Podvodných "reklam na zázraky" přibývá. Proč je pro weby skoro nemožné je blokovat

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 13. 1. 2021 9:02
Lákají na celebrity a velké peníze. Tváří se přitom jako věrohodné investiční či zpravodajské servery a na nich se také často objevují. Jiné zase slibují třeba neuvěřitelně rychlé zhubnutí. Ve výsledku ale podvodné reklamy z uživatele vytáhnou osobní údaje či peníze. Nejde přitom o výjimku - od konce loňského roku jich naopak přibylo. Spolehlivá blokace je přitom podle IT expertů velmi obtížná.
Podvodné bannery často parazitují na známosti mediálních značek.
Podvodné bannery často parazitují na známosti mediálních značek. | Foto: Aktuálně.cz

"Nejnovější zpráva. Kellner odhaluje, jak může mít každý český občan dodatečný měsíční příjem." Podvodné reklamy a články, které lákají krkolomnou češtinou na slibný přivýdělek pod záštitou celebrit, nejsou žádnou novinkou. Ve velkém se šířily už před rokem, a to hlavně na Facebooku.

Během té doby si ovšem dokázaly najít další oběti a v současné nové vlně reklam nezůstává jen u sociálních sítí. Často se objevují také na zpravodajských webech včetně on-line deníku Aktuálně.cz. Spolehlivě jim zamezit ještě před jejich zobrazením na webu je přitom prakticky nemožné.

Vydavatelství Economia, pod které Aktuálně.cz patří, prodává značnou část svého reklamního prostoru přes systém, který tvoří takzvaný publisher, dodavatelé aukčních platforem a inzerenti. "Na rozdíl od přímého prodeje, kdy publisher prodává svůj reklamní prostor přímo inzerentovi a nasazuje jeho bannery přímo do svého ad serveru, který je pak následně vkládá do webové stránky, se jedná o aukční systém, kdy přes platformu dodavatele doputuje vítězný banner přímo do stránky," vysvětluje systém vydavatelství Economia manažer inzerce Karel Suk.

"Standardně dodavatel aukční platformy svými automatizovanými systémy prověřuje a blokuje inzerenty a jejich podvodné či jinak závadné bannery. Pokud se takový banner i přes tuto kontrolu dostane na naše weby, máme možnost tyto inzerenty blokovat ručně, avšak až poté, co se na našich webech zobrazí. V případě velmi sofistikovaných podvodů, kterým nyní s našimi dodavateli čelíme, se daří inzerentovi obcházet automatizované kontrolní mechanismy," upozorňuje dále Suk.

S podobnými útoky má zkušenost také společnost Seznam.cz, která provozuje největší český internetový vyhledávač a má vlastní inzertní systém. "Kolegové mi potvrdili, že s podobnými bannery se potýkáme i u nás a v minulosti jsme toto téma už několikrát řešili," potvrzuje manažerka komunikace Aneta Kapuciánová.

Co je scam?

Jde o spam obsahující podvodné techniky. Cílem je obvykle skrze psychologickou manipulaci získat důvěru uživatele a donutit ho vykonat požadované úkony (například zaslání peněz, otevření aplikace, odevzdání osobních údajů). Slibovaná služba přitom není dodána.

Podvodná reklama se se podle ní do partnerské sítě Seznam.cz dostává z reklamního systému Googlu. "URL podvodných landing page banneru blokujeme, nicméně podvodníci URL velmi často mění. Dále tyto reklamy na zázraky, které se podaří zachytit, reportujeme přes AdChoices přímo Googlu. Do pár dní od nahlášení podvodné reklamy banner zmizí, bohužel se zpravidla po několika dnech znovu objeví, a to v mírně upravené podobě a s odkazem na jinou doménu," dodává Kapuciánová.

