Méně vítězů, více poražených. S velkými hráči českého byznysu letos zatřásla pandemie

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
27. 12. 2021 15:02
Chaos na trhu s elektřinou, ale také rozmach byznysu na internetu. I to byl rok 2021, už druhý v pořadí zasažený koronavirem. Oslovení analytici přitom dodávají, že efekt pandemie byl zásadní. Zatímco vítězové českého byznysu v anketě prořídli, poražených výrazně přibylo. Podívejte se, které tři největší růsty a pády nakonec experti pro Aktuálně.cz vybrali.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Tomáš Volf, analytik Citfin

  • Naopak nejúspěšnější firmy letošního roku dokázaly podle analytika Volfa nouzový stav změnit ve svou výhodu. Zavedly nové produkty a služby, případně posílily již stávající infrastrukturu. Patří mezi ně jednoznačně Zásilkovna, Alza.cz a Rohlík.cz.

Za on-line supermarketem Rohlík.cz stojí zakladatel Slevomatu a DámeJídlo.cz Tomáš Čupr. Mateřská Rohlík Group expanduje na zahraniční trhy, funguje v Maďarsku, Rakousku a Německu. V roce 2022 chce pod značkou Sezamo expandovat do Itálie, Rumunska a Španělska. Uplynulý kalendářní rok společnost uzavřela s obratem přes 300 milionů eur (7,8 miliardy korun), což je roční nárůst o více než 100 procent, a 750 tisíci zákazníky.

Logisticko-technologická platforma Zásilkovna vznikla před 11 lety. V současnosti má 8000 vlastních výdejních míst, z toho 6000 v Česku, a spolupracuje s více než 30 tisíci e-shopy. Firma působí v osmi zemích a do 33 zemí doručuje. Skupina zaměstnává 2000 lidí. Mateřská skupina Packeta, do které Zásilkovna patří, chce letos zvýšit obrat na 5,2 miliardy korun a dosáhnout 75 milionů přepravených zásilek, když loni zdvojnásobila obrat na 2,5 miliardy korun a počet přepravených zásilek vzrostl o 114 procent na 40,5 milionu.

Daří se i největšímu tuzemskému e-shopu Alza.cz. Ten letos dál pracoval na rozšiřování svých výdejních boxů. Alza už od začátku loňského roku kapacitu sítě boxů více než zpětinásobila na aktuálních více než 100 tisíc schránek. Do poloviny příštího roku chce e-shop toto číslo ztrojnásobit a provozovat přes 3000 AlzaBoxů v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. Firma loni zvýšila obrat o 28 procent na rekordních 37,3 miliardy korun bez DPH. Počet zákazníků se rozrostl na téměř pět milionů. Ti na e-shopu vytvořili 15,8 milionu objednávek, což je o 3,5 milionu meziročně více. 

Podle Volfa se ale nedařilo jen odvětvím zabývající se doručováním zásilek všeho druhu, ať už se jednalo o elektroniku nebo jídlo. "Stranou nemohou zůstat ani další odvětví, jako jsou banky, developeři, prodejci a výrobci zdravotnického materiálu, prodejci a producenti kávy nebo alkoholu. Obecně lze říct, že v prvních vlnách covidu-19 dávali čeští spotřebitelé určitou přednost domácím firmám," připomíná.

 

Právě se děje

Další zprávy