Praha - Vydatný déšť z posledních dní má svůj podíl na tom, že se v úterý nad ránem v pražské Stromovce propadla země do budovaného tunelu Blanka.
Konstatovala to Rada geotechnického monitoringu, která se sešla bezprostředně po nehodě v parku, aby zjistila přesnou příčinu propadu zeminy a navrhla způsob opravy.
"Hodně pršelo," konstatoval ředitel odboru městského investora Jiří Toman. Dodal, že na události se podepsalo i složení půdy nad budovaným tunelem Blanka, který je součástí nové autostrády z křižovatky Malovanka až do Tróje. Hornina je ve Stromovce "lehká", jsou zde sedimenty z Vltavy.
"Jednotlivé vrsty horniny se daly do pohybu a nakonec se zemina propadla do jednoho tubusu tunelu," řekl Aktuálně.cz Toman.
Kráter ucpe betonový špunt
Ředitel Toman uvedl, že dělníci ucpou jámu betonovým špuntem. Vršek vzniklé jámy se zasype zeminou.
"Až to ztuhne, budeme pokračovat v ražbě tunelu," poznamenal Toman, podle něhož se takové události při hloubení tunelů občas přihodí. Mimořádná událost by neměla narušit harmonogram výstavby této části vnitřního okruhu Prahy, která by měl stát více než 20 miliard korun a dokončen má být v roce 2011.
Při nehodě nebyl nikdo zraněn, podle magistrátu není ani škoda nijak veliká. "Zemina se propadla do tunelu. Je to věc, která se stává," konstatoval Toman.
Bojíme se o Stromovku, varují kritici autostrády
Jinak to ovšem vidí kritici stavby široké silnice centrem hlavního města na dohled od chrámu svatého Víta.
"Potvrzují se naše původní obavy, že nová autostráda s komplexem tunelů Blanka může Stromovku skutečně poškodit," reagoval na událost v parku Martin Skalský z ekologického sdružení Arnika, které patří mezi kritiky nové silnice.
Skalský připomněl, že původně do Stromovky - chráněné přírodní památky - neměly podle ujišťování magistrátu vjet žádné těžké stroje. Ale kvůli zpevňování nadloží nad tunelem nakonec stroje v parku pracovaly. Úterní propad zeminy ovšem ukázal, že zpevňování nepomohlo.
- Čtěte dále: Dálnice centram Prahy zasáhla vzácnou Stromovku