Vláda chce zmírnit bodový systém

Pavel Baroch
13. 9. 2006 12:09
Praha - Po zavedení nových předpisů zahynulo o prázninách na silnicích nejméně lidí za 36 let. Vláda chce tresty za porušení pravidel zmírnit. Uvnitř: ANKETA
Nová pravidla se osvědčila, ubylo mrtvých a zraněných.
Nová pravidla se osvědčila, ubylo mrtvých a zraněných. | Foto: Ondřej Besperát

Dva a půl měsíce poté, co řidiči dostávají za dopravní přestupky trestné body, podpořil kabinet návrh poslanců ODS Evy Dundáčkové a Vlastmila Tlustého na zmírnění dopravních předpisů.

"Vláda návrh doporučuje s výhradami," řekl premiér Mirek Topolánek (ODS).

Infobox
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Základním bodem poslaneckého návrhu je zvýšení hranice trestných bodů, po jejíž dosažení přijde motorista na rok o řidičský průkaz. Nyní stačí nasbírat dvanáct bodů, ODS navrhje osmnáctibodový účet.

"Ve společnosti přetrvává pachuť z příliš přísně nastaveného zákona a prostoru pro korupci a šikanu," zdůvodnila svůj návrh Dundáčková s Tlustým.

Poslanci chtějí ze seznamu přestupků, za které se dávají body, vyškrtnout dvanáct porušení pravidel. Patří mezi ně například předjíždění aut na plné čáře (nyní 6 bodů), ohrožení chodce na přechodu (4 body), telefonování za jízdy (3 body) nebo překročení povolené rychlosti v obci do dvaceti a mimo obec do třiceti kilometrů v hodině (2 body).

"Ale pokuty by za tyto přestupky dávaly i nadále," řekla Aktuálně.cz Dundáčková.

Kvůli tomu, že řidiči nedali chodcům přednost na přechodu, zahynulo vloni 21 lidí, těžce zraněno bylo 192 a lehce 651 chodců.

Poslanec Tlustý, který se stal ministrem financí, uvedl, že jeho kolega, ministr dopravy Aleš Řebíček dostal za úkol všechny všechny vládní připomínky k poslaneckému návrhu shromáždit a předložit je ve sněmovně.

Robert Vašíček ze sdružení ChceteZmenu.cz
Robert Vašíček ze sdružení ChceteZmenu.cz | Foto: Aktuálně.cz

Autobusy nesmí jet tak rychle

Výhrady vlády se vesměs obracejí k formálním nedostatkům poslaneckého návrhu, nikoli k principu - zvýšit benevolenci vůči neukázněným řidičům.

Jedna z výhrad, které k poslaneckému návrhu znesla vláda, se týká právě zvýšení hranice trestných bodů z dvanácti na osmnáct. Poslenecký návrh totiž nepočítá s takzvaným přechodným obdobím.

Podle vlády by se mohlo stát, že jeden motorista s dvanácti body by o řidičský průkaz přišel a druhý nikoli, a to jenom díky tomu, že jeden den by ještě platil starý dvanáctibodový systém a druhý den už osmnáctibodový.

Dundáčková s Tlustým navrhli také to, aby se na vybraných úsecích dálnic smělo jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Výtka kabinetu ovšem nesměřuje k tomu, že 160 kilometrů je příliš nebezpečné - když se v roce 1997 zvýšila povolená rychlost na dálnicích ze 110 na 130 kilometrů, narostl za rok i počet obětí nehod o pětačtyřicet.

Vládě vadí, že se vyšší rychlost má vztahovat i na autobusy, což ovšem odporuje evropským předpisům, podle nichž nesmí autobusy jezdit tak rychle.

Kabinet má výhrady i k tomu, aby byla úplně zrušena spodní hranice pokut, jak chce Dundáčková s Tlustým. Pokud by za některé přestupky, například rychlou jízdu, nemusela dát policie pokutu a pouze by řidiči domluvila, zvyšoval by se tak prostor pro korupci.

"Byla to právě ODS, která ve sněmovně chtěla spodní hranice pokut, aby se snížila možnost korupce," připomněl exministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).

Šimonovský by nic neměnil

Šimonovský, který původní návrh zákona o silničním provozu připravil, s jeho radikální úpravou nesouhlasí.

Exministr Šimonovský obhajuje původní znění zákona.
Exministr Šimonovský obhajuje původní znění zákona. | Foto: KDU-ČSL

"Žádná změna zatím zapotřebí není," tvrdí Šimonovský, podle něhož se nové předpisy na silnicích osvědčily, protože ubylo mrtvých i zraněných.

"Evropské právo směřuje k přísným trestům za porušování zákonů," připomněl Šimonovský. Návrh poslanců Dundáčkové a Tlustého označil za populistický. "Snaží se zalíbit motoristům," řekl Aktuálně.cz exministr.

Jako poslanec se Šimonovský pokusí radikální změně dopravních předpisů zabránit. Nelíbí se mu například to, že by za předjíždění na plné čáře neměl řidič dostat trestné body. "To je absurdní, s tím souhlasit nebudu," řekl.

Poslanecký návrh naopak přivítal Robert Vašíček, iniciátor petice za změnu silničního zákona.

"Tento návrh vítáme, je to sice jenom kosmetická změna, ale poslouží k odstranění největších omylů," řekl Aktuálně.cz Vašíček.

Výhrady má také ČSSD

Návrh dvojice Dundáčková - Tlustý kritizoval i poslanec sociální demokracie Miloslav Kala, který byl ve sněmovně zpravodajem návrhu zákona o silničním provozu.

"Myslím, že ten návrh míří úplně špatným směrem," tvrdí Kala. Vadí mu například výrazné omezení přestupků, za které by se nadále dávaly trestné body.

"Tím by byl bodový systém úplně neúčinný," obává se Kala, který má výhrady i ke zvýšení hranice z dvanácti na osmnáct bodů.

Foto: Aktuálně.cz

Co chystá opozice

Osmnáctibodová hranice platí v Německu, jenže tam podle Kaly může řidič dostat najednou trestné body za více přestupků - například když pojede příliš rychle a zároveň bude předjíždět na plné čáře dostane body za oba přestupky. V Česku mohou úřady přidělit motoristovi body jen za přestupek s nejvyšším počtem bodů.

"V Německu tak můžete nasbírat najednou více bodů, protože se sčítají," řekl Aktuálně.cz Kala.

Poslanec uvedl, že ČSSD chystá vlastní úpravu zákona, v němž například počítá s tím, že se trestné body budou dávat motoristům v obci až poté, co překročí povolenou rychlost o pět kilometrů v hodině (a mimo obec o deset kilometrů).

Až to tady dojezdíme, půjdem trestat nezdárné motoristy
Až to tady dojezdíme, půjdem trestat nezdárné motoristy | Foto: Aktuálně.cz

Sociální demokracie uvažuje také o tom, že by motorista při dosažení dvanácti bodů nepřišel o řidičský průkaz okamžitě na celý rok, ale jenom na dva až tři měsíce. Poté by mu hrozila ztráta řidičského oprávnění na půl roku a následně na rok.

"Řidiče by to výrazně omezilo, ale zároveň nezničilo," vysvětluje Kala.

Návrhy ČSSD potvrzují, že se při projednávání novely ve sněmovně bude nejspíš opakovat situace z doby, kdy se projednával samotný zákon o silničním provozu. Tehdy poslanci předložili stovky pozměňovacích návrhů.

"Myslím, že se zase neudrží," odhaduje exministr Šimonovský.

 

Právě se děje

Další zprávy