Vlaky od Kladna budou končit na Vltavské. Výluka potrvá až dva roky, záleží na stavu viaduktu

Martin Biben Martin Biben
11. 6. 2017 18:04
Kvůli opravě téměř 170 let starého Negrelliho viaduktu čekají cestující v Praze, zejména ve směru od Kladna, výrazné změny. Oprava oficiálně začala ve čtvrtek, čtvrtého července však začne výluka, která nejméně do podzimu, nejspíš ale na celé dva roky, zastaví vlaky mířící od Ruzyně na Masarykovo nádraží už v Bubnech nebo na nově vzniklé stanici Vltavská. „Bavíme se o opatřeních, která potrvají od 4. července do 10. září. Není vyloučeno, že se poté vlaky na koleje částečně vrátí, ale nechci o tom nyní spekulovat. Nevíme, co nás uvnitř mostu po jeho rozebrání čeká,“ uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.
Stavba, dokončená v roce 1850, je dnes druhým nejstarším mostem v Praze.
Stavba, dokončená v roce 1850, je dnes druhým nejstarším mostem v Praze. | Foto: Václav Vašků

Jak vlastně výluka kvůli opravě Negrelliho viaduktu pozmění železniční trasy v Praze?

Velká většina vlaků z Kladna bude končit na provizorní zastávce, která ponese jméno Vltavská a bude u stejnojmenné stanice metra, některé budou končit v Bubnech, odkud lze dojít na stejnou stanici. Další soupravy budou končit i v Dejvicích, kde je blízko metro Hradčanská. Rychlíky od Kralup a Děčína budou jezdit na hlavní nádraží a regionální doprava vždy přes nádraží Praha-Holešovice, odbočkou Balabenka na Masarykovo nádraží. Některé vlaky však, protože to je dvouapůlkilometrový jednokolejný úsek, pojedou takzvaným závlekem do stanice Praha-Libeň a některé i na hlavní nádraží.

Podoba výluky bude po celou dobu opravy stejná?

Ne. V této podobě je plánovaná jen do podzimu, pak budou výluky pokračovat za nějakých jiných dopravních opatření, ale nyní chci mluvit jen o těch, která jsou teď připravena.

Už na podzim by se tedy mohly vlaky na viadukt vrátit?

Teoreticky ano, ale nevíme, co nás uvnitř mostu po jeho rozebrání čeká.

Původně jste ale ohlašovali, že výluka potrvá dva roky.

Ano. Teď se bavíme o opatřeních, které potrvají od 4. července do 10. září. Není vyloučeno, že se poté vlaky na koleje částečně vrátí, ale nechci o tom nyní spekulovat. Vše včas upřesníme.

Foto: SUDOP PRAHA

Až bude viadukt hotový, tak přes něj budou mířit vlaky na letiště do Ruzyně a na Kladno. Kdy vlastně oprava trati Kladno-Ruzyně-Praha začne a kdy bude hotová odbočka na letiště?

V nejlepším stupni přípravy je úsek Praha-Veleslavín, včetně úseku na Ruzyni, s odbočkou na letiště přes zastávku Dlouhá míle. A také úsek ve směru na Kladno, samozřejmě mimo kladenský uzel, kde si město Kladno klade nové podmínky.

Kdy by nové koleje mohly být reálně hotové?

Budu hovořit o trase z letiště po stanici Veleslavín a z Veleslavína po Kladno. Tam si troufnu říci, že to zvládneme v operačním programu Doprava 2, tedy celé do roku 2023 až 2024. Zatím tu běží studie proveditelnosti, stavět se bude etapovitě. Podle mého je nejlepší varianta začít od Veleslavína, pak pokračovat novostavbou na letiště a současně stavět dál na Kladno. Ale stavbaři mohou jít i proti sobě. Výluka totiž poté bude obsahovat celý úsek Kladno-Veleslavín a možná až na Masarykovo nádraží. Uvidíme, jak dopravní modely vyjdou.

A co úsek v Praze?

Pražský úsek je větší problém. Jeho trasu zatím městské části Praha 6, kde by byl tunel, a Praha 7, kde má vzniknout estakáda, v navržené podobě neuznávají. Troufám si proto říct, pokud tedy nebudou nějaké nové evropské fondy, že budování půjde z národních peněz a můj odhad dokončení je rok 2028. Vzniknout by tam měla nová stanice Praha-Bubny, nová zastávka Výstaviště, z dnešní stanice Dejvice by měla být rovněž zastávka, která by měla přestupní hranu na metro Hradčanská.

Výluka by pak trvala kolik let?

Nemusí být nepřetržitá, i když je reálné navázat po skončení opravy viaduktu, tedy v roce 2019. Pak by trvala přibližně další tři roky. Tady se ale hodí připomenout ještě jednu věc, na kterou už je vyhlášen tendr, a to zlepšení zabezpečovacího zařízení na odklonové trase Hostivice-Smíchov, což je takzvaný Pražský semmering. Tam jsou zakonzervované tři stanice, které zaktivujeme a dáme jim nové zabezpečovací zařízení. Vlaky od Kladna by měly po celou dobu využívat právě této odklonové trasy. Takže všechno výlukové nebude, stav se bude měnit a my se budeme samozřejmě snažit, aby stavby postihly cestující co nejméně.

 

Právě se děje

Další zprávy