Praha - Školské odbory nachystaly na úterý - první den ve funkci nového ministra školství Ondřeje Lišky - masivní protestní akci.
Do stávky za lepší platy se zapojilo přes sto tisíc učitelů. Někteří tím, že neučili, jiní podporou protestní akce před budovou ministerstva školství v pražské Karmelitské ulici.
Čeho přesně chtěli učitelé dosáhnout? Jaký plat považují za dostatečný? A proč odbory nepočkaly alespoň na to, až se Ondřej Liška ve funkci rozkouká?
Na to - či cokoli jiného - měl přímo v den stávky odpovídat předseda školských odborů František Dobšík. Nejprve slíbil přijít o půl dvanácté, pak kvůli setkání s ministrem Liškou posunul rozhovor na 15:00. Ani tento termín však nestihl.
"Omlouvám se čtenářům," vzkázal Dobšík. "Poslanci mi nabídli, abych se zúčastnil jejich jednání o rozpočtu. Takovou nabídku jsem v tuto chvíli nemohl odmítnout."
Do redakce Aktuálně.cz měl místo toho přijít ve středu v 10:00. I na tento termín však dorazil se čtyřicetřiminutovým zpožděním.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:38Autor: Moravak
Otázka: Toš dobré den strécu mě by zajímalo, proč ste mel na internetu napsáno"azil"?? Hergot to je hrubka jak Brno...doufam že nebudete delat takové hrubice i na ministerstvu!!!
František Dobšík: Za hrubku se omlouvám, vyzkoušejte si jít na on-line, je to strašně rychlé...
Odpovězeno: 05. 12. | 10:39Autor: Michal
Otázka: Dobry den, chci se zeptat, jak dlouhou "dobu hajeni" date novemu panu ministrovi skolstvi. Je zrejme, ze musi
dostat cas na rozhled, zahajeni jednani
a dialog. Uznavam, ze situace je spatna, coz je ale zodpovednost hlavne vlad z 90.let a take i CSSD. Dekuji.
František Dobšík: Dobrý den, čas hájení žádný není, začali jsme intenzivně vyjednávat a určitě o výsledcích budeme informovat.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:40Autor: Honza ZZR
Otázka: Myslíte si,že den stávky, kdy jsou žáci doma není v rozporu s vaším tvrzením, že si jako rukojmí neberete žáky a rodiče? Těžko si představit, že průměrná rodina dokáže takový výpadek vyřešit jinak než dovolenou. Navíc svým přístupem nutíte rodiče porušovat zákon o povinné školní docházce.Gratuluji!
František Dobšík: Rukojmí, je bolševický výraz. Žijeme v kapitalismu a máme právo brát se za své požadavky.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:41Autor: Vladimír
Otázka: Kdo a kdy už konečně veřejně přizná, že úroveň našich žáků jde postupně do háje? Chudáci se už neumí pořádně vyjádřit česky, natož v cizím jazyce. Chybí jim skromnost, slušnost a poctivost - to se v této době nenosí. Za tuhle změnu je treba stávkovat víc než za peníze.
František Dobšík: Nemyslím se, že by dnešní generace byla horší než ty předešlé. Jenom se zdůrazňují negativa, jako je hodně poctivých a slušných učitelů, je to i tak s jejich žáky.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:42Autor: Čtenář
Otázka: Pane,
čtete alespoň občas některé z diskuzí na netu? Pokud ano, tak jste si jistě nemohl nevšimnout množství až neskutečných gramatických chyb diskutujících. Ne překlepů, ale hrubých chyb lidí, kteří měli, nebo ještě mají své učitele. Stávkujte, až lidi naučíte alespoň česky.
František Dobšík: Hledáte zástupné problémy, není to o češtině, ale o občanské odvaze...
Odpovězeno: 05. 12. | 10:44Autor: evžen
Otázka: Můžete mi sdělit, jakou máte představu o hodinové mzdě, která by odpovídala významu jeho práce? Na hodinovou mzdu se ptám cíleně. Učitel totiž učí nějaký 25 třičtvrtěhodin týdně a to tak 45týdnů v roce.. Tomu pak musí odpovídat roční příjem.
František Dobšík: Jste dalším příkladem, který je v zajetí mýtů, že je učitelé pracují jenom 25 hodin. Zkuste si učit a uvidíte, že je to i o přípravách, opravování písemných prací, komunikace s rodiči a mnoho dalších povinností v rámci 40-ti hodinové pracovní doby.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:44Autor: michal Vacek podnikatel
Otázka: Věděl jste sto procentně, že se stanete ministrem nebo jste alespoň tušil?
František Dobšík: Děkuji, ministr nejsem a nebudu.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:45Autor: xxx
Otázka: Dělate z lidi kašpary.Školství je klasicky tunel vlad.Proč neřešite konplexne system t.j.Vysoke školy berou peníze na studenta na školní rok ale když student ukončí školu tak vysoka škola níc nevrací.Soukromne školy proč dostavaji peníze na studenta,když ještě platí rodiče ale zodpovědnost atd...
František Dobšík: Samozřejmě nám jde o komplexní řešení. Bohužel v médiích zaznívají jenom platy, platy a platy.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:47Autor: Učitel
Otázka: Jak si vysvětlujete fakt,že velká část českých učitelů volila v posledních volbách ODS a dobrovolně si tak přes několikaletý pravidelný růst mezd v době minulých vlád v čele s ČSSD
zařídila reálný propad svých platů?
Na naší škole stávka nebyla, odbory nemáme a voliči ODS ji nezorganizovali...
František Dobšík: Podle statistik v posledních letech průměrný plat ve školství rostl o 2-3% více než v ostatních rezortech. Jsme si vědomi, že to není mnoho. Bohužel půst nás teprve čeká v příštích letech.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:48Autor: Simona
Otázka: Dobrý den, také učím a zajímá mě proč nezdůrazňují odbory rozdíl ve vybavení kabinetů ve školách, mám teď na mysli nábytek a pracovní prostředí, ne pomůcky, a městských či případně krajských úřadů, dále to, že úředníci mají vyšší průměrný plat než učitelé, když máme stejného zaměstnavatele.
František Dobšík: Nemáte stejného zaměstnavatele. Vaším zaměstnavatelem je Vaše škola. Záleží na řediteli jaký je manažer a jaké pracoviště Vám vytvoří.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:49Autor: tom
Otázka: Pane Dobšíku, můžete mi říci kolik učitelů stávkuje a hlavně co během stávky dělají? Děkuji.
František Dobšík: Stávkovalo více než 130000 zaměstnanců školství, nebyli to jenom učitelé. Co dělali? Nepracovali. O tom asi stávka je.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:50Autor: Lucie
Otázka: Dobry den, preji Vam hodne uspechu!Zajimalo by me, jak budete resit reformu VS?A zda testy studijnich predpokladu jsou opravdu tim pravym orechovym?Dekuji a drzte se!
František Dobšík: Školské odbory zastupují tzv. regionální školství, to je od mateřských škol po střední školy. Vysoké školy je jiná oblast, kde nepůsobíme.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:51Autor: jan
Otázka: Nepocítil jste někdy stud za vyděračské metody odborářů ?
František Dobšík: Vůbec se nestydím. Doufám, že jste si všiml, že žijeme v kapitalismu.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:51Autor: Ministr Herec
Otázka: Toz jak si to jako prectavujete muj bohuš musi chodit do školy lovit kocáby to by nešlo toto take stavky
František Dobšík: Taky bych si rád ulovil nějakého kocába..
Odpovězeno: 05. 12. | 10:52Autor: Jiří Mašek
Otázka: Pane ministře, gratuluji k jmenování a chci věřit, že budete lepší státní úředník než paní Kuchtová.
Otázka: opravdu si myslíte, že konstatování, že peníze nejsou a tak je stávka zbytečná je pro české školství ten nejlepší lék. Peníze na úředníky přeci jsou!
František Dobšík: Panu Liškovi to vyřídím. Děkuji
Odpovězeno: 05. 12. | 10:52Autor: Ing. Chlad
Otázka: Dejte pořádnou stávku od ledna.Máme právo neplatit víc.Platy nezvyšujete a všem jen berete prachy aby ste se politici uživily.Je to tak?
František Dobšík: Nejsem politik, zastupuji zaměstnance a živí nás členské příspěvky. Děkuji
Odpovězeno: 05. 12. | 10:54Autor: Ondra
Otázka: Dobrý den. Rád bych se Vás zeptal, jak budou probíhat státní maturity a hlavně jak chcete vyřešit problém oborů. Je jasné, že na gymnáziích jsou jiné předměty než např. na učilištích.A druhý dotaz-co ze stávky budu mít já jakožto student, kromě toho, že se nedozvím další látku?
František Dobšík: Jde nám o celkové zlepšení financování školství. Jak budou probíhat maturity, záleží na rozhodnutí ministerstva školství, vlády, poslanecké sněmovny ne na oborech.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:54Autor: lukiji
Otázka: proč nestávkujou i v trutnově mládežnická 536???
František Dobšík: Asi se báli.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:55Autor: Zuzka
Otázka: Nebylo by lepší spojit se i s dalšími odbory a udělat stávku, která by opravdu byla vidět a především, o které by media už musela informovat? Dnes je většina různých profesních skupin nespokojena, vzemou-li se v úvahu podmínky, které tato vláda nastoluje. CHtělo by to více spolupráce mezi odbory.
František Dobšík: Spolupráce existuje. Myslím si, že média o nás informují v součásné době dostatečně.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:57Autor: Pedagog
Otázka: Jak dlouho ještě necháte učitelstvo na pospas všem novátorům, kteří posbírají melouny, a slupky a především hory práce těm, kteří padají a dostávají přes ústa,řadovým kantorům?Stojí v 1. linii a místo pomoci,jsou jen přispěvateli daněmi na zhoršování života?
František Dobšík: Nesouhlasím. Nikoho nenecháváme na pospas. V dnešní době záleží jak má kdo kolik osobní statečnosti a dokáže čelit negativním věcem.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:58Autor: Alex
Otázka: Proč se nesnažíte radikálně změnit systém odměňování ve školství, tzn. odstranit tarifní tabulky, které nejvíc přejí těm nejstarším učitelům a ty mladé vyhánějí mimo školství? Ti staří do školství mnoho inovací nepřinesou...
František Dobšík: Není to jenom o tafifních tabulkách. Bohužel neexistuje kariérní řád, který by motivoval i mladé kolegy, aby neodcházeli ze školství.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:58Autor: Martin
Otázka: Jen by mě zajímalo kdo má tu průměrnou mzdu. Jsem pedagog volného času a mám 9878Kč čistého a v práci jsem asi tak od 8:00 do 19:00 denně. Tak ať mi někdo neříká, že jsem furt doma. Ale když to nikdo dělat nebude tak u té lopaty skončí celý národ. Myslíte, že to někdy někomu dojde?
František Dobšík: Ano, věřím, že to politikům už došlo. Jenom chybí řešení.
Odpovězeno: 05. 12. | 10:59Autor: Alex
Otázka: Kolik je průměrný měsíční plat za rok 2006 u učitelů MŠ, ZŠ a SŠ? Kolik je to za leden až září 2007? Prosím skutečná čísla ze statistik MŠMT.
František Dobšík: Najdete tato čísla na stránkách Ústavu pro informace ve vzdělávání.
Odpovězeno: 05. 12. | 11:00Autor: xSx
Otázka: Kdyz se nekomu nelibi ve skolstvi tak jim reknete at si vezmou lopatu
František Dobšík: Hezký námět. Doporučím kolegům, aby učili s lopatou.
Odpovězeno: 05. 12. | 11:00Autor: Petr
Otázka: Pracovní doba- ono se nejedná jen o přímou výuku a psaní si příprav na hodinu, ale musíte tu výuku zapezpečit, co si nedomluvíte sám to nemáte, nejde jen o učení, ale o spoustu podružných činností, které jiný člověk nevidí a které děláte vesměs ve svém volném čase (...to vám nikdo neplatí ...)
František Dobšík: Souhlasím..
Odpovězeno: 05. 12. | 11:01Autor: Jirka
Otázka: Vysoká škola přece jen je zárukou určitých rozumových dispozic, kdo neučil tuto problematiku nepochopi, protože kde kdo je samozvaným odborníkem, který aspoň povinnou školní docházkou prošel a tak tomu přeci musí rozumět ne?
František Dobšík: Nevím, ale asi rozumím..
Odpovězeno: 05. 12. | 11:02Autor: Mirek
Otázka: Je vám znám plat učitele v roce 1989? Kde jste byl a proč jste nestávkoval?
Kdo vás platí a kolik? Jistě je to více než průměrný plat kantora!
František Dobšík: Za komunistů byly platy učitelů podhodnoceny, to bohužel trvá. Jsem rád, že žijeme v kapitalismu.
Odpovězeno: 05. 12. | 11:04Autor: Linka
Otázka: Dobrý den,
zajímalo by mě, kdo je zodpovědný za škody, které stávkou vzniknou např. rodičům dětí v MŠ.
Děkuji.
František Dobšík: V případě např. povodní, byly také školy uzavřeny. Zkusme tu stávku brát jako nepředvídatelnou nutnost.
Odpovězeno: 05. 12. | 11:05Autor: Jiří
Otázka: Zdá se vám čestné vyplňovat pracovní výkazy a při tom podvádět a místo toho aby jste byli na svém pracovišti ve škole, jste vesměs doma a jen se vymlouváte?
František Dobšík: Omyl. Asi máte špatnou zkušenost.
Odpovězeno: 05. 12. | 11:06Autor: Jana
Otázka: Jak posuzuje problematiku školství z politického hlediska-dělala víc pro učitele ODS nebo ČSSD? A 2.otázka proč se nespojíte se všemi odboráři-zemědělci, úředníky, zdravotníky, prodavači, pošťáky atd.a neudělá se celostátní stávka? Jsou ostatní odbory pasivnější? Vím, že všude jsou lidi nespokojeni.
František Dobšík: Školství by neměla být politická záležitost. Nebudu hodnotit práci ostatních odborových svazů. My proti nespokojenosti něco děláme.
Odpovězeno: 05. 12. | 11:08Autor: Elf
Otázka: Tak se mi zdá že z nás ostatních děláte své rukojmí, uvědomujete si že jsou zde i jiné obory, které jsou stejně náročné a při tom ještě daleko hůře placené než školství,např aplikovaný výzkum, a mimochodem VŠ není patent na rozum
František Dobšík: Jsme jedna z mála skupin zaměstnanců, kde zákon předepisuje vysokoškolské vzdělání jako kvalifikační předpoklad a ne patent na rozum. Každý se musí zasazovat sám za sebe a rozhodně si neděláme z nikoho rukojmí.