Praha – Internetová televize DVTV v rámci předvolebního speciálu zpovídá kandidáty jednotlivých stran na pražského primátora (nebo primátorku). K hlavním tématům rozhovorů patří předvolební sliby, na které partaje lákají voliče.
ODS, jejíž lídr a exprimátor Bohuslav Svoboda je obžalovaný v kauze Opencard, by chtěla prosadit takové změny, aby lidé museli na úřady chodit co nejméně a co nejvíce věcí mohli vyřešit přes internet.
"Přes internet jistě musí jít proplácení všech karet, musí přes něj jít získávání údajů, které potřebuji pro práci, musí přes internet fungovat i to, že dostanu potvrzení o tom, že jsem nebyl trestán," prohlásil v DVTV Svoboda. Podle něj by mělo být možné přes internet zařídit například i výměnu řidičského průkazu a na internetu by měly být i veškeré smlouvy, které hlavní město uzavře.
ANO chce aktivní bezdomovce
Právě transparentnost je jedním z hlavních témat hnutí ANO, za které na prvním místě kandiduje bývalá ředitelka české pobočky Transparency International Adriana Krnáčová. " Obchodní tajemství nepovažuji za institut, který by měl být ve smlouvách s veřejným sektorem vůbec zabudován," domnívá se Krnáčová.
Ta by se podle svých slov rovněž chtěla zasadit o to, aby město lépe pracovalo s bezdomovci. "Uděláme možná výhody pro firmy, které by mohly zaměstnávat tyto lidi, formou daňových výhod nebo jiných benefitů," nastínila současná náměstkyně ministra vnitra, jak by hnutí ANO problém řešilo.
MHD levnější nebo úplně zadarmo
Trojkoalice (Strana zelených, lidovci a starostové) naopak slibují, že pro Pražany zlevní veřejnou dopravu. Roční kupon by dospělého vyšel na 3650 korun, tedy v přepočtu na deset korun denně. Jednička kandidátky Petr Štěpánek je přesvědčený, že opatření by fungovalo.
"Nejsou to fantasmagorie, ale věc, kterou Zelení prosadili ve Vídni a která fungovala," odpověděl Štěpánek na dotaz moderátora Martina Veselovského, jestli by opatření nepřineslo městu spíše ztráty.
"Dopravní podnik nepřijde ani o korunu, protože celá transakce je nastavena tak, aby ti, kteří jsou motivováni koupit si zlevněnou tramvajenku, tak jich bude o tolik víc, že dopravní podnik nepřijde ani o korunu," stojí si za svým Štěpánek.
Podobným, ale pro lidi ještě příznivějším opatřením láká lidi KSČM. V programu slibuje, že se zasadí o zavedení hromadné dopravy zcela zdarma. "Podle našeho názoru převažují pozitiva, ať už je to zlepšení životního prostředí, pro lidi, ušetřilo by se na distribuci a tisku jízdenek, na opencard, na vymáhání pokut," vypočítávala v DVTV možné příznivé dopady lídryně komunistů v metropoli Marta Semelová.
Uznala však, že opatření by bylo možné realizovat v řádu několika let. "Ale není to věc změny z jednoho dne na druhý, chceme otevřít diskusi s odborníky, s městskými částmi, veřejností, občanskými iniciativami, právě nad tím, co by to přineslo jako pozitivum a co by to přineslo jako negativum," je si vědoma Semelová.
S MHD zdarma jdou do voleb i Piráti. "Nemyslím, že to je populismus. Je to řešení, které funguje v několika městech včetně Tallinnu," řekl k tomu kandidát na primátora Jakub Michálek.
Podotkl však, že strana chce možnost primárně zanalyzovat. "Aby fungovala MHD zdarma, tak by se muselo z rozpočtu města vynaložit na dopravní podnik asi čtyři miliardy ročně. Chtěli bychom zjistit, jaké rezervy jsou v rozpočtu, a v případě, že by se je podařilo najít, tak jsme ochotni o tom diskutovat," dodal Michálek.
ČSSD "zhumanizuje" magistrálu
Nynější ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík a lídr kandidátky ČSSD chce městu nabídnout schopnost dohodnout se a řídit velký tým lidí. Zároveň by se chtěl zasadit o vyřešení situace okolo magistrály - tedy téma, kterým se politici ohánějí už řadu let.
Podle Ludvíka připadá v úvahu několik variant řešení, včetně tunelu za Národním muzeem. "Já bych rozhodně byl pro to, aby se to změnilo v městský bulvár, který bude mít zelený pruh uprostřed, aby to nebyla páteřní tepna," naznačuje Ludvík, která varianta mu připadá nejvhodnější.
Dopravní situaci by řešila i TOP 09, která v současnosti hlavní město s podporou ČSSD vede. Podle primátora Tomáše Hudečka je do budoucna třeba uvažovat koncepčně o tom, do čeho bude město investovat.
"Musí vážit každou korunu, kterou do toho vloží," řekl například na adresu dostavby trasy metra A, kde podle něj hrozí, že stanice budou jen velmi využívané. "Jsou horší Prahy, které potřebují zlepšit dopravní situaci, například Spořilov," naznačil Hudeček, co by mělo být prioritou.
Svobodní a Pro Prahu slibují vyřešit parkování
Zrušit co možná nejvíce poplatků, to je cíl Svobodných. Strana by tak například nezaváděla mýtné nebo emisní zóny. Namísto toho by podporovala tvorbu nových parkovacích míst.
"Jestliže na Praze 1 nebo 2 je nedostatek parkovacích míst v noci, tak radnice má dělat všechno pro to, aby se rovnováha nějak ustavila. Aby lidé, kteří přijedou domů autem, tak musí zaparkovat, to nejde, že jim zakážeme vjezd," myslí si lídr kandidátky Jiří Payne.
Nastínil rovněž, jak by podle Svobodných šel nedostatek parkovacích míst vyřešit. "Představujeme si, aby se začala ve větším rozsahu se soukromými investory budovat podzemní parkoviště. Praha by sice musela prodat investorovi 20 metrů čtverečních chodníku, kudy by byl vjezd do podzemí, ale mohlo by tam parkovat několik set aut," řekl.
Hnutí Pro Prahu, jehož lídrem je Zbyněk Passer, bratr developera Radima Passera, dokonce v programu slibuje, že z centra vyžene až 20 procent aut. "Každé ráno do Prahy přijede přibližně 168 tisíc Středočechů a zhruba 100 tisíc lidí z okrajů města, kteří jezdí pracovat nebo do školy do centra Prahy. Z toho 150 až 170 tisíc použije auto," vypočítával v DVTV z hlavy Passer.
"Pakliže na okraji Prahy vybudujete 60 parkovacích domů, které budou na konečných metra a točnách tramvaje, my plánujeme vytvořit 30 tisíc parkovacích míst, tak si ulevíte v tom, co se každý den hrne do Prahy," přichází kandidát Pro Prahu na primátora a nynější starosta pražských Koloděj s možným řešením.