Praha - Česká televize i Český rozhlas ve svých předvolebních modelech uváděly silně nadhodnocené výsledky vládních stran a naopak upozadily KSČM, KDU-ČSL a silné regionální strany.
A stejně jako srovnání získaných průzkumů s realitou byl rozdílný způsob, jakým se obě veřejnoprávní média s tímto předvolebním "kolapsem" vyrovnala.
Zatímco Český rozhlas v obsáhlé tiskové zprávě chybu přiznal a uvažuje o jiném způsobu nominace kandidátů do předvolebních debat, Česká televize si pochybení nepřipouští a ve svém stanovisku bagatelizuje význam předvolebních výzkumů ve svých relacích.
Zajímavé rovněž je, že Česká televize se opírala o výsledky jiných agentur než Český rozhlas, výsledky však byly podobně nepřesné. O odchylkách informoval například na svém blogu Michal Škop z občanského sdružení KohoVolit.eu.
Největší odchylka mezi modely a skutečnými výsledky byla v jednom případě až 14 %, když ČRo uvedl, že Starostové pro Liberecký kraj ve volbách získají 8,5 %. Strana nakonec s 22 % jednoznačně v Libereckém kraji volby vyhrála.
O mnoho lépe si nevedla ani Česká televize. Ta Starostům pro Liberecký kraj přisuzovala 11 %, tedy dvakrát méně, než uskupení nakonec dostalo. Uváděla přitom, že "statistická chyba se u jednotlivých politických stran pohybuje v rozpětí od 1,3 % do 3,5 %". Na obhajobu ČT nutno dodat, že Liberecký kraj byl na pořadu Otázek Václava Moravce šest týdnů před volbami.
Z celkového srovnání také vyplývá, že v průzkumech obou veřejnoprávních médií byly nadhodnoceny vládní strany. V případě České televize 1,4krát, v Českém rozhlase 1,6krát.
Podcenění regionálních stran
Propastnými rozdíly ve výsledcích průzkumů volebních preferencí a z nich vytvářených volebních modelů agenturami se zabýval i odborný asistent Institutu komunikačních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Milan Šmíd.
Podle něj bylo předem jasné, že volební modely budou nepřesné. ČT i ČRo se dle jeho zjištění brání tím, že srovnání výsledku jejich modelu se skutečnými výsledky je možné brát jen s velkou rezervou. A to z toho důvodu, že údajně dlouhodobě stoupá počet voličů, kteří své volební rozhodnutí činí až těsně před volbami.
Šmíd však zároveň přiznává, že silné podcenění regionálních stran a hnutí ve volebních modelech "je na pováženou a ČT, ČRo i jejich rady by se tímto jevem měly vážně zabývat".
Česká televize pochybení odmítá
Česká televize si přesto za metodikou výzkumu stojí. Agentury STEM/MARK a SC&C, které pro ni předvolební výzkum prováděly, podle mluvčí ČT Michaely Fričové nepochybily.
"Průzkumy České televize vždy informovaly pouze o aktuálním rozložení sil politických stran a uskupení v období, kdy došlo ke sběru dat v konkrétním regionu. Nikdy nebyly prezentovány jako odhad volebních výsledků," uvedla na dotaz Aktuálně.cz.
Mluvčí tak upozorňuje spíše na formu prezentace těchto výsledků, pomíjí však jejich obsah.
Moderátor pořadu Václav Moravec skutečně uváděl, že grafy ukazují, "jak by dopadly volby, pokud by se konaly dnes", a upozorňoval: "Ale nepleťte si volební preference a volební model."
V rozlišení těchto dvou věcí odkazoval na stránky České televize, na nichž se ovšem píše: "Volební model je matematický konstrukt, který by měl věrněji než samotné volební preference odrážet aktuální rozložení sil jednotlivých politických uskupení." Tedy, volební model by měl výsledky odrážet věrněji než volební preference.
Český rozhlas: Přehodnotíme to
Český rozhlas už v sobotu 13. října požádal agenturu ppmfactum o detailní analýzu, proč se lišily výsledky předvolebních výzkumů od reálných výsledků krajských voleb více než v předchozích volebních obdobích. "I na základě této analýzy bude vedení ČRo jednat o tom, jestli a případně v jaké míře bude s touto agenturou spolupracovat v budoucnosti," uvádí ve své tiskové zprávě ze 16. října.
ČRo bude zároveň vážně zvažovat, zda vůbec bude do budoucna zadávat vlastní předvolební průzkumy a zdali nehledat jiný klíč pro nominace kandidátů do předvolebních debat.
"Ukazuje se, že ani jiné volební modely nedokázaly přesně předjímat volební výsledky a že tudíž takový klíč pro nominace může být zpochybnitelný. Český rozhlas bude inspiraci hledat i v zahraničí," zdůvodňuje zpráva.
Český rozhlas zároveň odmítl, že by svými průzkumy jakkoliv manipuloval veřejným míněním.
"ČRo vždy při prezentaci výsledků upozorňoval na možnou chybu a na možnou změnu nálad a preferencí voličů. Navíc reálné výsledky krajských voleb ukázaly, že se voliči volebním modelem nenechali výrazně ovlivnit. Do zastupitelstev se dostaly subjekty, které měly podle průzkumů nízké preference, a naopak v některých krajích neuspěly subjekty, které podle volebního modelu ppmfactum přesáhly pětiprocentní hranici," uvádí se v prohlášení.
Tím rozhlas naráží na dvojsečnost předvolebních průzkumů. Reakce voličů jsou nevyzpytatelné. Někdo se rád připojí k vyhrávající straně, aby se spolu s ní cítil jako vítěz, jiného tyto výsledky zmobilizují, aby se pokusil s nimi něco udělat a podpořil stranu, která v průzkumu ztrácí.