Češi odmítají přistěhovalce. Podle průzkumu Eurobarometru, který zadává Evropská komise, jsou Češi jedním z nejvíce xenofobních národů Evropy. Silně se to projevuje hlavně v posledních týdnech, když do Evropy míří tisíce uprchlíků z muslimských zemí. Čím to je, že se tady lidé cítí tolik ohroženi?
Lidem chybí vzdělání, nejsou schopni uvažovat. Stále a stále přemýšlejí stejně jako za komunistů: Kdo za to může? Třídní nepřítel. Buržoazie. Židi, Amerika, islám. Přitom když se těch lidí zeptáte, co to ten islám je, tak většinou nevědí. Zúží muslimské náboženství, které má asi půldruhé miliardy vyznavačů, na pár teroristů Islámského státu. Každé takové zobecnění je ale krajně nebezpečné, vede k radikalizaci. Domnívám se proto, že Evropu v tomto směru daleko více ohrožuje případný její vnitřní rozklad a rozklad jejích původních hodnot než skutečnost, že sem možná přijde milion uprchlíků.
Jak si vysvětlujete, že v devadesátých letech sem z Balkánu proudily stejné davy běženců, i tehdy to byli muslimové, přesto se Češi neradikalizovali? Co se tu mezitím změnilo?
Možná jsme tehdy byli více vděčni za to, že jsme se vyhrabali z komunismu. Dneska už jsme dobře fungující evropskou zemí, a to i po stránce životní úrovně. Rychleji se proto cítíme ohroženi. Ovládá nás nechuť dělit se o to, co máme a co považujeme za samozřejmost, s nějakými utečenci.
Jak se vám líbí postoj prezidenta Miloše Zemana vůči uprchlíkům?
Miloš Zeman je případ člověka, který je diabetik a ještě k tomu chlastá. To je velice špatná prognóza, výraz těžkého poškození mozku. Ten člověk sleduje jen velice populistické věci. Přispívá k tomu, že se to tady bude radikalizovat. Všiml by si dřív někdo nějakého Konvičky, že existuje? Všiml by si někdo Adama B. Bartoše, který udělal seznam pravdoláskařů? Před třemi lety by si z toho lidi dělali srandu, dnes je to jiné. Je to nebezpečné. V roce 1935 si lidé taky dělali legraci z přijetí norimberských zákonů a pak se to stalo.
Islámský stát je parta podobná SS
Vy varujete před nebezpečím radikalizace a mluvíte o norimberských zákonech, francouzský prezident označil útoky islamistů na Paříž za akt války. Je Evropa na prahu války?
Válku musí vést nějaký stát proti někomu. Islámský stát není stát, to je nějaká parta podobná SS, což byl jen ochranný oddíl. Zatímco muslimů je přes miliardu, Islámský stát nevydá ani na tolik, co byli členové NSDAP v poměru k počtu obyvatel Německa. Není to válka ve smyslu tradiční války, používají se termíny jako hybridní válka. A to už zde je.
Jak se tedy bude dál měnit Evropa?
Nemyslím, že by hrozily vojenské střety, ale mohou se narušovat principiální hodnoty Evropy, pokud tedy vůbec víme, jaké to jsou.
Na imigranty se ale lze dívat i z opačného úhlu pohledu - v Německu je chtějí využít jako užitečnou pracovní sílu na místech, která jsou dlouhodobě neobsazená. Co dalšího pozitivního mohou imigranti společnosti přinést?
Mohou vylepšit klesající porodnost. Evropa už se prakticky nereprodukuje.
Nikdy se Evropa neměla lépe
Proč se Evropané nereprodukují?
Protože se jim žije příliš dobře. Evropa si nikdy nežila tak fantasticky jako dnes - sedmdesát let zde nebyla válka, společnost je bohatá. Místo toho, že by se odtud utíkalo do světa, tak se sem naopak snaží lidi dostat. To je poprvé v existenci Evropy.
To zní naopak jako ideální podmínky pro založení rodiny...
Problém je v tom, že si nikdo nechce tu svou relativně vysokou úroveň snižovat. Každý se domnívá, že se musí mít stejně dobře, jako se má ten druhý. Společnost se atomizuje a tříští na individuality, které se nechtějí v ničem omezovat. Mít dítě je naopak velké omezení a drahá investice finanční i emoční. Navíc mladá evropská civilizace už nemá ani žádnou perspektivu, vizi nebo směr. Hromadění majetku není vize.
Odkdy porodnost v Evropě klesá?
Nejvíc dětí v historii se paradoxně narodilo v poválečném rozbombardovném Polsku, ve kterém se lidé těšili na život v míru.
Na čem nyní pracujete?
Chystám se zpracovat námět, který v médiích bohužel chybí – chci vytáhnout rozdíl mezi Biblí a Koránem. Chci ukázat, jak jsou si tyto svaté knihy podobné. Lidé by měli vědět, že v Koránu nejsou jen krvelačné historky, a naopak že i v Bibli nějaké jsou. Nebudou potom tak úzce uvažovat.