Praha/Brno - Jezdit toboganem hlavou napřed se nemá. A pokud k tomu navíc vybízí reklama, která cílí na dětské zákazníky, tak je oprávněné za ni udělit pokutu. Potvrdil to ve čtvrtek Nejvyšší správní soud ve sporu mezi výrobcem nápojů Kofolou a Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.
Trojicí akčních spotů s mottem "Nekroť své nápady" cílil před třemi lety výrobce nápojů na mladé diváky, u nichž chtěl vyvolat touhu po nápoji Jupík. Ve dvou z nich jel chlapec krajinou na skateboardu, ve třetím se pak řítil hlavou dolů toboganem.
Klipy musely začít řešit soudy. Firmu totiž za všechny spoty pokutovala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která je "ocenila" pokutami v celkové výši 330 tisíc korun. Kofola se odvolala k Městskému soudu v Praze, ve dvou ze tří případů uspěla a soud dvě pokuty ve výši 100 tisíc a 80 tisíc korun zrušil. Oprávněnou pouze uznal pokutu za video s jízdou na skluzavce.
Teď spor dospěl do třetího kola, protože obě strany sporu podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Ten zatím rozhodl ve dvou případech a v obou ponechal rozsudky městského soudu v platnosti. Před měsícem potvrdil, že reklama s motivem skateboardu byla v pořádku. Nově souhlasil s tím, že reklama, v níž se chlapec řítil toboganem hlavou napřed, už pokutovat zaslouží.
Vyzývá k rizikovému chování
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání přitom na svém jednání v říjnu 2014 rozhodla, že děti mohly ohrozit všechny tři spoty, protože je sváděly k nebezpečnému chování.
"Vybízí k napodobování, k rizikovému chování a nabádá děti, aby jednaly neuvážlivě a nezodpovědně," usnesla se rada ke dvěma klipům, v nichž chlapec jede na speciálním terénním skateboardu a komentuje to kreslený zajíc slovy "v tomhle fofru už bych měl bobky", respektive "tak teď jsi mi dal na frak". V obou případech dodává: "Jupík crazy, nekroť své nápady". Za první udělila firmě pokutu 80 tisíc korun, za druhý pak 100 tisíc.
Ještě přísnější byla v případě klipu, kdy chlapec jede se stejným komentářem, který tentokrát pronáší kreslený tučňák, hlavou napřed toboganem. Tento klip "ocenila" rada sto padesáti tisíci korunami, když konstatovala, že "podporuje chování ohrožující zdraví", a poukázala především na rychlou jízdu hlavu napřed.
"Žádný předpis ani technická norma neupravuje povolené nebo zakázané polohy při sjíždění toboganů," bránila se firma v žalobě, kterou podala k soudu s tím, že tobogan, na kterém se natáčelo, splňuje normy pro bezpečné tobogany.
Oceňuje dětskou invenci
"Animovaná postava nevyzývá k rizikovému chování, ale oceňuje dětskou invenci, hravost a odvahu a zdravou míru dětské živelnosti a rozpustilosti," dodával výrobce nápojů. Rada to ale odmítla s argumentem, že žádné dítě nebude před jízdou zkoumat, zda právě tento tobogan je pro takovou jízdu vhodný.
Všechny tři reklamy nakonec skončily u Nejvyššího správního soudu. V prvních dvou případech podala kasační stížnost rada, v třetím pak Kofola. Ve čtvrtek soud nakonec rozhodl, že stopadesátitisícová pokuta za reklamu propagující nebezpečnou jízdu na toboganu platí. Zatím však zveřejnil pouze zkrácenou verzi, na odůvodnění má 30 dní.