Praha - Tramvaje s největší pravděpodobností budou mít i nadále přednost na přechodu pro chodce.
Myšlenka na zrušení přednosti tramvají před chodci se objevila v expertní komisi ministerstva dopravy, která chystá návrhy na změny pravidel provozu a trestů za jejich porušení. Jenže sotva byla tato představa zveřejněna, strhla se vlna kritiky: Přednost chodců na "zebře" i před tramvajemi by jejich bezpečnost nezvýšila, spíše naopak.
"Chceme zvýšit práva chodců jako nejzranitelnějšího účastníka provozu, ale ukazuje se, že přednost před tramvajemi není realizovatelná," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
- Čtěte dále: Tramvaj by mohla přijít o přednost před chodci
Proti zrušení přednosti tramvaje se ostře ohradili například zástupci pražského a olomouckého dopravního podniku nebo sdružení Autoklub, které se dlouhodobě věnuje i bezpečnosti provozu, ale i někteří členové expertní komise.
Brzdná dráha je výrazně delší
Jedním z hlavních argumentů, proč zachovat současný stav, je ten, že brzdná dráha tramvaje je až několikanásobně delší než u automobilu. A pokud by do vozovky vstoupil chodec, řidič by neměl šanci včas zastavit. Navíc by prudkým bržděním ohrozil i cestující.
"Jsem si jistý, že tramvaj by se rázem proměnila v nemocnici plnou raněných," prohlásil například ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák. Právě jeho podnik před časem meřil mezi zastávkami Flóra a Olšanské náměstí, kde je mírné klesání, brzdnou dráhu různě zatížené tramvaje.
Plně obsazené vagóny při rychlosti 40 kilometrů v hodině brzdily více než 150 metrů, a to se test prováděl za sucha.
"Pro představu: 150 metrů je deset tramvajových vozů postavených za sebou. Pokud by bylo mokro, brzdná dráha by byla ještě delší," řekl Aktuálně.cz tramvaják Antonín Dub. Přitom auto podle údajů BESIP zastaví v padesátikilometrové rychlosti na zhruba třiceti metrech.
(Pod grafem text pokračuje)
V Německu i Rakousku má tramvaj přednost
Sdružení Autoklub připomnělo, že v Německu a Rakousku tamní předpisy dávají tramvajím na přechodem také přednost pro chodce.
"Oba shodně uvádějí, že na přechodu pro chodce vozidla kromě tramvají dávají přednost chodcům," řekl Václav Špička, který se v Autoklubu specializuje na bezpečnost silničního provozu.
Špička připomněl, že kromě delší brzdné dráhy mají tramvaje oproti automobilům i další nevýhodu: Nemohou se chodci vyhnout. "Přednost tramvají na přechodech pro chodce by se měla zachovat a nadále nezpochybňovat," doporučuje Špička, který je zároveň členem ministerské komise.
Přednost chodců na zkoušku?
Jeho kolega z z expertního týmu Petr Moos navrhnul další variantu: Na zkušební dobu dvou až tří let dát chodcům přednost před tramvajemi a pak tutp praxi vyhodnotit.
Podle Moose je totiž problém, že mnozí lidé - zejména starší nebo z obcí, kde nejezdí tramvaje - nevědí o tom, že tramvaje mají na přechodech přednost. Před jinými dopravními prostředky (s výjimkou například sanitek se zapnutým modrým světlem) totiž chodci přednost mají.
Moos upozornil, že případné zrušení přednosti tramvají by musela provázat mediální kampaň, aby lidé byli opatrní a počítali s tím, že tramvaj má delší brzdnou dráhu. Loni tramvaje srazily celkem 116 lidí, z nichž osm zemřelo.