Praha - Tři poslanci z ODS chtějí, aby parkování v Praze upravoval speciální zákon. Zaparkovat v rezidenčních zónách by měl mít možnost každý, kdo si to zaplatí. Tedy nejen místní obyvatelé jako dosud, ale třeba i řemeslníci nebo lidé, kteří jezdí za svými příbuznými.
"Každý za stejných podmínek," řekl Aktuálně.cz poslanec David Šeich, jeden z iniciátorů nového zákona. Šeich ovšem uznává, že předloha může narazit na odpor pražského magistrátu i jednotlivých radnic, které vedou také politici z Občanské demokratické strany.
"Zatím jsme se o tom bavili neformálně. Pro některé městské části a magistrát to může být problém," připustil Šeich. Podporu zatím nemají poslanci ani ve vlastním klubu ODS. Šeich očekává, že se diskuse povede zejména o to, nakolik je možné zasahovat do komunální sféry.
Parkovací karty i pro řemeslníky
Poslanecká iniciativa přichází poté, co se proti parkování v takzvaných modrých zónách ve čtyř pražských čtvrtích a především v centru města zvedla ostrá kritika. Podle poslanců Davida Šeicha, Evy Dundáčkové a Františka Laudáta, kteří novelu připravili, je současný systém diskriminační.
"Určení vymezeného okruhu osob, které mají nárok na stání ve vymezených oblastech na úkor zbytku občanů, je především populistickým krokem daných rad a zastupitelstev obcí, které se zodpovídají svým voličům, tedy jen rezidentům. Tento dvojí režim pro občany České republiky je potřeba odstranit," uvedli poslanci ve společném prohlášení.
Podle poslanců není možné, aby byli lidé rozděleni do dvou kategorií - na ty, co mohou parkovat a na ty ostatní.
"Na modré zóny doplácí i samotní rezidenti a abonenti, kteří sice parkovací karty mají, ale nemohou k nim jezdit řemeslníci, návštěvy či příbuzní, protože u jejich domu nemůžou zaparkovat. Spousta drobných řemeslníků proto do těchto oblastí odmítá jezdit," tvrdí poslanci.
Systém se osvědčil, tvrdí radnice
Vedení pražských čtvrtí, které zóny placeného parkování pro vlastní občany zavedlo, si ovšem své rozhodnutí pochvaluje.
"Jistě, řadu z nás to zabolelo, řada z nás má problémy, ale hlavního cíle bylo dosaženo. Naši občané náhle mohou ve většině lokalit v okolí svého bydliště," napsal v posledním vydání Radničních novin Prahy 3 zástupce starosty Martin Benda.
"Není to všude dokonalé a je to jen první krok k vyřešení dopravy v klidu, ale funguje to," dodal místostarosta Benda.
Vydělávají jen odtahové služby
Skupina poslanců ovšem trvá na tom, že systém parkování je nastaven špatně. Čtvrti, kde mohou parkovat jen místní, jsou mnohdy prázdné, sousední městské části jsou přeplněné auty k prasknutí.
"Městské části, které jsou postiženy modrými zónami, problém parkování neřeší, pouze ho přesouvají za hranice svého teritoria," soudí poslanci a dodávají: "Jediný, kdo na systému modrých zón profituje, jsou odtahové služby. Městská policie místo boje proti kriminalitě a zločinu v hlavním městě šikanuje."
- Čtěte dále: Poslanci a senátoři jízdné platit mají, řekl Bém
Poslanci ve své předloze nenavrhli, kolik by měli zájemci o zaparkování platit. "Úmyslně neříkáme za kolik," uvedl pro Aktuálně.cz David Šeich. Podle něj o tom musí rozhodnout zastupitelstva. Cena by měla být vyvážená, aby se třeba nevyplatilo kupovat si kartu řidiči, který do Prahy jede třikrát do roka, ale zároveň aby nebyla příliš vysoká pro místní lidi.
ČSSD se obrátila k Ústavnímu soudu
Proti systému placeného parkování v hlavním městě podala už v březnu stížnost k Ústavnímu soudu skupina poslanců ČSSD.
Lenka Mazuchová (ČSSD), iniciátorka stížnosti, se domnívá, že zóny přinesly víc škody než užitku zejména příbuzným rezidentů, kteří za nimi do Prahy dojíždějí, a také lidem, kteří do metropole jezdí za prací. Navíc se zavedením parkovacího stání nevznikla nová veřejná parkoviště.
Náměstek primátora Rudolf Blažek podle Práva označil aktivitu poslanců ČSSD za populistické sbírání bodů. Připustil, že některá opatření se mohou změkčit. Trvá však na tom, že parkovišť je dostatek.