v Průhonicích, které jsou vzdáleny jen šest kilometrů od hranic hlavního města, jsme ověřovali dnes ráno. Na dálniční čerpací stanici Benzina i na další o pár stovek metrů svítil pod označení Natural 95 údaj 39,90. Na samoobslužné čerpací stanici na kruhovém objezdu za sjezdem už ale byla cena jen 37,30 za litr stejného druhu benzinu. A stejnou cenu nabízela (i bez další slevy za absolvovaný nákup) i čerpací stanice o další půlkilometr dále, na parkovišti u hypermarketu Albert. Rozdíl při natankování padesátilitrové nádrže je tedy sto třicet korun.
"Myslím, že těch, kteří tankují u podobných čerpacích stanic, bude u nás ještě přibývat. Ve Francii dosáhly pumpy u obchodního řetězce Carrefour skoro padesátiprocentního podílu na trhu," připomíná Mikšovský.
Na druhou stranu ani značkové pumpy nepřijdou o moc velké množství klientů. " Existuje poměrně značná skupina motoristů, kteří chtějí tankovat značkové, zaručeně kvalitní pohonné hmoty a nechce se jim kvůli úspoře pár desítek korun riskovat například poruchu motoru," dodává Mikšovský.
Proto se také podle Šindlera sice pomalu, ale jistě v celkovém množství prodaných paliv zvyšuje procento prémiových výrobků.