Teplice - Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří byl v sobotu zprovozněn pro běžnou dopravu. První auta na něj vjela za policejními vozy před 16:45, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je u prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů, potížemi by se měla zabývat v pondělí vláda. Dálnice D8 se stavěla 32 let.
Ještě před zprovozněním silničáři měnili dopravní značení, u všech vjezdů na nový úsek hlídala policie. Původně zprovoznění odhadovali na zhruba 18:00, nakonec se to podle Rýdla podařilo rychleji.
Novými problémy na otevřené dálnici se bude v pondělí zabývat vláda, řekl v sobotu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). "Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a ŘSD monitorovaly situaci v tom problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, tak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit, protože ten terén je opravdu geologicky velmi složitý," řekl Sobotka.
Podle reportéra Aktuálně.cz byli na místě pouze ministři z hnutí ANO, kteří se fotili s lidmi. V tunelu dálnice jsou stánky s občerstvením zdarma, kterého si užívalo zhruba tisíc lidí, kteří se na slavnostní otevření přišli podívat.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je ale dálnice bezpečná, nemá informace o tom, že by byl důvod v sobotu otevřený úsek zcela uzavřít. ŘSD okolí sesuvu z roku 2013 a také estakády u Prackovic nonstop monitoruje. Právě na základě výsledků měření v pátek večer rozhodlo, že asi dvoukilometrový úsek bude sveden jen do jednoho pruhu.
Most sám podle Ťoka nevykazuje žádné pohyby, jsou někde v 15 až 20 metrech pod ním. "Je to reakce na to, že tam byla trysková injektáž a dával se tam beton. Prostě použijeme šetrnější metodu při stabilizaci. Normální je, že ta odezva do několika týdnů odezní a bude se moci jezdit," uvedl Ťok.
"Vyhodnocovaly se výsledky za posledních 24 hodin. Máme ne úplně příznivý posun. Ten masiv začal reagovat na zrychlené stavební práce. Ten stav není nikterak kritický, nicméně ukazuje se, že v hloubkách 18 až 20 metrů pod dálnicí dochází k posunům v podloží," řekl v pátek večer v ČT šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.
Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem je 92 kilometrů. Slavnostního otevření se účastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana. Chyběl ale premiér Bohuslav Sobotka
Zeman v projevu připomněl, že před 15 lety otevíral jako předseda vlády šestnáctikilometrový úsek z Roudnice nad Labem do Lovosic a položil řečnickou otázku: Proč poslední úsek trval dalších 15 let? "Odpověď je velice prostá, ve vašem kraji řádili a dosud řádí takzvaní zelení aktivisté," řekl. To jsou podle Zemana lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou a když to prohráli, tak se odvolávali. "A díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici," podotkl prezident.
V závěru projevu pak doporučil, až se bude stavět dálniční spojení mezi Chomutovem a Prahou, zbavit se zelených aktivistů. "Přestaňte jim věřit," vyzval přítomné.
Kroupa odmítl, že by otevření dálnice byl hazard. "V tuto chvíli žádné ohrožení není, ale chceme mít úplnou jistotu," řekl. "Úsek je samozřejmě bezpečný. Já bych si nedovolil pustit občany na úsek, kde bych měl stín pochybnosti," řekl Ťok po přestřižení pásky s tím, že nemá žádné informace o tom, že by byl důvod otevřený úsek dálnice D8 přes České středohoří zcela uzavřít.
Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu. Součástí úpravy bylo vybudování šestnáctimetrové odvodňovací stěny a padesátimetrové kotvy. ŘSD monitoruje dálnici i její okolí sondami, výstupy z nich má každou hodinu.
Ta gulasovka zdarma asi zafungovala. #D8 pic.twitter.com/BHeoSHTuGP
— Jakub Zelenka (@jakubzelenka) December 17, 2016
Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.