Viníkem tragédie je i dopravní podnik, porušil zákon

Tomáš Netočný
25. 4. 2008 16:12
Drážní inspekce zahájí správní řízení
Foto: Hasičský záchranný sbor

Ostrava - Dopravní podnik Ostrava podcenil nebezpečí na lince číslo 5, kde se přesně před dvěma týdny srazily dvě tramvaje a v jejich troskách umírali lidé.

Také tak se dá vyložit dnešní závěr Drážní inspekce, která se rozhodla zahájit s dopravním podnikem správní řízení.

Inspektoři zjistili, že dopravce porušil zákon, když jim v roce 2007 neoznámil dvě mimořádné události, při kterých se už tehdy dostaly dvě tramvaje proti sobě na jedné koleji.

Dopravní podnik však o těchto případech mlčel dokonce i po tragické nehodě a před inspektory i veřejností je tajil celých pět dnů, během kterých se rozjíždělo vyšetřování.

Deník Aktuálně.cz přinesl podrobné svědectví jedné z cestujících, která mimořádnou událost zažila loni v létě a teprve poté dopravní podnik veřejně přiznal, že k takovým situacím došlo.

Současně s přiznáním je však manažeři dopravní firmy označili za vnitropodnikovou záležitost.

Pokuta až 10 milionů

"Dopravní podnik Ostrava porušil zákon o drahách," uvedl dnes mluvčí Drážní inpekce Zdeněk Neusar. "Příští týden zahájíme správní řízení, ve kterém hrozí firmě pokuta až deset milionů korun."

Drážní inspekce je úřad, který v České republice vykonává nejvyšší státní dozor nad dopravou na kolejích. Pokud nastane situace, při které může dojít k srážce, je každý dopravce povinen takovou událost tomuto úřadu okamžitě ohlásit.

Čtěte více: Linka č.5 mohla zabíjet už dříve. Inspekce to nevěděla

To však Dopravní podnik neudělal a je pravděpodobné, že tím sám přispěl k tragické nehodě, při které v pátek 11. dubna zahynuli tři lidé a téměř padesát jich bylo zraněno.

"Pokud by dopravní podnik respektoval zákon a tyto mimořádné události ohlásil, měla by inspekce důvod nařídit, aby trasu lépe zabezpečil," sdělil mluvčí Neusar. "Aby tedy udělal taková technická opatření, která by srážce tramvají zabránila."

Primátor: Firma na zatloukání

Reakce vedení dopravního podniku není zatím známa. Rozhodnutí drážní inspekce však pro Aktuálně.cz komentoval primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD). "Dopravní podnik byl firmou na zatloukání průšvihů. Není pochyb, že tím přispěl k tragédii," prohlásil Kajnar.

Až dosud byl za jediného viníka veřejně označen pouze řidič jedné z tramvají Petr Hroch, který nepočkal na zastávce na protijedoucí soupravu, vyjel na trať a tam se s druhou tramvají srazil.

V úterý 22. dubna obvinila policie Petra Hrocha z trestného činu obecného ohrožení. Už těsně po nehodě se však začaly objevovat informace o tom, že linka číslo 5 sice splňovala všechny předpisy, přesto ji dopravní podnik mohl zabezpečit lépe.

"Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že začátkem třetího tisíciletí může životy desítek cestujících ohrozit tak velmi pravděpodobná událost, jakou je selhání jednoho jediného člověka," uvedl několik hodin po neštěstí pro Aktuálně.cz primátor Petr Kajnar.

Rozhodnutí Drážní inspekce o správním řízení s Dopravním podnikem Ostrava ještě nemusí být definitivní. "Dopravce se může odvolat. Potom by muselo rozhodnout ministerstvo dopravy," uvedl mluvčí inspekce Neusar.

 

Právě se děje

Další zprávy