Praha - Deset let po teroristických útocích z 11. září - v týdnu, kdy svět alarmuje před možnou hrozbou - naprosto selhala bezpečnostní opatření na mezinárodním letišti v Praze-Ruzyni.
"Prolomit" je bylo snadné, stačilo trpělivě sbírat informace o zákulisí a ve finále se pak na základě těchto znalostí nechat přímo na letišti na čas zaměstnat.
Noční akce ministrů
Redakce Aktuálně.cz má v rukou důkazy, že se v uplynulých dnech do nejstřeženějších zón letiště, odkud míří už zrentgenované zásilky zboží do letadel, dostal například pepřový sprej, kuchyňský nůž, nezrentgenovaný balík a "bomba".
Šlo o věrohodnou maketu, která byla nefunkční, aby nikoho neohrozila.
Že je zjištění redakce vážné, potvrdily bezprostřední reakce ministrů vnitra a dopravy Jana Kubice a Pavla Dobeše. Už ve čtvrtek v noci okamžitě posílili ochranu letiště, současně se rozeběhla prověrka a vyšetřování, jak je letiště ve skutečnosti hlídáno.
Stačí tak málo
Dostat zakázané předměty včetně bomby do takzvaných S.R.A. zón v nákladovém terminálu Skyport, odkud proudí do celého světa letecky přepravované zboží, není nijak složité. Stačí k tomu jediné, nechat se zaměstnat na letišti a získat tak do těchto prostor přístup.
Stačil měsíc a člověk vyslaný Aktuálně.cz se stal zaměstnancem bezpečnostní agentury, která dbá na ochranu carga. Jeho skutečnou identitu si stát ani soukromé společnosti operující na letišti nijak neprověřily, stačil jim čistý trestní rejstřík.
Přitom dostal možnost pohybovat se v prostorách, u nichž stát deklaruje nejvyšší stupeň ochrany a kde jsou uloženy už prověřené zásilky zboží.
Jen díky možnosti pracovat přímo v přísně střežené zóně mohla redakce zcela potvrdit informace, které o chabé ochraně letiště sbírala v uplynulém půlroce.
Lidé obeznámení s poměry na letišti v Ruzyni je potvrzují už dlouhodobě: kontroly v nákladovém terminálu nefungují. Veřejně a na své jméno ale zatím vystoupit nechtějí.
Jak jsme se dostali dovnitř
- K práci v nejstřeženější zóně stačí mít jen čistý trestní rejstřík a projít výběrovým řízením u bezpečnostní agentury, která střeží prostory na letišti. Kvůli velmi nízkému platu tu ale vezmou prakticky každého. Platí se 50 korun na hodinu.
- Pak už stačí jen získat osvědčení od Úřadu civilního letectví, což je fakticky také formalita. Dřív uchazeče prověřoval Národní bezpečnostní úřad, který tři měsíce zkoumal důvěryhodnost dotyčného. Tato povinnost ale byla před lety zrušena.
- Kdo na leteckém úřadu projde, nafasuje ID kartu. Díky ní se pak coby zaměstnanec ostrahy dostane i na letištní plochu, aniž by ho někdo kontroloval.
Člověk vyslaný redakcí však jednoznačně potvrzuje: "Při nástupu do služeb mě nikdo nekontroloval, nikdo se mi ani nepodíval, co mám v batohu. Kontrolovali mě pouze poprvé, jakmile už si zapamatovali moji tvář, nikdo si mě nevšímal."
Nůž i balík bez kontroly
Jen díky děravému systému tak mohl do bezpečnostních zón vedle svačiny postupně v několika dnech pronést už zmíněné předměty - pepřový sprej, nůž se zhruba patnácticentimetrovou čepelí a nefunkční bombu v upraveném telefonu.
Ve finále dokonce přinesl balík, který se mu podařilo přibalit k zásilce zboží, jež předtím už prošlo rentgenem a mířilo do jednoho z letadel startujících do ciziny. Opět mu v tom nikdo nezabránil, ani ho zpětně nekontaktoval, aby žádal vysvětlení.
"Zabalený balíček jsem přinesl opět v batohu, do kterého se mi nikdo nedíval. Během služby jsem si ho strčil pod služební vestu a v příhodný okamžik ho vložil do palety už zrentgenovaných zásilek, které bez další kontroly míří do letadel," popsal člověk vyslaný Aktuálně.cz.
Všechny výše popsané kroky si zadokumentoval, záznamy má Aktuálně.cz v ruce.