Vědci odhalili slabinu rakoviny, podíleli se i Češi

ČTK ČTK
28. 1. 2015 18:55
Výzkumný tým zjistil, co rakovinné buňky potřebují k životu. Poznatek pomůže při výzkumu nového léku.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Čeští, australští a novozélandští vědci zjistili, co potřebují rakovinné buňky k tomu, aby vytvářely nádory, rychle se množily a snadněji překonávaly nepříznivé podmínky. Objev může podle molekulárního biologa Jiřího Neužila z Griffithovy univerzity v Austrálii a pražské Akademie věd ČR přinést i nový pohled na důležité aspekty buněčné biologie.

Vědci zkoumali mitochondrie, což jsou energetická centra v buňkách, jakési buněčné "mikroelektrárny" zodpovědné za tvorbu energie. Mitochondrií může být v buňce i několik set. Za průlomový vědci považují objev, že mitochondrie mohou samy přecházet z buňky do buňky, a tím umožnit vznik nového nádoru. To dosud podle nich nikdo nezjistil.

Vědci v laboratořích vyrobili pokusné nádory. Jejich buňky vnesli podkožně experimentálním myším. "Nádor začne u myší vznikat tak, že buňky s nefunkčními mitochondriemi 'ukradnou' dobré mitochondrie z okolních buněk," popsal Neužil, který je vedoucím výzkumu. Objev ukazuje na fakt, že rakovinné buňky jsou schopny získávat mitochondriální DNA z jiných buněk, zřejmě mezibuněčným přenosem.

Když ale mitochondrie ztratí svou DNA, nemohou se rakovinné buňky dále množit. "Ukazuje se, což zatím nebylo zcela jednoznačné, že energie vytvářená pomocí mitochondrií má zásadní vliv na to, aby maligní buňky mohly vytvářet nádor," uvedl Neužil. Z objevu vyplývá, že pomocí malých speciálních molekul lze "zaútočit" na mitochondrie rakovinných buněk a jejich DNA, a tím potenciálně potlačovat nádory.

Výzkum funkce nádorové buňky, který by v budoucnu mohl přispět k léčbě rakoviny, zveřejnil prestižní časopis Cell Metabolism. Podílel se na něm vědecký tým z Biotechnologického ústavu Akademie věd ČR, Griffithovy univerzity v Austrálii a Malaghanova ústavu v novozélandském Wellingtonu. Výzkum a vývoj některých látek podle Neužila financuje český investor, který se zabývá podporou vědeckých projektů týkajících se nádorových onemocnění. Látky by mohly být využity k léčebným účelům.

Molekulární biolog Neužil se zabývá biologií nádorových buněk. Jako první na myších ukázal na souvislost analogů vitaminu E a jeho protirakovinného účinku. Díky tomu se připravují klinické testy pro pacienty s obtížně léčitelnými typy nádorových onemocnění.

Sněmovna USA schválila krátkodobé financování vlády, Trump má peníze do Vánoc

Americká Sněmovna reprezentantů schválila návrh zákona, který na měsíc zajistí finance pro chod vlády USA. Federální administrativa prezidenta Donalda Trumpa má prozatím peníze na provoz do čtvrtka, nové opatření jí peníze zaručí do 20. prosince. Návrh musí ještě podpořit Senát a podepsat prezident, který ale toto řešení podle agentury Reuters podporuje.

Maradona vydržel na trenérské lavičce dva měsíce

Další trenérské angažmá Diega Maradony skončilo po dvou měsících. Slavný devětapadesátiletý Argentinec převzal v září poslední tým domácí prvoligové tabulky Gimnasia, ale dnes oznámil odchod. Souvisel s tím, že fotbalový klub z města La Plata bude mít nového šéfa.

Kapitán mistrů světa z roku 1986 Maradona vedl Gimnasiu v osmi zápasech. Třikrát s ní slavil vítězství a pod jeho vedením si tým v tabulce polepšil o dvě příčky. Na stadion přilákal tisíce nových fanoušků.

Své další působení v klubu ale spojil s šéfem Gabrielem Pellegrinem, který se v sobotních volbách nebude ucházet o znovuzvolení. "Přišel jsem s tebou a s tebou i odcházím," řekl Maradona.

Do Argentiny se vrátil z Mexika, kde do června vedl druholigový celek Sinaloa Dorados. K němu by se podle spekulací médií mohl vrátit.