Brno - Zachovejme koleje v centru Brna. Tak by se dala pojmenovat aktivita brněnských zastupitelů ze Strany zelených.
Zelení předloží radě města návrh, aby do aktualizace územního plánu zapracovala požadavek na zachování železnice v centru města.
V Brně se již od devadesátých let plánuje rozsáhlá rekonstrukce železničního uzlu, počítající se stavbou nového hlavního nádraží asi 800 metrů na jih od současného v historickém centru města.
Nynější radniční koalice má sice v programovém prohlášení, že zachová stávající nádraží alespoň jako jednu ze zastávek regionální dopravy, v územním plánu jsou ale již od roku 1994 vyčleněny pozemky pod hlavním nádražím jako plochy k zastavění či vybudování parků.
Tuto dvojkolejnost chtějí zelení změnit a znovu zanést do územního plánu dotčené pozemky jako plochy k dopravním účelům. To má zaručit, že i když se jednou nádraží odsune, na jeho místě bude prostor alespoň pro zajištění regionální dopravy - ať už vlaky nebo třeba tramvajemi.
„Laicky řečeno, chceme zabránit tomu, že jednoho dne někdo přijde a vytrhá všechny koleje, protože to tak přece je v souladu s územním plánem," řekl dnes novinářům náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ).
Aktualizaci územního plánu bude rada projednávat zítra, příští týden o ní budou hlasovat zastupitelé. Podle Andera jsou koaliční partneři z ČSSD, KDU-ČSL a Brna 2006 návrhu nakloněni a s jeho schválením by neměl být problém.
Nekonečné dohady
Rekonstrukce železničního uzlu Brno je nejrozsáhlejším stavebním projektem v historii Jihomoravského kraje. Počítá jednak se stavbou nového hlavního nádraží na jih od současného, dále se stavbou odstavného nádraží a celkovou modernizací kolejového průtahu Brnem. Na přestavbu železnice v Brně má jít přes dvacet miliard korun.
V roce 2004 přesun nádraží z centra odmítlo v referendu 86 % voličů. Kvůli nízké účasti bylo ale referendum nezávazné.
V říjnu 2006 vzešla z komunálních voleb koalice ČSSD, Strany zelených, KDU-ČSL a Brna 2006, mimo jiné právě díky slibům, že nádraží se odsunovat nebude. Že je nádraží v centru výhodnější, potvrdila o rok později i nezávislá analýza.
Koalice se přesto nakonec dohodla na variantě odsunu nádraží s tím, že v centru na místě současného nádraží bude alespoň zastávka "městské rychlodráhy". To bude železniční tah městem, po kterém budou jezdit regionální vlaky ze všech směrů.
Odsun má seznam průšvihů
"Náš nynější návrh se nepřiklání k žádné z variant. Nyní nám jde o to zakonzervovat ty pozemky do té doby, než bude hotová rekonstrukce železničního uzlu," uvedla předsedkyně klubu brněnských zastupitelů Strany zelených Jana Drápalová.
"Z našeho pohledu zkrátka musí dopravu do centra zaručit buď rychlodráha, nebo musí zůstat nádraží v centru," dodala Drápalová.
Odpůrci absolutního zrušení nádraží v centru totiž tvrdí, že doprava cestujících z odsunutého nádraží do centra města by byla téměř neproveditelná a město by ročně stála 150 milionů korun.
"Varianta čistého odsunu má zkrátka celý seznam průšvihů," zopakoval dnes radní Ander.