reklama
 
 

Zeman má nové sponzory: Potravinářský klan Tomanů

9. 10. 2012 8:00
Téměř všichni kandidáti už mají transparentní účet. Nejvíc peněz se "točí" u Fischera

Praha - Prezidentský kandidát Miloš Zeman má první veřejné sponzory prezidentské kampaně mimo okruh svých tradičních spojenců, jako je například "klasik" politického zákulisí Miroslav Šlouf.

Sto padesát tisíc korun mu poslal bohatý český podnikatel v potravinářství Zdeněk Toman. Stejnou sumu přidal ex-premiérovi i Tomanův souputník z byznysu, právník Ivan Kozel.

Zdeněk Toman patří do vlivné české rodiny. Jeho otec byl komunistickým ministrem zemědělství, bratr byl prvním náměstkem na stejném resortu, jen v porevolučním čase. Společně byli Tomanové v 90. letech u privatizací významných potravinářských podniků.

„Pan Toman ani pan Kozel nejsou spolupracovníci pana Zemana. Jedná se o občanské příspěvky," uvedl místopředseda Strany práv občanů - Zemanovci (SPOZ) a člen volebního výboru kampaně Martin Nejedlý.

Se Zemanem - i Klausem

Toman na dotaz Aktuálně.cz, proč se rozhodl v prezidentské volbě finančně podpořit Miloše Zemana, neodpověděl.

O jeho politickém smýšlení se lze dočíst třeba na internetovém dotazníku 1000nej…České republiky, kde coby osobnost polistopadové éry, které si nejvíc váží, jmenuje Václava Klause.

Jeho bratr Miroslav má pak jasné vazby na zemanovskou éru i na ex-premiérovy blízké.

Za vlády Zemana vstupoval do státní správy, nejprve do diplomacie, v roce 2002 byl jmenován náměstkem ministerstva zemědělství. To už sice bylo za vlády Vladimíra Špidly, do funkce ho nicméně dosadil tehdejší ministr, dnes hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas. Ten má dodnes velmi blízko k Zemanovi, dokonce se spekulovalo i o jeho přestupu do SPOZ.

Toman sám na vysoký náměstkovský post rezignoval po nástupu první vlády Mirka Topolánka. Dnes je prezidentem Potravinářské komory.

Další sponzor Zemana, Ivan Kozel je právník rodiny Tomanů, podle obchodního rejstříku figuruje hned v několika Tomanových firmách na vysokých postech.

Odložený start účtu

Zmiňované sumy se objevily na transparentním účtu, který Miloš Zeman otevřel začátkem září. Tedy v době, kdy jeho kandidatura byla dávno rozběhnutá, Česko bylo už týdny oblepené zemanovskými prezidentskými billboardy a politik, kterému předvolební průzkumy věští postup do druhého kola přímé volby, už měl nasbíraných potřebných 50 tisíc podpisů pro svou kandidaturu.

Navíc donedávna měl na účtu minimální částku a nulové pohyby peněz. Na finance, které padly na zahřívací část kampaně, se tak veřejnost musí ptát.

„Jedná se o částku 3 338 000 Kč. Je to suma, která byla uhrazena Stranou práv občanů Zemanovci," vypočítal tyto náklady už citovaný místopředseda SPOZ Nejedlý, který je podnikatelem, českým zástupcem ruské ropné společnosti Lukoil.

Z analýzy společnosti Admosphere, která sleduje útraty politických stran za reklamu - tedy inzeráty i billboardy - vyplývá, že jen za letošní červen mohli dát Zemanovci 3 miliony korun. Tento odhad vychází z tabulkových cen inzerce a nebere v potaz případné množstevní slevy, kterými politici často nižší náklady vysvětlují, aniž by však smlouvy zveřejňovali.

Podle odborníků z marketingu politické strany reálně platí asi poloviční částky, než jsou ty tabulkové.

Největší dar dostal Fischer

Založení volebního účtu ukládá prezidentským kandidátům zákon. Přístup veřejnosti k těmto údajům ale zákon nepředepisuje. Transparentní účet mají i Jan Fischer, Karel Schwarzenberg, Jiří Dienstbier či Zuzana Roithová.

Nejvíce peněz se točí na účtu Jana Fischera. Zůstatek na něm nyní je kolem pěti milionů korun. Jeho hodnotu významně posílil miliardář Tomáš Chrenek, když Fischerovi poslal devět milionů korun, což je dosavadní nejvyšší zveřejněný dar, kteří prezidentští kandidáti dostali

Na druhou stranu Fischer na svém účtu vykazuje nejpodrobnější informace. Včetně jmenovitých výplat svým zaměstnancům nebo cen inzerátů a billboardů s uvedenými konkrétními médii. Za pronájem reklamního prostoru, ať už inzeráty v novinách, spoty v rozhlase či pronájem panelů dal Fischerův tým od začátku července podle údajů z účtu asi 2 a tři čtvrtě milionu korun.

Největší zůstatek má v těchto dnech na účtu úřadující vicepremiér a ministr zahraničí Karel Schwarzenberg, necelých sedm milionů korun. Celých pět mu věnovala jeho strana TOP 09.

Rovný milion poslal i „Orlík nad Vltavou", kde má Schwarzenberg své nejznámější sídlo v Česku.

„Orlík nad Vltavou je jedna ze správcovských společností Schwarzenberského majetku, vlastněná Karlem Schwarzenbergem a jeho synem Janem. Poslala na kampaň 1 milion korun," vysvětluje částku mluvčí Schwarzenbergovy kampaně Marek Pražák. Jedná se tak prý o jeden ze dvou milionů, které si dal na kampaň zámožný kníže ze svého.

"Podrobnosti dodáme"

Ministrův účet však nepatří k nejpodrobnějším. Objevují se tam jen obecné informace, například „mediální komunikace", aniž by byla uvedena konkrétní firma, které Schwarzenberg platí. Prý to ale hodlá jeho kancelář napravit.

„Obě částky za mediální konzultace (tedy 30 000 Kč z 20. 9. a 7 300 Kč z 3. 10.) budou detailně popsány v měsíčních vyhodnoceních příjmů a výdajů. Tyto údaje by podle zákona měly být souhrnně zveřejněny až po volbách, Karel Schwarzenberg  je ale bude poskytovat  za každý měsíc," dodává Pražák.

Necelý milion korun má na účtu oficiální kandidát ČSSD Jiří Dienstbier. Jednotlivé darované částky jsou z pohledu celkových nákladů na kampaň zanedbatelné, nejvyšší je deset tisíc korun. Dva miliony korun dostal Dienstbier jako předvolební „kapesné" od své mateřské strany.

Kandidát ODS Přemysl Sobotka sice má svůj transparentní účet, ale zatím na něm není ani koruna, ani žádný pohyb peněz.

Asi čtvrt milionu má v tuto chvíli k dispozici kandidátka lidovců, europoslankyně Zuzana Roithová. Její transparentní účet se odlišuje především vysokým počtem drobných dárců, v téměř absolutní většině se jedná o čtyřmístné sumy.

autor: Tereza Šídlová | 9. 10. 2012 8:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama