Praha - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) bude mít od 1. června nový nástroj na kontrolu hlasitosti televizních reklam. Za porušení zákona bude moci uložit až pětimilionovou pokutu.
Kvůli hlasitosti reklam v minulosti vznikla petice, kterou podepsalo na 13 000 lidí.
Novela zákona a vyhláška, která radě umožní vysílání regulovat, nabývá účinnosti 1. června. Rada bude televizní vysílání kontrolovat pomocí nového programu, který pořídila za 8000 eur (asi 200 000 korun) od nizozemské společnosti na základě výběrového řízení.
Přístroj dokáže měřit až 25 programů současně, a to z osmi vysílacích multiplexů. Hlasitost vysílání lze měřit i zpětně.
Zároveň jde o jediný náklad v souvislosti s novou kontrolní činností RRTV, neboť požadavek na nového zaměstnance vláda v průběhu přípravy vyhlášky zamítla, a měření tak bude muset rada zvládnout se současnými kapacitami.
"Budeme to řešit v rozpočtu na příští rok," řekl na tiskové konferenci předseda sněmovního volebního výboru Václav Mencl.
Dlouhá historie hlasité reklamy
Regulace hlasité reklamy má v Česku dlouhou historii. Stížnosti na hlasitou reklamu byli podle předsedkyně RRTV dlouhodobě jedněmi z nejčastějších.
Rada se postupně obracela na ministerstvo kultury, Asociaci televizních organizací a následně na volební výbor sněmovny. Poslanci podle předsedy výboru Mencla původně očekávali, že televize začnou hlasitost regulovat sami.
Setkali se ale prý s odmítavými postoji provozovatelů i Asociace televizních organizací, a připravili proto nový zákon.
"Ve sněmovně to prosadit nebylo obtížné, protože jsou pod tím podepsáni všichni členové výboru, problém byl v tom projednávání," poznamenal Mencl. Nakonec řada tuzemských televizí v uplynulém roce k samoregulaci přesto sama přistoupila.
Nevyhnutelný trend
Tuzemská úprava vychází z evropských zkušeností a z mezinárodních technických dokumentů, mimo jiné Evropské vysílací unie (EBU). Základem je zákon, který radě dává pravomoc kontrolovat a ukládat pokuty.
Vyhláška pak upravuje hladinu hlasitosti a maximální špičku. "Po technické stránce jsme nevymýšleli nic nového," dodala předsedkyně rady Kateřina Kalistová.
Podle Libora Husníka z Fakulty elektrotechnické ČVUT se na zvolený standard (R-128) přechází velké televize na celém světě "Je to trend, který je víceméně nevyhnutelný," uvedl Husník. Rada po několika měsících připraví zprávu, jak měření funguje v praxi.
Na rozhlasovém trhu rada zatím podobnou regulaci neočekává. "Já jsem v radě čtyři roky a nezaznamenala jsem jedinou stížnost na hlasitou reklamu v rozhlasovém vysílání," řekla Kalistová.
Televize již s vyhláškou počítají
Televizní stanice již podle zjištění deníku Aktuálně.cz s vyhláškou počítají.
"Samoregulace a jednání se zadavateli reklamy byla úspěšná, v současné době přijímáme do vysílání pouze reklamní spoty a sdělení, která splňují doporučení EBU R128," řekl David Vaníček, tiskový mluvčí FTV Prima.
"Skupina Nova ve svém vysílání využívá audioprocesy, které regulují hlasitost reklamních breaků do zákonem požadované normy, již od loňského roku," vysvětlila Marie Janíková Finanová z TV Nova.
Dodala, že v souladu s doporučením zákona vydala televize také soubor podmínek, které zadavatelům reklamy určují přesná pravidla pro zadávání reklam, včetně její hlasitosti. "Tyto podmínky aplikujeme také na pořady, které od 1. 1. 2013 vyrábíme," doplnila.
Pravidla pro hlasitost reklamy podle svých slov dodržuje i TV Barrandov. "Hlasitost reklamy řešíme již při příjmu reklam do televize, kde tyto reklamy musí splňovat doporučení EBU R128. Další kontrola hlasitosti je prováděna upravována na výstupu vysílacího řetězce, kde máme audioprocesor, který upravuje výstup zvuku dle příslušné specifikace EBU R-128," řekl vedoucí úseku techniky na TV Barrandov Petr Novák.