Soud: Euro se nemusí omluvit Rittigovi za článek o solárech

ČTK ČTK
16. 4. 2015 11:21
Lobbista Ivo Rittig se domáhal veřejné omluvy a stotisícového odškodnění.
Lobbista Ivo Rittig.
Lobbista Ivo Rittig. | Foto: ČTK

Praha - Vydavatel týdeníku Euro, společnost Mladá fronta, se nemusí omlouvat lobbistovi Ivo Rittigovi za tvrzení, že firmy spojené s Rittigem vydělaly stovky milionů na solárním byznysu.

Ve čtvrtek o tom pravomocně rozhodl pražský městský soud. Lobbista se žalobou na ochranu osobnosti domáhal omluvného dopisu, veřejné omluvy v Euru a odškodného 100 tisíc korun. Podle soudu však týdeník použil přípustnou novinářskou zkratku.

Rittig žalobou napadl tvrzení z článku nazvaného "Šťára do nitra solárního byznysu", který v Euru vyšel 16. prosince 2013 a který pojednává o společnosti Amun.Re.

Konkrétně mu vadila věta, podle které společnosti, v nichž "přímo či nepřímo figuroval, vydělaly stovky milionů korun na prodeji solárních projektů elektrárenské společnosti ČEZ". Lobbista to označil za nepravdu, se solárním byznysem prý nemá nic společného.

"Skutkový stav v podstatě odpovídá tomu, co bylo v článku napsáno. Byly tam zjištěny osoby, které velmi úzce spolupracují s žalobcem - ať už se jedná o právníky, nebo o Petera Kmetě, který je obchodním partnerem žalobce (Rittiga). Je proto regulérní dovodit, že žalobce v těchto firmách nepřímo působí," konstatoval předseda soudního senátu Tomáš Novosad.

Lobbista také bude muset zaplatit vydavatelství Mladá fronta náklady řízení, jejichž výši soud teprve vyčíslí.

Sporů na ochranu osobnosti vede Rittig hned několik. Částečně uspěl s žalobou proti ministrovi zahraničních věcí Lubomíru Zaorálkovi (ČSSD), který lobbistu v červnu 2013 ještě coby opoziční poslanec označil při projevu na půdě Sněmovny za "lupiče" a rovněž jej spojil s majetkem zabaveným při razii.

Soudy pravomocně rozhodly, že se za toto dehonestující spojení Zaorálek musí omluvit, zároveň se ale nemusí omlouvat za "lupiče" ani platit požadovaných 100 tisíc korun. Za spojení se zlatem a miliony se Rittigovi podle dalšího verdiktu musí omluvit také Česká televize ve svém zpravodajském pořadu Události.

Podle dalšího - zatím nepravomocného - rozsudku se má Rittigovi omluvit také vydavatelství Economia, a to za článek "Razie proti kmotrům", který prý zasáhl do lobbistovy občanské cti. I v tomto případě ovšem soud zamítl Rittigův požadavek na stotisícové odškodné.

Rittig zažaloval také společnost Ringier Axel Springer, která vydává deník Blesk. Chce od ní milion korun za tvrzení, že u něj končila část peněz z předražených jízdenek vyrobených pro pražský dopravní podnik.

 

Právě se děje

před 8 minutami

Mugabeho zabila rakovina, lékaři krátce před jeho smrtí zastavili chemoterapii

Příčinou úmrtí bývalého prezidenta Zimbabwe Roberta Mugabeho, který zemřel 6. září ve věku 95 let, byla rakovina. Lékaři v Singapuru, kde se dlouhodobě léčil, krátce před jeho smrtí zastavili chemoterapii. Důvodem byl Mugabeho vysoký věk, rozšíření nádorů a nízká účinnost léčby. O přesné příčině smrti zimbabwského exprezidenta poprvé promluvil současný prezident této jihoafrické země Emmerson Mnangagwa, informoval server BBC.

Zdroj: ČTK
před 37 minutami

Velšští ragbisté zahájili MS pohodlnou výhrou nad Gruzií

Velšští ragbisté vstoupili do mistrovství světa v Japonsku pohodlnou výhrou nad Gruzií 43:14. Vítězové Turnaje šesti národů vedli po první půli díky čtyřem položeným pětkám 29:0 a po změně stran si náskok bezpečně pohlídali. Velšský kapitán Alun Wyn Jones vyrovnal 129. startem národní rekord.

Spolufavorité skupiny D Velšané vlétli do utkání ve velkém stylu a už po dvou minutách otevřeli skóre. Gruzínci, kterým chybí zraněný kapitán Merab Šarikadze, postupně vyrovnali hru, ale bodů se dočkali až ve druhém poločase.

V neděli čeká Wales ostrý test v podobě obhájců stříbra Australanů, kteří si na úvod poradili s Fidži. Gruzie narazí na Uruguay.

před 55 minutami

Končí další časopis Jaromíra Soukupa, poslední Instinkt vyjde v říjnu

Měsíčník Instinkt, který vychází pod vydavatelstvím Empresa Media vlastněným Jaromírem Soukupem, končí. Poslední číslo vyjde v říjnu, informoval server Médiář. Vydavatelství tak hlásí konec už čtvrtého časopisu za poslední rok. Závěrem loňského roku přestaly vycházet magazíny pro mladé Popcorn a Top dívky, letos v létě pak z trhu zmizel i měsíčník Faktor Soukup. Instinkt vznikl v roce 2002 jako týdeník, do vlastnictví Empresy se dostal o devět let později. Letos v květnu se z časopisu stal měsíčník.

Zdroj: Domácí
Další zprávy