Boj o Hrad na sítích. Pavel loví motorkáře, Babiš diváky Novy, Středula zkouší Lidl

Tomáš Klézl Tomáš Klézl
1. 12. 2022 5:30
Dva z nich nasadili koženou bundu a sedli na motorku. Další kandidát chce k lednovým prezidentským volbám přilákat zákazníky Lidlu nebo Jysku. Uchazeči o Hrad sází v kampani na sociální sítě a reklamu cílí na různé skupiny uživatelů. Úspěšnou strategii z parlamentních voleb se snaží zopakovat Andrej Babiš, zaměření na konkrétní okruhy voličů ale využívají i ostatní favoriti.
Hlasy motorkářů se snaží ve své kampani získat Petr Pavel (na snímku). Stojí o ně ale i Marek Hilšer.
Hlasy motorkářů se snaží ve své kampani získat Petr Pavel (na snímku). Stojí o ně ale i Marek Hilšer. | Foto: Facebook Generál Pavel

"Když prý nemám žádnou šanci, proč o mně všichni pořád mluví?" Prosté sdělení, které se objevilo začátkem listopadu na Facebooku prezidentského kandidáta Andreje Babiše, vyvolalo nečekaný ohlas. Nasbíralo 27 tisíc reakcí a zobrazilo se více než 150 tisícům lidí. Za jeho propagaci utratil tým šéfa hnutí ANO přes 20 tisíc korun, v kampani už na facebookovou reklamu vydal téměř půl milionu.

Pro bývalého premiéra a podle průzkumu jednoho z favoritů lednových prezidentských voleb jsou sociální sítě mimořádně důležité. Stačí vzpomenout na sněmovní volby v roce 2017, kdy při sečtení výsledků Babiš políbil na čelo stratéga stranických sítí Marka Prchala a prohlásil, že za vítězství vděčí právě jemu.

Přestože prezidentskou kandidaturu ohlásil jako poslední na konci října, průzkumy jej řadí mezi tři hlavní favority, spolu s bývalým generálem Petrem Pavlem a ekonomkou Danuší Nerudovou. První kolo voleb se uskuteční 13. a 14. ledna a sociální sítě uchazečů o Hrad k tomu směřují.

Reklamu na Facebooku mohou jejich marketingoví specialisté cílit podle toho, kde potenciální voliči žijí, podle jejich pohlaví, věku, ale také zájmů. Pokud usoudí, že mohou oslovit ženy, vysokoškoláky nebo třeba fanoušky fotbalu a seriálů, zaplatí za to, aby se reklama zobrazila právě jim. Štáby toho už několik měsíců využívají. 

"Snažíte se najít skupiny, u kterých můžete získat největší podporu. Na sociálních sítích se toto členění používalo už v první přímé volbě prezidenta v roce 2013, nástroje, jak voliče oslovit, jsou ale čím dál přesnější," říká expertka na volební a politický marketing Anna Shavit z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Reklamu na Facebooku tak Babiš cílí například na uživatele, kteří sledují televizi Nova. Některé jeho příspěvky, jako třeba letošní valentýnské přání ženám, se naopak nezobrazí lidem, kteří na sítích sledují týdeník Respekt, uvádí Michael Škvrňák z agentury PAQ Research, který se cílením reklamy prezidentských kandidátů zabývá. "Je to pochopitelná strategie, mezi čtenáři Respektu se voliči ANO a Andreje Babiše nevyskytují," říká.

Podobně například 15,6 procenta příspěvků za poslední tři měsíce cílil Babiš na lidi mimo Prahu. V hlavním městě mívá jeho hnutí ANO nižší podporu než v ostatních regionech. V komunálních volbách tam letos v září získalo 19,3 procenta a skončilo druhé za koalicí Spolu. "Zajímavější je ale sledovat, jak se budou snažit kandidáti trefit do nerozhodnutých voličů," upozorňuje Shavit.

Souboj o motorkáře

O dalším z favoritů voleb, generálovi ve výslužbě Petru Pavlovi, Škvrňák říká, že na začátku kampaně cílil facebookovou reklamu hlavně na dvě skupiny. První tvořili vysokoškoláci, druhou pak méně vzdělaní lidé se zájmem o fotbal a telenovely. A také milovníci psů, piva nebo vína.

Taktiku už ale změnil, v posledních třech měsících podle dostupných dat oslovuje širší publikum. Přesto však tři ze svých reklam zaměřil na fanoušky akčních filmů. "A třeba příspěvek o tom, že Pavel rád jezdí na motorce, byl cílený na motorkáře, tedy lidi, kteří podle Facebooku mají v oblibě různé značky motocyklů," uvádí Škvrňák.

Hlasy motorkářů loví také Marek Hilšer, kterého průzkumy řadí s odstupem za nejsilnější favority. Začal se fotit v kožené bundě na svém stroji a čtyři ze svých reklam v listopadu cílil na fandy značky Harley-Davidson. Podle dostupných dat se snažil oslovit i nadšence do různých tanců, tanga nebo salsy, či milovníky horolezectví.

