Praha - Už desátým dnem měly kamiony platit mýtné nejen za jízdu po dálnicích, ale i silnicích I. tříd. A poplatky měla hradit nejen auta nad dvanáct tun, ale všechna, která váží přes 3,5 tuny.
Jenže to by vládní strany musely splnit své vlastní sliby: programové prohlášení vlády a koaliční smlouvu.
Podle těchto dvou dokumentů se mělo mýto rozšířit na všechny silnice provozované státem od 1. ledna 2009. A dokonce už od loňského Nového roku ho měly platit všechny vozy těžší než 3,5 tuny.
Na nesplněné sliby upozornila Dopravní federace, sdružující několik významných českých nevládních organizací, a ekologické Hnutí Duha. "Nákladní vozy tak dál obtěžují okolní obce hlukem a výfukovými plyny a překážejí ostatním řidičům," uvedla sdružení.
Kamiony zpoplatněné dálnice objíždějí
Ministerstvo dopravy uznává, že se některé kamiony zpoplatněným dálnicím vyhýbají, ale odhaduje, že jde jenom o několik procent nejtěžších náklaďáků.
Co říká koaliční smlouva
Vláda zavede mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny, zpoplatní všechny silnice spravované státem a povede jednání s kraji s cílem rozšířit zpoplatnění také na jimi spravovanou síť silnic II. a případně i III. třídy při logickém zohlednění sociálních a ekonomických podmínek. Termín: 1. ledna 2008 (zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny), 1. ledna 2009 (zpoplatnění všech silnic ve správě státu)
Podle analýzy Dopravní federace z loňského roku ovšem v některých regionech narostla na běžných silnicích kamionová doprava mnohem výrazněji.
"Například na trase mezi Jihlavou a hraničním přechodem Hatě u Znojma se meziroční nárůst kamionové dopravy odhaduje na několik desítek procent," uvádí se v dokumentu.
Podle studie Českého vysokého učení je typickým příkladem, jak se kamiony vyhýbají mýtu, cesta mezi Brnem a hraničním přechodem Rozvadov v západních Čechách. Mnohé kamiony nejedou po dálnici D1 přes Prahu a poté po plzeňské D5, ale zkracují si trasu jižním směrem přes Jihlavu, Pelhřimov a Tábor.
"Jsem z Tábora a mohu potvrdit, že je tam kamionů hodně," řekl Aktuálně.cz Pavel Doucha z Dopravní federace.
Polovinu slibu vláda nejspíš nesplní
Přinejmenším jeden závazek - mýto na všechny státní silnice - přitom vláda s velkou pravděpodobností už do konce řádného volebního období nestihne.
Parlamentní volby totiž budou už na jaře 2010 a ministerstvo dopravy letos počítá pouze s rozšířením mýtného na všechna nákladní auta nad 3,5 tuny. Předloha je už ve sněmovně.
"Tento rok počítáme jenom s rozšířením mýtného na vozidla nad 3,5 tuny," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Dodal, že od loňského roku se mýto platí i na 172 kilometrech nejvytíženějších silnic I. tříd.
Mýto se například vybírá na silnici mezi Hradcem Králové a Náchodem, na hlavní silnici přes České středohoří nebo mezi Kroměříží a Ostravou, tedy v místech, kde se staví dálnice.
Rychlé rozšíření mýta na všechny silnice I. tříd, kterých je v republice přibližně šest tisíc kilometrů, by podle ministerstva dopravy mohlo v době finanční krize přinést další zátěž nejen pro profesionální dopravce, ale třeba i pro popeláře nebo pekárny.
Mýto kamiony omezí
Nevládní organizace tvrdí, že mýto je dobrý způsob, jak omezit kamionovou dopravu a využívat ekologičtější železnici.
"Mýtné nesmí být pouze nástrojem, jak vybrat pár miliard na opravy vozovek, ale především účinným opatřením, které bude motivovat k tomu, aby se náklad přesunul z kamionů na železnice," konstatoval Pavel Doucha z Dopravní federace.
Sdružení požadují, aby stát nejen mýto rozšířil na další silnice a automobily, ale rovněž ho zdražil. Poukazují na příklad Německa, které od ledna zdražilo poplatek pro nejtěžší vozidla z průměrné sazby 13,5 eurocentu na 16,3 eurocentu za každý ujetý kilometr.
"Rozšiřování mýtného na všechny silnice a všechna nákladní auta nejde stále oddalovat. Zároveň vláda musí zvýšit sazby mýtného," řekl Pavel Přibyl z Hnutí Duha, které kritizuje plán kabinetu slevit až o třináct procent mýtné těm dopravcům, kteří nejvíce jezdí.
Organizace zároveň doporučují, aby vláda použila dvě třetiny z výnosu mýtného na modernizaci a větší efektivnost železnic, jako to dělá Švýcarsko.
Doprava jako ekologický problém
Vzrůstající automobilismus je jedním z největších ekologických problémů současnosti. Například na všech emisích jemného prachu, na nějž se vážou i rakovinotvorné látky, se silniční doprava podílí přibližně z jedné třetiny. V případě nejjemnějších prachových částic dokonce téměř z poloviny.
"Vliv dopravy na kvalitu ovzduší stoupá, alarmující je meziroční nárůst skleníkových plynů a prašných částic," konstatuje se v poslední zprávě o stavu životního prostředí, kterou v říjnu projednala vláda.