Praha - Česko je další evropskou zemí, která ve velkém rozjela své vlastní vyšetřování kauzy s falšováním emisí naftových motorů vozů z německého koncernu Volkswagen.
Ministr dopravy Dan Ťok ve středu řekl, že nechá udělat nezávislé emisní testy vybraných dieselových aut z mladoboleslavské automobilky Škoda, která pod VW spadá. Půjde nejen o starší vozy z let 2009 až 2013, kterých se aféra týká, ale i nová auta.
"Vybereme tři až čtyři vozy s motorem, kterého se dotýká nynější kauza. A k tomu ještě necháme prověřit i vybraný nový vůz s emisní normou Euro 6. Škodovka nám sice řekla, že tyhle vozy jsou v pořádku, ale my chceme mít naprostou jistotu," řekl Ťok.
Testy provede zkušebna Tüv Süd v Roztokách u Prahy, s níž ministerstvo dopravy spolupracuje na základě rámcové smlouvy. Náklady by měla hradit automobilka.
Auta s normou EURO 5, která dnes umí ošidit oficiální emisní testy, nechá Ťok otestovat dvakrát: napřed ještě před tím, než je v servisu upraví tak, aby nepodváděla. A pak udělá ještě jednu zkoušku po provedení úprav, aby zjistil, zda a jak se změnily vlastnosti vozu. Tohle zatím neví ani sama automobilka a vyžádala si na své testování zhruba měsíc.
Podle Ťoka zatím není jasné, jak přesně by servisy auta upravovaly. Zda by jen z vozů smazaly podvodný software, nebo by bylo potřeba větších technických zásahů. "Požádali o lhůtu do konce října, aby tohle prověřili," řekl Ťok.
101 tisíc škodovek
Ministerstvo dopravy zároveň dostalo od koncernu VW čerstvé údaje o "cinknutých" vozech, které se v Česku prodaly. Jde celkem o 148 tisíc aut, z toho je 101 tisíc škodovek, 38 tisíc volkswagenů, 7 tisíc vozů Audi a necelé dvě tisícovky seatů.
Celkem ale Ťokův úřad počítá s tím, že dohledávat v registru bude VIN kódy mnohem většího počtu aut - Ťok hovoří až o jednom milionu vozů. Stovky tisíc si jich motoristé dovezli ze zahraničí.
"Vyžádali jsme si proto kódy VIN a další technické parametry vozidel a na jejich základě určíme porovnáním s centrálním registrem vozidel přesný počet všech dotčených vozidel, která jsou v ČR v provozu," uvedl Ťok.
K servisu nemůžu lidi nutit
V registru si také ministerstvo dopravy dohledá majitele všech dotčených aut a pozve je na bezplatnou prohlídku do servisu. Návštěva ale bude nepovinná, a není tak jisté, zda se řidiči ze strachu ze zásahu do svého vozu prohlídce nevyhnou.
"Nemohu je k tomu nutit, návštěvu servisu bych ale doporučil," dodal ministr s tím, že svolávací akci je ministerstvo schopno zorganizovat během 14 dnů.
Udělá to ale až koncem října - tedy ve chvíli, kdy automobilka ukončí své testy a bude jasné, jak konkrétně chce motory zbavovat podvodného programu.
Volkswagen již dříve oznámil, že celkem se problém motorů, které jsou schopné obcházet emisní měření, týká asi 11 milionů vozů. Z toho je pět milionů osobních vozů VW, 2,1 milionu Audi a 1,2 milionu vozů Škoda.
Jde o typ motoru EA 189 plnící emisní normu Euro 5. Podle vyjádření Škody Auto jsou to tříválce a čtyřválce TDI o objemu 1,2 a 1,6 nebo 2,0 litru. Montovaly se do modelů Fabia II. generace, Roomster, Rapid, Octavia II. generace, Yeti a Superb II. generace. Jsou jím vybavené i VW Golfy šesté generace, sedmá generace Passatu nebo první Tiguan. Aktuálně nabízených modelů Škody v Evropě se problém netýká.
Čtete rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Podpořte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!