Autonehody ublížily ekonomice méně

Tomáš Fránek
19. 12. 2006 0:00
Brno - Ekonomické ztráty, které způsobují dopravní nehody na českých silnicích, se snížily o více než miliardu a půl. A to poprvé v historii.
13. 1. - Dohoda o změně pravidel: Tramvaje přijdou o přednost - Tramvaje by už nemusely mít přednost na přechodech pro chodce jako dosud. Expertní komise, kterou zřídil ministr dopravy Aleš Řebíček, aby prověřila dopravní předpisy a tresty za jejich porušení, zveřejnila první návrhy, jak pravidla změnit. A zrušení přednosti tramvají je mezi nimi také.  Další podrobnosti čtěte ve zprávě zde
13. 1. - Dohoda o změně pravidel: Tramvaje přijdou o přednost - Tramvaje by už nemusely mít přednost na přechodech pro chodce jako dosud. Expertní komise, kterou zřídil ministr dopravy Aleš Řebíček, aby prověřila dopravní předpisy a tresty za jejich porušení, zveřejnila první návrhy, jak pravidla změnit. A zrušení přednosti tramvají je mezi nimi také. Další podrobnosti čtěte ve zprávě zde | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Za rok 2005 tak dosáhly 52,5 miliardy korun.

Jde o sumu, která podle výpočtů brněnského Centra dopravního výzkumu představuje přímé i nepřímé ztráty z dopravních nehod. Počítá se vždy rok zpětně.

A rok 2005, jehož výsledky nyní Centrum dopočítalo, je prvním obdobím, kdy se konečná částka ve srovnání s předchozím obdobím snížila. Za rok 2004 výzkumníci celkovou škodu vyčíslili na více jak 54 miliard korun.

Méně mrtvých a zraněných

Výzkumníci do studie zahrnují - kromě přímých škod na automobilech - náklady na zdravotní péči, na práci policie, soudů či pojišťoven. Do celkových ekonomických ztrát patří také sociální dávky a invalidní důchody, které oběti havárií případně pobírají.

A počítá se také to, že usmrcení či zranění lidé nepracují; tedy ztráta pracovní síly.

Počítání ztrát

Přímé náklady

  • Náklady na zdravotní péči
    Do výpočtu ekonomických ztrát jsou zahrnuty náklady na: Rychlou zdravotnickou pomoc na místě nehody včetně převozu, ústavní nemocniční péči, následnou ambulantní lékařskou péči a rehabilitaci.
  • Hmotné škody
    Pro výpočet hmotných škod byly použity údaje České asociace pojišťoven (ČAP), která zahrnuje na území ČR celkem 30 členů (pojišťoven).

Administrativní náklady

  • Policie
    Náklady spojené s vyšetřováním a zpracováním dopravních nehod příslušníky nehodové služby dopravní policie jsou vyčísleny na základě střední spotřeby času na jednu nehodu, s rozdělením na nehody s usmrcením, těžkým a lehkým zraněním a nehody pouze s hmotnou škodou.
  • Soudy
    Administrativní náklady na soudní řízení vycházejí z předpokladu, že k soudnímu řízení pro trestné činy v dopravě (v 99 % se jedná o ublížení na zdraví) dochází průměrně ve 20 % z počtu nehod s osobními škodami, což odpovídá zhruba stejnému podílu nehod s následkem usmrcení nebo těžkého zranění, pro které jsou náklady vyčísleny . U lehkých zranění se proto s těmito náklady nepočítá.
  • Pojišťovny
    Na základě údajů České kanceláře pojistitelů činí administrativně správní náklady na likvidaci pojistných událostí z dopravních nehod v průměru 12 % z nastalých škod.