Odborářský boss Josef Středula za hlavními favority také zaostává, stejně jako Babiš ale sází na diváky Novy, přidává i fanoušky televize Prima. Celých 74 procent svých reklam za poslední měsíc navíc zacílil na lidi, kteří nakupují potraviny v Lidlu, Penny Marketu a Tescu, oblečení v Primarku nebo nábytek v Ikee a Jysku. Oslovuje také fanoušky někdejšího brankáře fotbalové reprezentace Petra Čecha a hokejisty Jaromíra Jágra.

Reklamu na sítích často cílí i lékař Tomáš Zima, bývalý rektor Univerzity Karlovy, který je ale v průzkumech daleko od nejsilnějších kandidátů. Míří na lidi s vysokoškolským vzděláním a zájmem o zdravotnictví. "Patrně tak chce využít svoji kvalifikaci," říká Škvrňák.

Ostatní uchazeči o prezidentský úřad cílení facebookové reklamy podle zájmů příliš nepoužívají. Danuše Nerudová, která patří podle průzkumů mezi tři nejvážnější, však téměř třetinu listopadových reklam zacílila na ženy. V kampani se snaží oslovit zejména mladé lidi a výrazná je hlavně na Instagramu, kde má nejvíce sledujících ze všech kandidátů. Jako první také začala používat aplikaci BeReal, oblíbenou mezi mladými.

Na ženy se na Facebooku zaměřil také Pavel Fischer. S kampaní začal později než ostatní kandidáti a průzkumy jej řadí na čtvrté místo. Kampaň cílí na vysokoškolsky vzdělané, pár příspěvků směřoval i na lidi se zájmem o hudbu nebo životní prostředí.

Kromě toho mohou kandidáti své reklamy zaměřit na lidi, jejichž osobní data mají k dispozici. Babiš tak například může těžit z předešlých kampaní jako Pojď do mě nebo webových stránek Chceme lepší Česko. "Může nejen rozesílat e-maily lidem, kteří mu svěřili svou adresu, ale také na ně cílit reklamu na Facebooku," upozorňuje Škvrňák.

Video: Prezidentem bude ten, kdo se nejlépe vymezí proti Babišovi. Pokud ho porazí, říká Michopulos (9. 11. 2022)

Jediná možnost, jak se stát prezidentem, je výrazně se vymezit proti Babišovi i proti Zemanovi. Kdo to udělá nejpřesvědčivěji, vyhraje. | Video: Daniela Písařovicová
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 31 minutami

Letecké společnosti v USA zrušily kvůli ledové bouři přes 2200 letů

Letecké společnosti ve středu zrušily ve Spojených státech přes 2200 letů. Několik amerických států od Texasu po Západní Virginii zasáhla ledová bouře. Informovala o tom agentura Reuters. Podle webu FlightAware, který sleduje lety, bylo do šesté hodiny večerní do poledne místního času v New Yorku), zrušeno 2219 mezinárodních a vnitrostátních spojů. Zpožděno bylo 1752 letů.

"Zimní bouře má tento týden dopad na náš provoz, což je příčinou značného počtu zrušených letů," uvedla společnost American Airlines v prohlášení. Dodala, že lety ruší preventivně a informuje o tom cestující.

Americký Úřad pro civilní letectví (FAA) v úterý na twitteru varoval, že cestující mohou v některých oblastech, například ve městech Dallas, Fort Worth a Memphis, očekávat sněhové srážky, které mohou způsobit zpoždění v ketecké dopravě.

Zdroj: ČTK
před 59 minutami

Úřady by mohly do konce roku digitalizovat vyřizování všech dávek, říká Jurečka

Všechny dávky budou možná lidé moci od příštího roku vyřizovat digitálně. On-line by se neměla dát podat jen žádost, ale elektronický by měl být celý proces. Úřady by si také měly co nejvíc údajů vyměňovat a obstarat samy. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL). Možnost vyřizovat dávky jako dosud dál zůstane.

"Do konce roku máme ambici, aby všechny dávky byly plně digitalizované. V tento okamžik je to šest dávek," uvedl Jurečka.

Ministerstvo práce léta sklízelo kritiku za stav digitalizace. Elektronicky začaly úřady práce s klienty komunikovat víc až za covidové epidemie, kdy bylo dočasně možné posílat žádosti a ofocené doklady elektronicky. On-line žádaly pak i firmy o příspěvek na mzdy z programu Antivirus. V minulém roce zákon umožnil dokládání elektronických záznamů či kopií dokumentů natrvalo. On-line se dá podat žádost o příspěvek na bydlení, rodičovskou a přídavky na děti. Do výčtu patří i humanitární dávka pro uprchlíky, solidární příspěvek za ubytování běženců a loňský bonus 5 tisíc korun na dítě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy