20 let od hokejového Nagana: Jaká auta tehdy kupovali Češi? Škoda ovládala trh, SUV nikdo nechtěl

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 2. 2018 7:31
Před 20 lety se zrodil pravděpodobně nejslavnější sportovní výsledek v historii České republiky. Hokejová reprezentace dokázala vyhrál olympiádu v Naganu, která dostala přezdívku Turnaj století. Následující grafika však nebude o hokeji, ale o autech. Zajímalo nás, jaká auta v roce 1998 ovládala český trh. Zapátrali jsme proto ve statistikách Svazu dovozců automobilů a našli zajímavá čísla. Že vládla Škoda, asi nepřekvapí, další místa by ale s ohledem na dnešní situaci tipoval jen málokdo.

Celkem se v roce 1998 prodalo 141 155 nových automobilů. 74 321 z nich, tedy téměř 53 procent trhu, patřilo do kategorie malých automobilů (ta byla tehdy souhrnná i s minivozy). 46 211 aut, tedy skoro 33 procent trhu, spadalo do nižší střední třídy. Dnes populární terénní vozy a SUV před 20 lety tvořily sotva dvě procenta trhu s novými automobily.

V roce 2017 se v České republice podle SDA prodalo 271 595 nových automobilů. Nejvíce, lehce přes 66 tisíc kusů, spadá do kategorie SUV a terénních vozů. To představuje přes 24 procent trhu s osobními auty. Následuje nižší střední třída s 56 431 vozidly, což je necelých 21 procent trhu. Malá auta, bez segmentu minivozů, drží necelých 18 procent trhu za 47 754 prodaných automobilů.

7. Daewoo

Dnes již neexistující jihokorejská automobilka si před 20 lety našla 3772 nových zákazníků. Většinu z tohoto čísla obstarala dvojice Matiz (1529 aut) a kompaktní Lanos (1197 aut). 509 zájemců zaujala Nubira, téměř pět procent trhu s vozy vyšší střední třídy a luxusními auty zaujala Leganza. A to přesto, že se pro ni rozhodlo jen 143 lidí. V nabídce značky dále figurovaly ten rok ještě modely Nexia a Espero.

 

Právě se děje

Další zprávy