Ostrava - Necelý měsíc po tramvajovém neštěstí v Ostravě dnes odboráři dopravního podniku uzavřeli smír s vedením firmy. Vymohli o 14 procent vyšší mzdy a zrušili stávkovou pohotovost.
S bezpečností cestujících i svých zaměstnanců jsou odbory spokojené a nikdy proti ní neměli vážnější výhrady. Na svém postoji trvají i přesto, že v dubnu zahynuli při srážce tramvají v Ostravě tři cestující a téměř padesát lidí utrpělo zranění.
"Nemůžeme stávkovat kvůli ničemu. Když podnik splňuje bezpečnostní normy a provoz schválí drážní inspekce, tak kvůli tomu nepůjdeme do stávky. Co by na to řekli cestující," odpověděla členka dozorčí rady a předsedkyně odborů Eva Kubíčková na otázku, proč odbory nestávkovaly kvůli nebezpečné trati.
"Jakmile jsme ubezpečeni, že je vše v pořádku, není důvod ke stávce," prohlásila Eva Kubíčková.
Vyšetřování přitom ukazuje, že o nebezpečí tragického neštěstí na lince číslo 5 se v dopravním podniku vědělo. Řidiči, už dříve opakovaně jeli na jedné koleji proti sobě, museli couvat a dostali za to pokutu.
Srážka tramvají
Podrobnosti z vyšetřování
- Srážku tramvají zavinil také dopravní podnik. Porušil zákon
- Policie obvinila řidiče podezřelého ze srážky tramvají
- Na trati, kde umírali lidé už zase jezdí tramvaje
- Řidič tramvaje smrti poprvé promluvi, přiznal chybu
- Linka č.5 mohla zabíjet už dříve. Inspekce to nevěděla
- Přiznání: Dopravní podnik věděl o nebezpečí. Mlčel
- Svědectví: Srážku zavinil dopravní podnik
- Fotoreportáž z depa: Tramvaje, ve kterých umírali lidé
Fakta o neštěstí
Po neštěstí se navíc ozvali cestující, kteří tyto situace zažili. Věděli o nich řidiči, dipečeři, vedení podniku a musely tedy o tom vědět i odbory.
Čtěte více: Viníkem tragédie je i dopravní podnik. Porušil zákon
Primátor Ostravy Petr Kajnar nyní žádá bezpečnostní audit celého systému městské dopravy v Ostravě. Odbory takový požadavek nevznesly, přestože mají chránit bezpečnost svých zaměstnanců.
"Nebyly porušeny zákonné normy, odbory tedy nemají právo audit vyžadovat. Pokud by se vyskytlo nějaké pochybení, žádali bychom vysvětlení a odstranění nedostatku," sdělila odborářka Kubíčková, přestože Drážní inspekce už před deseti dny došla k závěru, že doprvní podnik zákon porušil.
Může za to novela?
Poslední novela zákoníku práce pravomoci odborů omezila.
"Kdysi jsme byli oprávněni vydat závazný pokyn k zastavení provozu. Pokud jsme kupříkladu shledali nějaký stroj jako nebezpečný. Dnes už se však smíme pouze účastnit bezpečnostních prověrek," informovala Kubíčková.
Kolegové z odborových organizací pracovníků v dopravě však tvrdí něco jiného.
"Dopravní podnik o nebezpečném úseku věděl léta, i odbory do toho měly jít. Podnik na nebezpečný úsek poslal nezkušeného řidiče. Trest zaslouží osoba, která řidiče na linku poslala," sdělil Ján Hlobík z moravskoslezského předsednictva Odborového svazu dopravy.
"Dopravní podnik je zřejmě spoluviníkem, měl by odstoupit provozně technický náměstek," uvedl však předseda Odborového svazu pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy, Jan Rájský.
Ostrava 14 procent, Brno sedm
Odbory Dopravního podniku Ostrava vstoupily do stávkové pohotovosti poté, co vedení města koncem ledna loňského roku odvolalo jeho dlouholetého ředitele Františka Vaštíka.
Průměrný plat v ostravském dopravním podniku tehdy činil 19 192 korun. "Dopravní podnik Ostrava měl srovnatelné mzdy s Olomoucí a nižší platy než Praha, Brno i Plzeň," řekl mluvčí firmy Miroslav Albrecht.
"Důvodem odvolání Vaštíka byla nespokojenost s jeho prací," uvedl tehdy primátor města Petr Kajnar. "Chceme najmout externí renomovanou firmu, která zhodnotí všechny možnosti, co dále s dopravním podnikem," sdělil Kajnar.
Od prosince loňského roku hrozily stávkou i odbory dopravního podniku v Brně. Kompromis sedmiprocentního růstu platů přišel až v březnu.
Séf odborů Otakar Mokrý uvedl: "Polovina lidí je zklamaná. Zejména řidiči chtěli víc," uvedl Mokrý. Průměrný plat v podniku je dvacet tisíc korun, zahrnuty jsou i manažerské platy.