Praha - Při koupi jiného automobilu nebo změně trvalého bydliště už by si řidiči napříště nemuseli měnit poznávací značku. Zůstala by jim ta stará.
Ministr dopravy Pavel Dobeš chce totiž prosadit, aby měl motorista svou osobní SPZ po celý život.
Změnu chystá ministerstvo v rámci novely silničního zákona. Měla by mu ušetřit až polovinu ze zhruba 200 milionů korun ročně, které nyní platí za výrobu a distribuci někdejších "espézetek".
Zavedením "značek na doživotí" se podle něj odstraní potřeba vyrobit a zaplatit téměř jeden milion značek kvůli nové registraci převáděných ojetých aut. Tato přeregistrace je nutná při převodu aut mezi kraji.
"Ročně se vydá zhruba 1,6 milionu registračních značek. Nových aut je vyrobeno kolem 300 tisíc a dalších 400 tisíc je dovezeno, ty vždycky budou mít nové značky. Zbytek jsou přeregistrace," vypočítával ředitel ministerského odboru silniční dopravy Miroslav Tůma.
Další snížení nákladů až na čtvrtinu by podle něj mohlo přinést zvažované nahrazení plechových značek plastovými. V minulosti to vyzkoušelo Norsko, nyní o tom uvažuje Francie, dodal.
O novou značku by podle Tůmy museli majitelé aut požádat stejně jako dosud při ztrátě nebo odcizení značky. Pokud by byla značka pouze poškozena, mohli by si nechat vyrobit duplikát. Novela počítá s vydáváním značek ve třech exemplářích, třetí bude určen na nosič kol na zadní části vozu.
Za "kmotrovskou" značku až 10 tisíc korun
Nová úprava podle Tůmy vyjde také vstříc zájemcům o individuální registrační "značku na přání" - měla by mít osm písmen a číslic místo běžných sedmi, stát má podle úvah od 5 do 10 tisíc korun.
I ostatní motoristé by nově mohli získat možnost elektronicky si objednat značku s číslem, které jim bude vyhovovat. Umožnit by jim to měly změny v centrálním registru vozidel.
Po této možnosti zarezervovat si číslo "pro nenáročného zákazníka, který nechce nějaké extra buřty", volal předseda Klubu přátel poznávacích značek Petr Marinov. Podle něj jsou stávající značky pro motoristy obtížně zapamatovatelné.
Jeho návrhy na zavedení šestimístných značek podobných těm, které platily v 70. letech, ale Tůma odmítl jako krok zpět. Šestimístné značky mají například v Kanadě.