Zuzana Hronová
19. 5. 2021 17:30
Česká školní inspekce zveřejnila výsledky mezinárodních šetření v Česku, které ukazují, co ovlivňuje efektivitu vzdělávání a výsledky žáků. Data vychází ze šetření PISA 2018, jež každé tři roky sleduje úroveň vzdělání patnáctiletých žáků, a TALIS 2018, které zjišťuje zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol na druhém stupni ZŠ.
Třídní klima
Šetření rovněž ukázalo, že sebelepší vyučovací metody či pedagogický přístup nemohou příliš ovlivnit výsledky žáků, pokud je tato snaha narušována nevhodným třídním klimatem. "Lze předpokládat, že pocit disciplíny v hodinách podpořený vhodným řízením třídy ze strany učitele může pomoci kompenzovat potenciální negativní vliv socioekonomického složení školy," konstatuje ve své zprávě ČŠI.
Do zdárného vzdělávání zasahují i absence ve výuce a záškoláctví. Nejčastěji
se tento problém objevuje v Karlovarském kraji a překvapivě v Praze. Je tedy zřejmé, že tyto problémy nemusí být výhradně spojeny jen se strukturálně postiženými regiony ani se socioekonomickým statusem žáků.