Ulice smrti čeká na větší bezpečí roky

Pavel Baroch
3. 3. 2007 0:00
Praha - Během necelého roku zahynuli na pražské "ulici smrti" čtyři chodci. Radnice chce zvýšit jejich bezpečnost také svítící vozovkou.
Jedno z kritických míst na"ulici smrti"
Jedno z kritických míst na"ulici smrti" | Foto: Tomáš Adamec

Poslední tragická nehoda se ve "vyhlášené" Bělohorské ulici stala ve čtvrtek večer. Na přechodu pro chodce u tramvajové zastávky srazila dodávka dvě mladé ženy. Ani jedna z nich nepřežila.

Policie zatím případ vyšetřuje, ale podle všeho jel řidič rychleji, než je povolená padesátka, navíc odmítl zkoušku na alkohol.

Tragédie se stala jen několik stovek metrů od místa podobné havárie z loňského října. Na přechodu pro chodce v navazující Patočkově ulici tam motocyklista srazil a zabil sedmiletého chlapce. Svědek vypověděl, že motorkář jel minimálně osmdesát kilometrů v hodině.

Čtvrtý člověk zahynul loni v květnu v Bělohorské ulici na rušné křižovatce Vypich. Motocyklista, který jel opět příliš rychle, najel do manželského páru, který ovšem přecházel ulici mimo přechod. Muž náraz nepřežil.

Památník na zabitého chlapce
Památník na zabitého chlapce | Foto: Tomáš Adamec

Ochrana světelnou stěnou

Starosta šestého pražského obvodu Tomáš Chalupa (ODS) slibuje, že za pár měsíců bude na kritických místech ulic Bělohorské a Patočkovy bezpečněji. U refíže, kde ve čtvrtek zabila dodávka dvě ženy, by se dokonce měla použít technologie, která zatím v Česku není moc běžná.

"Ve vozovce se rozblikají diody a vytvoří světelnou bariéru pokaždé, když do vozovky vstoupí chodec," řekl Aktuálně.cz starosta Chalupa. Kromě toho by se měl tramvajový ostrůvek rozšířit, takže zúžená ulice by měla přimět řidiče zpomalit.

Radnice zvažuje i to, zda neporazí stromy na chodníku, v jejichž stínu bývají chodci "ukryti".

Všechna opatření by měla být hotova do konce letošního září.

Před přechodem budou semafory

O kousek dál, na přechodu pro chodce, kde motocyklista na podzim zabil sedmiletého chlapce, by měly do konce dubna stát semafory.

Kritické místo zatím hlídá policie
Kritické místo zatím hlídá policie | Foto: Tomáš Adamec

Soud s jednatřicetiletým motorkářem, kterému hrozí až pět let vězení, pokračuje v pondělí. Při prvním líčení soudkyně Monika Křikavová oznámila, že úřady mu nezadržely řidičský průkaz. Nakonec se ovšem ukázalo, že to není pravda.

"Ozvala se mi státní zástupkyně. Omylem to nebylo ve spisech. Až do konce, než rozhodne soud, nesmí obžalovaný řídit," řekla Aktuálně.cz soudkyně Křikavová.

Proč to trvá tak dlouho?

Na kritická místa na Bělohorské a Patočkově ulici upozorňuje veřejnost už roky. "Vždycky to dlouho trvá, než se něco udělá," postěžovala si Aktuálně.cz například Jarmila Johnová z Pražských matek.

Také podle Václava Špičky z Autoklubu není důvod k otálení. "Bezpečnost slabších účastníků silničního provozu by měla mít přednost před plynulostí dopravy," tvrdí Špička.

Zúžení vozovky omezuje nehody
Zúžení vozovky omezuje nehody | Foto: Tomáš Adamec

Tomáš Chalupa, starosta Prahy 6, se brání: Dotyčné nebezpečné ulice patří "velké" radnici, pražskému magistrátu. "O změnbu se snažím roky," tvrdí Chalupa. Radnice šestého obvodu nemá pravomoc na nich ani omezit rychlost.

Bezpečnostní opatření na vozovkách navíc musí projít územním a stavebním řízením, což přináší další zdržení.

V případě rušné křižovatky Vypich budou bezpečnostní opatření trvat ještě déle. Čeká se totiž na odborný projekt Ústavu dopravního inženýrství.

Opatření za desítky milionů korun

Starosta Chalupa odhaduje, že všechna opatření, jejichž smyslem je zvýšit bezpečnost chodců v celém šestém pražském obvodu, přijdou až na sto milionů korun.

"Většinu by mělo zaplatit hlavní město, podílet se ale budeme i my a snažíme se také zapojit soukromý sektor," řekl Chalupa.

Kromě nových semaforů či rozšíření tramvajových ostrůvků počítá radnice, že by na kritických místech měli cestáři na vozovce nastříkat speciální pásy, které zkracují brzdnou dráhu, anebo postavit nová zábradlí.

"Opatření budeme instalovat postupně. Některé, jako například brzdné pásy, můžeme pokládat hned, větší zásahy ale vyžadují územní rozhodnutí a stavební povolení a tam to potrvá několik měsíců," vysvětlil Chalupa.

 

Právě se děje

Další zprávy