Vysvědčení českých škol: Výkon dobrý, ale spokojení nejsou žáci, učitelé ani rodiče

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
15. 12. 2020 11:23
Mezinárodní šetření TIMSS 2019, které zjišťuje úroveň žáků 4. tříd základních škol v matematice a přírodopisu, ale také postoje žáků, učitelů či rodičů ke škole, přineslo pozoruhodná zjištění. Česko patří ve výsledcích testů k nadprůměrným, ale má nejméně spokojené žáky, učitele i rodiče v Evropě. České děti škola naučí, ale nedokáže zajistit, aby v ní žáci a učitelé byli spokojení.
Foto: TIMSS/ČŠI

České školy neumí stírat sociální a ekonomické rozdíly žáků

Žáci ze škol se spíše dobře situovanými žáky dosáhli statisticky významně lepšího výsledku v matematice (542 bodů) než žáci ze škol se spíše ekonomicky slabšími žáky (502 bodů).

Obdobně velký rozdíl (34 bodů) byl zjištěn v oblasti přírodovědy: průměrný výsledek žáků ze škol se spíše dobře situovanými žáky činí 541 bodů, zatímco průměrný výsledek žáků ze škol se spíše ekonomicky slabšími žáky činí 507 bodů. Výsledky uvedených skupin žáků se statisticky významně neodlišují od výsledků, kterých žáci dosáhli v roce 2015.

U vyspělých vzdělávacích systémů nehraje sociálně-ekonomické zázemí žáků významnou roli, českým školám se stále nedaří tyto rozdíly ve vzdělávacích výsledcích stírat. Může za to mimo jiné i stále existující segregace žáků a vytváření horších a lepších škol v daném městě.

 

Právě se děje

Další zprávy