Města velí řidičům: Zaparkuj a jeď! Výfuky nechceme

Helena Křížová, Lenka Smyčková
3. 1. 2008 12:25
Rok 2008 začal bojem radnic proti autům v centrech
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Plzeň/Brno/Znojmo/Ostrava - První pracovní den nového roku začal překvapením pro motoristy v centru Brna a Znojma.

Ve Znojmě dnes začala jezdit nová linka městské hromadné dopravy. Ze záchytného parkoviště na Náměstí Svobody vozí lidi do centra města za pouhou pětikorunu ekologický autobus. Jízdenka je o polovinu levnější než běžný lístek.

V Brně se zase v osmnácti ulicích v jádru města vztyčily v devět hodin ráno automatické zadržovací sloupky. Sklapnou zase až v pět odpoledne. Řidiči se přes ně do centra nedostanou. To už jde ode dneška jen po Masarykově a Rašínově ulici.

Zastupitelé obou měst takto bojují proti nadměrnému počtu motorů v historických jádrech. Ve Znojmě například denně centrem projede asi devět tisíc aut.

Na okraji za pár korun, v centru za majlant

Znojemskému systému levných záchytných parkovišť a navazujících linek hromadné dopravy odborníci říkají P+R. Anglická zkratka znamená Park and ride neboli Zaparkuj a jeď. Systém se osvědčil v Praze, kde je záchytných parkovišť už celkem šestnáct.

Čtěte také: Nově v Německu: Starší auta nesmějí do centra měst vůbec

Teď chtějí systém P+R zavést také v Ostravě a Plzni. Pro začátek Plzeňští odlišili výši poplatků za parkování v centru a na okraji města. Kdo si odstaví auto na okraji, zaplatí méně než ten, který si neodpustí stání v centru.

Také plzeňskému centru má ulehčit systém Zaparkuj a jeď!
Také plzeňskému centru má ulehčit systém Zaparkuj a jeď! | Foto: Aktuálně.cz

"Některá parkoviště P+R už máme hotová. Třeba poblíž Tesca naproti Ústřednímu hřbitovu, které je u hlavního tahu od Prahy," sdělil Petr Raška z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně. Ostatní parkoviště P+R jsou zanesená v územním plánu.

Teď Plzeňští přemýšlejí, jak řidiče k parkování v okrajových částech města ještě více motivovat.

"Organizaci parkování by měly v budoucnu zlepšit elektronické naváděcí panely, které by řidiče informovaly o počtu volných míst na parkovišti a odjezdech nejbližších spojů do centra. Doklad o zaplacení parkovného by zároveň měl sloužit jako zpáteční jízdenka," říká Petr Raška.

Novinky chystá i Ostrava

Od jara má systém P+R fungovat v Ostravě. "Připravujeme parkoviště s přestupem na MHD," řekl Jiří Tichý z odboru dopravy ostravského magistrátu.

"Držitelé dlouhodobých časových jízdenek zde budou parkovat za velmi výhodných podmínek, případně denní parkovací lístek bude sloužit i jako jízdenka městské hromadné dopravy. Na většině tahů do města už parkoviště máme. Od severu je budeme teprve budovat," uvedl Jiří Tichý.

V centrální části Ostravy mohou parkovat dlouhodobě jen lidé, kteří zde bydlí nebo pracují, návštěvníci obchodů či úřadů mají povoleno jen krátkodobé stání.

Čtěte více: Doprava patří k největším zdrojů znečištění ovzduší

Sloupky vyskakují jako čertíci z krabičky

Na brněnské radnici zatím se záchytnými parkovišti na okraji města nepočítají. "V plánu nejsou ani takzvaná záchytná parkoviště, ani obdoba mýtného při vjezdu do centra. Parkování tu řešíme výstavbou parkovacích domů," uvedl technický náměstek primátora města Brna Ladislav Macek.

Bude se chtít řidičům přesedat na MHD?
Bude se chtít řidičům přesedat na MHD? | Foto: Jitka Gráfová

První parkovací dům vyrostl před dvěma lety nedaleko Moravského náměstí. Další dva jsou teď v rukách projektantů jeden má stát vedle Nové Radnice, druhý u Janáčkova divadla.

Jisté omezení pro jízdu centrem moravské metropole ovšem znamená zprovoznění takzvaného automatického zádržného systému. Ten funguje právě ode dneška.

V praxi jsou to sloupky poháněné elektromotorem, které brání vjezdu do jádra města v sedmnácti ulicích kromě Masarykovy a Rašínovy.

V devět hodin ráno se automaticky vztyčí a v pět hodin odpoledne zase zmizí. V mimořádných situacích s nimi mohou manipulovat také policisté a lidé z dispečinku Brněnských komunikací.

 

Právě se děje

Další zprávy