Vědci z ciziny šlapali na kole, Šumava auto nepovolila

Pavel Baroch
10. 8. 2012 19:28
Trest těm, co kritizují kácení šumavských lesů: propíchané pneumatiky u vozidel
Správa parku může vjezd povolit, zahraniční vědci ale musí sednout na kola.
Správa parku může vjezd povolit, zahraniční vědci ale musí sednout na kola. | Foto: Ludvík Hradilek

Vimperk - Politický výbor evropské sekce renomované mezinárodní organizace Society for Conservation Biology (Společnost pro ochranářskou biologii) si pro letošní zasedání vybral jihočeskou Hlubokou. Součástí třídenního programu byla i páteční návštěva šumavského národního parku.

Jenže když se organizátoři snažili získat od správy parku povolení ke vjezdu auta, neuspěli. A tak skupina vědců ze západní Evropy musela šlapat na kolech.

Pavel Kindlmann, český zástupce v politickém výboru pro to má jednoznačné vysvětlení. Vedení parku nepovolilo vědcům vjezd, protože organizace nedávno kritizovala kácení kůrovcových smrků v nejcennějších oblastech Šumavy, chystaný zákon o národním parku i plánovanou lanovku na Hraničník.

"Správa národního parku sice mediálně prohlašuje, že ráda přivítá třeba členy Evropské komise či jiné organizace a ukáže jim skutečnou situaci na Šumavě, avšak když je vyzvána, aby tak učinila, snaží se obstrukcemi zabránit ve zjištění skutečného stavu," řekl Aktuálně.cz Kindlmann, profesor ekologie z Centra pro výzkum globální změny Akademie věd.

Jednání evropských vědců

  • Renomovaná světová organizace Society for Conservation Biology (Společnost pro ochranářskou biologii) sdružuje více než 10 tisíc vědců a dalších expertů na ochranu životního prostředí.
  • Prezident evropské sekce napsal v červnu dopis premiéru Petru Nečasovi, v němž kritizoval současné zásahy v nejcennějších zónách Šumavy i chystaný zákon o národním parku.
  • Třídenní jednání politického výboru evropské sekce na Hluboké se bude zabývat právě i situací na Šumavě. Experti z Česka, Německa, Belgie a Švédska pošlou své vyjádření Evropské komisi.
  • Výbor se bude například i připravovat na Evropský kongres biologie ochrany přírody v Glasgow na přelomu srpna a září nebo jednat o rozsáhlých celosvětových oblastech bez komunikací, které podporují biodiverzitu.

Dodal, že vědci žádali buď o vypůjčení služebního mikrobusu šumavského parku pro devět lidí, anebo aspoň o povolení k vjezdu soukromých aut. Organizace nabízela, že náklady zaplatí.

Požádali pozdě, tvrdí mluvčí

Podle mluvčího parku Pavla Pechouška šumavská správa nevydala povolení k vjezdu kvůli tomu, že o to vědci požádali příliš pozdě.

"Vydat povolení k vjezdu ze dne na den není možné," řekl Aktuálně.cz Pechoušek. Uvedl, že udělení výjimky ze zákazu vjezdu do šumavského parku je proces několikatýdenního i měsíčního rozhodování. Stejně jako každé správní řízení.

"O správním řízení k udělení výjimky se informují i různá občanská sdružení, která o to projevila zájem. Tím se proces jejího udělení protahuje. K udělení výjimky musí být vážné důvody, jako je například vědecká činnost, výzkum, v některých případech fotografování nebo práce v lese," konstatoval mluvčí Pechoušek.

Dodal, že takových žádostí od podobných komisí a rad dostává správa parku každý týden několik.

"Chápete, že nemůžeme vyhovět všem. Rozhodně v naší organizaci není zaměstnaný člověk, který by sloužil jako řidič. To si správa parku nemůže dovolit. Je lepší domluvit se s dostatečným, nejlépe několikaměsíčním předstihem. Ne čekat na poslední chvíli," řekl Pechoušek.

Pojedeme na kole

Toto vysvětlení ovšem Kindlmann nepokládá za věrohodné. O příslušnou výjimku totiž politický výbor evropské sekce Society for Conservation Biology žádal ředitele šumavského parku Jiřího Mánka v polovině července, jak dokazuje datum na oficiálním dopise, v němž výbor zároveň Mánka zval k debatě o Šumavě.

Mánek se z účasti na jednání kvůli plánované zahraniční cestě omluvil. "Nic však nebrání tomu, aby moji kolegové připravili ve Vámi navrženém termínu avizovanou návštěvu," sdělil vědcům Mánek.

Jenže to se nestalo. Vědci sice jednali s Mánkovým náměstkem Tomášem Faitem, jenže ten jim mailem napsal, že jim nemůže půjčit mikrobus, protože je dlouhodobě rezervován na jinou akci. Na žádost o jednorázovou výjimku pro vjezd dvou soukromých osobních aut už náměstek Fait podle Kindlmanna nereagoval, nezvedal ani telefon.

"Tak pojedeme na kole. Vezmu své auto, připojím vozík, dám do něj kola a tam, kde je zákaz vjezdu, sedneme na kolo," řekl Aktuálně.cz Kindlmann.

V pátek vyrazila šestičlenná skupina k Ptačímu potoku, který se "proslavil" loňskou blokádou. Chtěla navštívit  i Jezerní hřbet, kde se zasahovalo proti kůrovci v místě výskytu kriticky ohroženého tetřeva, ale nakonec to vědci nestihli. Stejně jako se zastavit na Klápě, odkud má vést lanovka na hřeben Smrčiny.

Propíchané pneumatiky u mikrobusu na parkovišti na Modravě.
Propíchané pneumatiky u mikrobusu na parkovišti na Modravě. | Foto: Jakub Hruška

Propíchané pneumatiky

Velmi špatnou zkušenost s návštěvou Šumavy má i předseda stínové rady národního parku Jakub Hruška, který je rovněž kritický k současnému dění v parku. 

Zkraje června byl se studenty přírodovědecké fakulty na Modravě, kde na parkovišti nechali zaparkované dva mikrobusy. Když se vrátili z cesty na Březník, měly oba vozy propíchané všechny čtyři pneumatiky.

"Zavolali jsme policii, která ale pachatele nevypátrala," řekl Aktuálně.cz Hruška. Oprava obou aut vyšla na 22 tisíc korun, které budou muset zaplatit Česká geologická služba a Centrum pro výzkum globální změny Akademie věd.

Jsi blokádník? Neodjedeš!

S propíchanými pneumatikami u svých aut se několikrát museli vypořádat lidé, kteří před rokem u Ptačího potoka blokovali les před dřevorubci, kteří káceli kůrovcové smrky.

Jaromíru Bláhovi z Hnutí Duha dokonce někdo rozbil přední sklo auta a ucpal mu výfuk montážní pěnou. Pak majitel jiného vozidla zjistil, že má poškozené brzdy, protože nejspíš někdo upustil brzdovou kapalinu.

Podobným "nehodám" se chce vyhnout profesor Pavel Kindlmann při páteční pracovní cestě evropských vědců na Šumavu.

"Až vyrazíme na kole, zůstane někdo u auta a bude hlídat, aby nám taky někdo nepropíchal gumy," řekl Aktuálně.cz Kindlmann.

 

Právě se děje

Další zprávy