reklama
 
 

Rada navrhla vládě, jak měřit hlasitost reklamy

18. 4. 2013 16:51
Vyhláška vycházející z praxe mezinárodních institucí má platit od letošního června

Praha - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) poslala vládě návrh vyhlášky, která stanovuje způsob měření hlasitosti reklam.

Po loňské novele zákona je to další krok k řešení jedné z nejčastějších diváckých stížností, které rada dostávala. Vyhláška vycházející z praxe mezinárodních institucí má platit od letošního června, potvrdila předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Rada dosud neměla žádný nástroj, jak proti provozovatelům vysílání postupovat. "Do nabytí účinnosti novely nemá RRTV kompetenci provádět a ani neprovádí žádná kontrolní měření," poznamenala Kalistová s odvoláním na očekávanou účinnost nových předpisů.

Vyhláška má za sebou kolo připomínek od ministerstev, rada ji také konzultovala s profesními subjekty. Jednou z výhrad, které rada na návrh ministerstva financí a ministerstva průmyslu a obchodu do nové vyhlášky zapracovala, bylo odmítnutí nákladů na nového zaměstnance, jenž by měl na starosti kontrolu dodržování pravidel.

"Budeme se tak muset s novou agendou vyrovnat ve stávajícím počtu zaměstnanců, ačkoliv personální stav RRTV je ve srovnání s regulátory v podobně velkých evropských zemích již dlouhodobě značně poddimenzován," upozornila šéfka mediální rady.

Některé televize přitom podle dostupných informací k "samoregulaci" již přistoupily. Nova a Prima od nového roku, Česká televize hlasitou reklamu odstranila dokonce již loni v březnu, kdy zároveň sladila jednotlivé kanály. Úbytek stížností na reklamní sdělení potvrdila také rada.

"Jednotlivé stížnosti na hlasitou reklamu RRTV nadále chodí, nicméně v mnohem nižším počtu než před přijetím novely zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání," dodala Kalistová.

Pokuta až pět milionů

Při porušení zákona hrozí provozovatelům vysílání pokuta, která může dosáhnout až pěti milionů korun. V případě prvního prohřešku rada vydá tzv. upozornění na porušení zákona. Nezjedná-li provozovatel nápravu, zahájí rada správní řízení, které může skončit pokutou.

Při jejím stanovení ale rada bude hodnotit také takzvanou společenskou nebezpečnost, která podle Kalistové pravděpodobně bude nižší než u nekalých obchodních praktik v reklamě či ochrany dětí a mladistvých před škodlivým obsahem vysílání.

Cílem vyhlášky je u reklamy, teleshoppingu a označení sponzora technicky stanovit přípustnou hladinu hlasitosti. Stanovuje také pravidla měření, aby bylo možno zjistit, zda vysílání odpovídá zákonným požadavkům. Využívá při tom postupů Evropské vysílací unie a Mezinárodní vysílací unie, které se této problematice věnují.

autor: ČTK | 18. 4. 2013 16:51

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama