"Petr Pavel, který sponzoroval společnost ČEZ částkou více než 129,3 milionu korun ze státního rozpočtu, podporuje projekt, díky kterému se může každý stát spoluvlastníkem společnosti a získávat vysoké dividendy z její činnosti," vábí čtenáře falešný článek na webu, který na první pohled vypadá jako stránka serveru Aktuálně.cz.
Není to poprvé, co podvodníci zneužili loga i vzhledu stránek Aktuálně.cz. "Naše možnosti, jak těmto situacím čelit, jsou velmi omezené," říká k problému šéfredaktor deníku Jan Nevyhoštěný a dodává, že se falešné články občas mohou čtenářům objevovat i jako reklamy na zpravodajských webech. "Obsah podvodníků blokujeme. Stránka, která zneužívá vizuálu Aktuálně.cz, je však umístěna na zahraničních serverech, a jediná možnost je tedy postupovat právní cestou, na které s dalšími poškozenými spolupracujeme," doplňuje.
Podvodné reklamy a články, které lákají krkolomnou češtinou na slibný přivýdělek pod záštitou veřejně známých osobností, nejsou žádnou novinkou. Právě "výhodné" investiční nabídky se zárukou od slavných jsou mezi internetovými zloději oblíbeným způsobem, jak okrást důvěřivé uživatele.
Princip podvodu je prostý. Člověk klikne na reklamu a na cílovém webu, který se na první pohled snaží tvářit jako seriózní článek, vyplní své údaje výměnou za podrobnosti o údajné investici. Podvodníky přitom lze snadno prokouknout. Prozrazují je například nefunkční rubriky, které buď nelze otevřít, anebo čtenáře přesměrují na další podvodné stránky.
Další indicií může být špatná adresa v horní liště internetového prohlížeče. Zatímco stránky Aktuálně.cz jsou dostupné po zadání adresy www.aktualne.cz, podvodné kopie využívají odlišné domény. V textech se také nachází množství překlepů.
Jde o jednoznačný podvod, varuje ČEZ
"Se všemi firmami, kterých se tento podvod dotkl, jsme v kontaktu. Bohužel se takovému zneužívání nedá příliš bránit. Je to jako sbírání hub po dešti, neustále objevujeme nové falešné weby," říká Jan Král z týmu prezidenta Petra Pavla, jehož jméno v posledních týdnech podvodníci často zneužívají.
Proti spojení s inzerátem se ohrazuje i polostátní energetická společnost. "ČEZ nemá s těmito reklamami nic společného. Žádný takový produkt jsme nikdy nenabízeli ani nenabízíme. Jde o jednoznačný podvod," varuje mluvčí skupiny Barbora Peterová, podle které se firma problémem intenzivně zabývá.
Také jejich stránky podvodníci kopírují. "Veškeré použité fotografie například našich výrobních zdrojů, videa a podobně, které se na těchto podvodných webových stránkách objevují, jsou použité bez našeho svolení," doplňuje Peterová.