Praha – Co země, to jeden stereotyp - Bulharsko s tureckými záchody, Dánsko z lega, Francie ve věčné stávce, Německo se stigmatizací hákového kříže, zatopené Nizozemsko, Rakousko s chladicími věžemi jaderné elektrárny, Rumunsko jako Drákula, Švédsko jako balíček z IKEA atd. Vzpomínáte si ještě na Entropu?
Monstrózní umělecké dílo, které u příležitosti českého předsednictví EU v roce 2009 vytvořil výtvarník David Černý se svými pomocníky Kryštofem Kinterou a Tomášem Pospiszylem, vzbudilo v Bruselu nemalý rozruch.
Čtyři roky poté, co 16,4 metru široká a 16,5 metru dlouhá Entropa visela v bruselském sídle Rady Evropské unie, to ale vypadá, jako by se po kontroverzním díle slehla zem.
Svastiku železnice připomínat nemají
"Dalo by se říct, že Entropa byla to jediné, co europoslance a eurobyrokraty vedle rozkladu Topolánkovy vlády nějakým způsobem během našeho předsednictví Radě Evropské unie zvedlo ze židle," říká Kateřina Marková, která v době českého předsednictví byla na stáži v Evropské komisi.
Hned po odhalení musel umělec čelit několika nepříjemnostem. V dálnicích protínajících Německo někteří viděli hákový kříž, což Černý důrazně popírá. Turecké záchody na obrysu Bulharska evokující dlouholeté spory v bulharsko-tureckých vztazích dokonce musely být na žádost bulharské vlády zakryté černou plachtou.
Entropa ale neznepokojila pouze Brusel. Tehdejší česká politická reprezentace obvinila tvůrce Černého, že nesplnil původní zadání. Entropa nebyla kolektivním dílem umělců ze všech členských států EU, jak vláda očekávala.
Přestože podle Černého o nutnosti spolupráce v zadávací smlouvě napadlo ani slovo, přišel Černý o miliony z pronájmu a navíc vrátil 1,9 milionu korun, které do projektu investoval stát.
"Do projektu jsem tehdy vložil své dva miliony v očekávání, že je na základě smlouvy dostanu zpět. Nestalo se, a kdyby se Entropu nepodařilo prodat, o svoje peníze bych přišel," vzpomíná na vypjaté události roku 2009 Černý.
Z Bruselu do Plzně
Poté co ji její tvůrce měsíc před koncem českého předsednictví demontoval a z Bruselu odvezl, byla Entropa krátce vystavena v Centru současného umění DOX, kde rok čekala na svého budoucího majitele.
Dílo nakonec putovalo do Plzně. "Cesta Entropy k nám začala v červu 2010, kdy jsme ji koupili od tvůrce Davida Černého za 10,2 milionu korun. Odhalena byla o tři měsíce později, na začátku září 2010," řekl Tomáš Moravec z Plzeňské Techmanie Science Center, kde se Entropa právě nachází. Chvíli po slavnostním odhalení putovala kvůli rekonstrukci centra do depozitáře. Od března tohoto roku je ale opět na svém místě v expozici Techmanie.
Entropa měla upozornit na činnost Evropské informační kanceláře Europe Direct Plzeň, která sídlí právě v Techmanii. Dalším z důvodů nákladného nákupu, byla i kandidatura Plzně na Evropské hlavní město kultury v roce 2015. Právě Entropa měla přilákat pozornost eurokomisařů, kteří o vítězi rozhodují. Zdá se, že se jí to podařilo, Plzeň nakonec titul obdržela.
Přijetí uměleckého díla bylo v Plzni smířlivější než před několika lety v Bruselu. "Plzeňané jsou rádi, že ve svém městě mají dílo, o němž mluví celá Evropa," komentuje reakce návštěvníků Techmanie Moravec.