Zuzana Hronová
19. 5. 2021 17:30
Česká školní inspekce zveřejnila výsledky mezinárodních šetření v Česku, které ukazují, co ovlivňuje efektivitu vzdělávání a výsledky žáků. Data vychází ze šetření PISA 2018, jež každé tři roky sleduje úroveň vzdělání patnáctiletých žáků, a TALIS 2018, které zjišťuje zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol na druhém stupni ZŠ.
Schopnost učitele přizpůsobit výuku
Schopnost a ochota učitele přizpůsobit výuku, která může být pro žáky třeba nudná nebo vzhledem ke složení třídy nevhodně vedená, může dlouhodobě významně ovlivnit výsledky žáků. Podle školní inspekce dosahují lepších výsledků ti žáci, kteří vnímají přizpůsobení výuky ze strany učitele jako "střední" oproti těm, kteří ho vnímají jako "malé" nebo naopak "velké". To ukazuje, že výuku je třeba částečně přizpůsobit potřebám a znalosti třídy, ale zároveň zachovat její návaznost a vytvořit podmínky, aby si žáci určité znalosti předem osvojili.