Nepřímé náklady

  • Ztráty na produkci
    Pro výpočty ztrát na produkci se používá výše hrubého domácího produktu (HDP) v běžných cenách, která je uváděna Českým statistickým úřadem. Pro určení HDP na 1 obyvatele je směrodatný střední stav počtu obyvatel v produktivním věku, tj. muži ve věku 15 - 62 let a ženy ve věku 15 - 60 let.
  • Sociální výdaje
    Při výpočtu nákladů na vyšší sociální výdaje v důsledku dopravní nehodovosti je třeba vycházet ze stávajících platných předpisů o nemocenském a důchodovém pojištění. Jedná se o: Dávky nemocenského pojištění, vdovské a vdovecké důchody, sirotčí důchody, invalidní důchody.

Pro výpočty ztrát na produkci používají výzkumníci výši hrubého domácího produktu v běžných cenách, která je uváděna Českým statistickým úřadem.

"Na celkovou výši ztrát z dopravní nehodovosti měl pozitivní vliv pokles usmrcených osob, těžce i lehce zraněných," uvedlo Centrum dopravního výzkumu ve své studii.

Celkové ztráty jsou tak nižší i přesto, že ekonomické ztráty rozpočítané v průměru na jednu nehodu jsou vyšší než v předchozích letech.

Zatímco před deseti roky způsobila jedna dopravní nehoda, při které někdo zemřel, škodu ve výši téměř pěti a půl milionu korun, letos je to škoda o čtyři miliony vyšší. Za stejnou dobu se škoda u nehody s lehce raněným více než zdvojnásobila.

Ekonomické ztráty u nehod, při kterých zemřeli lidé, se za loňský rok vyšplhaly na více než dvanáct miliard korun. U nehod s těžce a lehce zraněnými převýšily dvacet tři miliard. "Škody u nehod, kde nedošlo ke zranění, dosáhly sedmnácti miliard korun," je napsáno ve studii, již má redakce Aktuálně.cz k dispozici.

Větší část těchto peněz přitom tvoří právě nepřímé náklady, například sociální výdaje nebo ztráta "produkce" - tedy to, že lidé, kteří při nehodách zemřou nebo se poraní, nepracují.

Administrativní náklady pojišťoven, soudů a policie dosahují asi sto tisíc korun u jedné nehody se smrtelným zraněním .

Do ztrát nebyly zahrnuty subjektivní škody, mezi které patří bolest, utrpení, šok, ztráta naděje na dožití, ztráta životní pohody a obvyklého způsobu života, narušení rodiny a jiné, zpravidla nenahraditelné škody.

"Výše ocenění subjektivních škod je obtížně srovnatelná a nemůže být spolehlivě vyjádřena penězi, i když je minimálně stejně závažnou stránkou tragédie dopravních nehod jako jejich ekonomické důsledky," uvedli odborníci ve své studii.

Pokles i letos?

Zatímco celkové ekonomické škody mírně klesly, pojišťovnám stále stoupají. Projevuje se totiž to, že po silnicích jezdí stále dražší auta, více stojí náhradní díly i práce v servisech.

Například jenom na Tachovsku policisté v minulém roce vyčíslili škody při nehodách na 410 milionů korun, letos je odhadují vyšší o asi 45 milionů korun.

Letošní čísla takzvané nehodovosti dávají naději, že by mohly škody poklesnout i tentokrát.

Od ledna do listopadu zemřelo podle aktuální policejní statistiky při dopravních nehodách 879 lidí. Je to o 149 osob méně než vloni.

Vše nasvědčuje tomu, že statistika obětí dopravních nehod bude nejlepší od roku 1989.

Při dopravních nehodách se letos (od ledna do listopadu) těžce zranilo 3647 lidí, o 478 méně než vloni. Ještě více - o 3786 - ubylo lehce zraněných, kterých do posledního listopadového dne bylo celkem 22 177.

Při snižování nejtěžších následků dopravních nehod se přitom Česko řadí mezi evropské premianty. "Patříme mezi špičku díky razantnímu nástupu bodového systému," konstatoval Josef Mikulík, ředitel Centra dopravního výzkumu.

 

Právě se děje

Další zprávy