Ústecký kraj za 400 000 zjistil, že z aut vychází smog

Pavel Baroch
2. 10. 2010 16:05
Stát zrušil železnici pro kamiony, obce u D8 dusí autombilová doprava
Tady se staví. O kousek dál nikoli
Tady se staví. O kousek dál nikoli | Foto: Ludvík Hradilek

Ústí nad Labem - Aby Ústecký kraj získal další argument pro rychlé dokončení dálnice D8 přes Středohoří, nechal si v Lovosicích a Velemíně změřit, kolik exhalací vypustí auta, která zatím musí jezdit po dosavadní trase protínající obce.

Studie za bezmála 400 tisíc korun ovšem nepřinesla žádné šokující údaje o extrémním znečištění, i když na obou místech vyšší koncentrace škodlivin jsou.

Měřením exhalací chce Ústecký kraj zejména přimět ekologické hnutí Děti Země, aby svými žalobami přestalo blokovat dokončení posledních kilometrů D8 a auta včetně kamionů nejezdila přes obce, ale po dálnici přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří.

Ombudsman: Stát nechrání obce před auty

Jenže už před pěti lety tehdejší ombudsman Otakar Motejl kritizoval stát a další úřady, že nedokáží obce ve Středohoří před automobilovou dopravou chránit. Už tehdy se tamní obyvatelé bouřili proti nekonečným kolonám kamionů před jejich domy.

"Musím vyjádřit své rozpaky nad nepřipraveností orgánů veřejné správy na tento předvídatelný vývoj reagovat," uvedl v roce 2005 Motejl, podle něhož nechaly státní úřady lidi v okolí plánované dálnice D8 před očekávaným nárůstem kamionové dopravy na holičkách.

Motejl například připomněl, že úřady v létě 2004 zastavily přepravu kamionů mezi Lovosicemi a Drážďany po železnici. České ministerstvo dopravy a saské ministerstvo hospodářství přitom na konci roku 2003 slibovaly, že přeprava nákladních aut po dráze skončí až po dostavbě dálnice D8.

Jenže po vstupu Česka do Evropské unie a otevření hranic kleslo využití železnice pod deset procent a úřady už ani nijak nenutily kamiony, aby jezdily po kolejích.

V roce 2000 se přitom vláda zavázala "převést významnou část kamionového provozu z dálnice D8 do jiných dopravních systémů".

Prachu hodně, zbytek v normě

Lidé ze zdravotního ústavu v Ústí nad Labem v první polovině srpna změřili, že v Lovosicích a Velemíně byly překročeny limity jenom pro drobné prachové částice, zatímco ostatní látky zůstaly v normě.

"Oxidy dusíku, oxid uhelnatý ani toxické prvky nebyly překročeny. Je to zřejmě výrazně ovlivněné příznivými podmínkami," řekl Pavel Šubrt z ústeckého zdravotního ústavu.

Hejtmanka žádá termín dostavby D8

Hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová je také přesvědčená o tom, že skutečná smogová situace v obcích je horší, než ukázaly výsledky měření, které podle ní zkreslilo deštivé počasí.

"I přesto se potvrdilo zvýšené zdravotní riziko pro občany," řekla Vaňhová. "Společně s občany Ústeckého kraje očekávám, že ministerstvo dopravy v co nejkratší době uvede jasný a nezpochybnitelný termín, kdy bude dokončen poslední úsek dálnice D8."

Hejtmanka zároveň uvedla, že po ministerstvech bude žádat rychlá a konkrétní opatření v obcích, kudy nyní jezdí kvůli nedokončené dálnici kamiony. "Kraj zpracuje pro občany informační leták s desaterem rad, jak eliminovat zdravotní rizika," dodala Vaňhová. 

Ať kraj změří smog i jinde

Miroslava Patrika, předsedu Dětí Země a teď i poradce ministra dopravy Víta Bárty výsledky měření automobilových emisí v Lovosicích a Velemíně nepřekvapily.

"Negativní vlivy dopravy na lidské zdraví jsou všeobecně známé," řekl Aktuálně.cz Patrik.

"Předpokládám také, že Ústecký kraj zajistí měření emisí z dopravy i na ostatních kritických místech a bude iniciovat, aby i ostatní kraje přistoupily ke stejné aktivitě," dodal.

Podle Patrika ovšem v tuto chvíli není možné přesně určit, kdy bude dálnice D8 přes Středohoří dostavěna. "Závisí to na mnoha faktorech, takže tento požadavek hejtmanky Vaňhové je nereálný," řekl Patrik.

"Ve spolupráci ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a stavebními firmami je ovšem možné dohodnout různá organizační a technická opatření, aby aspoň vliv staveništní dopravy byl co nejmenší," dodal Miroslav Patrik.

 

Právě se děje

Další zprávy