Rittig chce od vydavatele Blesku milion za články o DPP

ČTK ČTK
4. 3. 2015 14:57
Lobbistu pobouřily články, ve kterých ho Blesk spojoval s vyváděním peněz z pražského dopravního podniku.
Ivo Rittig.
Ivo Rittig. | Foto: DVTV

Praha - Lobbista Ivo Rittig chce od společnosti Ringier Axel Springer, která vydává deník Blesk, milion korun za nepravdivé a nactiutrhačné články. Od někdejšího šéfredaktora deníku Pavla Šafra pak požaduje dalších 100 000 korun.

Vyplývá to z žaloby, kterou bude koncem března projednávat pražský městský soud.

Články se týkají tvrzení, že u Rittiga končila část peněz z předražených jízdenek vyrobených pro pražský dopravní podnik.

Narušená důstojnost

"Články obsahují nepravdivá a difamující tvrzení, která jsou způsobilá značnou měrou zasáhnout do práva na ochranu osobnosti žalobce, zejména do práva na ochranu občanské cti a lidské důstojnosti," napsal Rittig v žalobě. Podle něj proti němu Blesk vytvářel déletrvající kampaň.

Lobbistovi vadí například zprávy s titulkem "Koupili jste si jízdenku? I vy jste přispěli Rittigovi na tohle!" či "Kmotr lítá v jízdenkách: koupil si za ně tryskáč!".

Blesk mimo jiné napsal, že "z každé předražené jízdenky doputovalo k tomuto zbohatlíkovi 17 haléřů".

V jednom z komentářů také o Rittigovi mluvil jako o "monackém občanovi a českém vychcánkovi".

Bývalý šefredaktor Šafr má zaplatit 100 tisíc Kč

Lobbista v žalobě upozorňuje i na komentář tehdejšího šéfredaktora Šafra nazvaný "Panenský byznys" z prosince 2011, který je stále dostupný na webu.

Šafr v něm napsal: "Tak takhle si své miliony zařídil pan Ivo Rittig. Můžete pohledět na jeho dobrou a ušlechtilou tvář a obdivovat jeho genialitu... Panenské ostrovy, kde panuje daňový ráj, jsou požehnané místo v Karibiku, které určitě miluje nejedna velká kurva."

Všechny napadené články vyšly v tištěném Blesku a na webu deníku na přelomu let 2011 a 2012 poté, co svá obvinění vůči Rittigovi zveřejnil Nadační fond proti korupci.

Lobbista byl v souvislosti s výrobou jízdenek pro pražský dopravní podnik následně loni v únoru oficiálně obviněn policií, a to z praní špinavých peněz ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech.

V kauze dopravního podniku je Rittig mezi obviněnými

Pražský dopravní podnik, který v kauze figuruje jako poškozený, v minulosti uzavřel smlouvu na výrobu jízdenek s tiskárnou Neograph.

Kontrakt podle obvinění zprostředkovala firma Cokeville Assets z Panenských ostrovů. Tuto společnost, které prý tiskárna odváděla peníze z každé jízdenky, zastupoval Rittigův obchodní partner Peter Kmeť.

Vyšetřovatelé tvrdí, že Neograph prostřednictvím někdejšího jednatele tiskárny Jana Janků fakticky řídili Rittig a jeho právníci David Michal a Marek Stubley. Všichni obvinění jsou stíháni na svobodě, hrozí jim tři až osm let vězení nebo propadnutí majetku.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Vědci zkoumali tweety o klimatu, čtvrtinu vytvořili falešní "boti"

Za čtvrtinou příspěvků stály v průměrný den automatizované účty, neboli "boti". Takové je hlavní zjištění badatelů z americké Brownovy univerzity, kteří zkoumali miliony tweetů z roku 2017 na téma klimatických změn. Výsledná studie ještě nebyla zveřejněna, přístup k ní ale získal deník The Guardian. Ten na základě zjištění píše, že diskuse na Twitteru jsou "překrucovány armádou botů" ve prospěch popírání vědeckých poznatků.

Předmětem výzkumu bylo 6,5 milionů tweetů z více než měsíčného období kolem 1. června 2017, kdy americký prezident Donald Trump ohlásil odstoupení své země od pařížské klimatické dohody. Příspěvky o klimatických změnách pocházely od neautentických účtů. Ty neovládají běžní uživatelé, ale spíše software, jehož prostřednictvím může jediná osoba zadávat instrukce skupině profilů, které pak samostatně vytvářejí obsah nebo sdílejí a "lajkují" existující sdělení.

"Tato zjištění nasvědčují tomu, že mechanizovaní boti mají významný dopad při zvyšování dosahu odmítavých tvrzení o klimatické změně, včetně podpory pro Trumpovo odstoupení od pařížské dohody," cituje The Guardian z dosud nezveřejněné studie.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Na SP v Rašnově bodoval z Čechů jen Koudelka, vyhrál Geiger

V závodě Světového poháru ve skocích na lyžích v Rašnově bodoval z Čechů pouze Roman Koudelka, který obsadil 27. místo. Viktor Polášek, Vojtěch Štursa ani Čestmír Kožíšek nepostoupili do druhého kola. Vyhrál Němec Karl Geiger, který na středním můstku jako jediný dosáhl hranice sta metrů.

Koudelka skočil v prvním kole 89 metrů a mezi bodovanou třicítku postoupil z 27. místa. Ve druhém si připsal o metr kratší pokus, ale v pořadí si nepohoršil. Polášek skončil osmatřicátý těsně před Štursou, Kožíšek obsadil 45. místo.

Geiger vedl už po prvním kole, ve druhém zopakoval stometrový pokus a druhého krajana Stephana Leyheho porazil o necelých šest bodů. Třetí místo obsadil lídr Světového poháru Rakušan Stefan Kraft, průběžně druhý Geiger stáhl jeho náskok na 118 bodů.

V Rašnově dosud v rámci SP skákaly pouze ženy. Muži se po dnešní premiéře v transylvánském areálu utkají o body i v sobotu.

Další zprávy