Společnost Google již dříve pro Aktuálně.cz potvrdila, že potlačení podvodných bannerů je obtížné také pro ni. "Je to stále ta stejná hra kočky s myší. Podvodníci neustále přicházejí s novými postupy, pomocí kterých se snaží překonat náš systém, a my tyto útoky odrážíme. Tisíce lidí dnes pracují na zdokonalování technologie vymáhání našich zásad a na vývoji postupů pro řešení nových hrozeb," vysvětlila ředitelka komunikace české pobočky Googlu Alžběta Houzarová.

Jen v roce 2019 Google odstranil reklamy z více než 21 milionů webových stránek, mimo jiné kvůli zkreslování skutečností, šokujícímu obsahu a dalším taktikám, které porušují zásady společnosti. 

Konzultant Michal Marek má na reklamní platformě Adform na starosti právě spolupráci s vydavateli. Potvrzuje přitom, že se s takzvanou scam reklamou setkává pravidelně a zatím neexistuje žádný zaručený recept, jak lze jejímu výskytu definitivně zabránit.

"Scam reklama je výnosný byznys, a tak se jej scameři snaží chránit před opatřeními, která vydavatelé používají k jejímu blokování," upozorňuje Marek. "Boj se scam reklamou lze přirovnat k boji s bájnou hydrou, které když jednu hlavu useknete, další dvě jí narostou. Dokud budou nepoctiví inzerenti moci inzerovat skrz největší nákupní technologie tak jako doposud, tak se úplného zmizení těchto scam bannerů nedočkáme," domnívá se Marek.

Marek dodává, že podvodnou reklamu Adform ve svých interních systémech v maximální možné míře blokujeme. "V poslední době jsme navíc přijali interní opatření, při nichž dochází k důkladnému prověřování všech nových inzerentů, což dále přispívá k další minimalizaci rizika výskytu těchto reklam v našich systémech," doplňuje   

Efektivní radou pro uživatele podle Petra Kocmicha ze společnosti Anect zůstává "neklikat na všechno, co se mi na internetu ukáže". "A zároveň zpozornět v případě, že mi někdo nabízí něco 'zdarma' nebo cokoliv na bázi 'rychlého zbohatnutí'," doporučuje expert jako prevenci.

Marketingový konzultant Zdeněk Hašek zdůrazňuje, že podvodné reklamy, které primárně cílí na starší a méně zkušené uživatele, mají velký dosah. I podle něj je dobré se zamyslet, než uživatel na odkaz klikne. "Když něco vypadá příliš jednoduše a bezpracně, tak to bude nesmysl. Už na první pohled by mělo uživatele trknout, že Petr Kellner opravdu nemá zapotřebí někomu radit, jak snadno zbohatnout, navíc v oblasti, ve které sám, předpokládám, nepodniká," dodává Hašek.

Jak vydavatelství Economia řeší podvodné bannery:

RTB (Real Time Bidding) ekosystém, skrz který Economia prodává značnou část svého reklamního prostoru, tvoří řetězec publisher, dodavatelé aukčních platforem a inzerenti. Narozdíl od přímého prodeje, kdy publisher prodává svůj reklamní prostor přímo inzerentovi a nasazuje jeho bannery přímo do svého Ad serveru, který je pak následně vkládá do webové stránky, se jedná o aukční systém, kdy přes platformu dodavatele doputuje vítězný banner přímo do stránky.

Standardně dodavatel aukční platformy svými automatizovanými systémy prověřuje a blokuje inzerenty a jejich podvodné či jinak závadné bannery. Pokud se takový banner i přes tuto kontrolu dostane na naše weby, máme možnost tyto inzerenty blokovat ručně avšak až poté, co se na našich webech zobrazí.

V případě velmi sofistikovaných podvodů, kterým nyní s našimi dodavateli čelíme, se daří inzerentovi obcházet automatizované kontrolní mechanismy. Náš tým každý den cíleně vyhledává tyto bannery a ručně je blokuje. Jakmile dojde k zablokování inzerentova účtu, bannerů a url na landing page, obratem vytváří nové, opět projde kontrolním systémem a znovu se zobrazí na našich webech.

Z podstaty fungování celého systému tedy nelze tento podvod zablokovat kompletně z naší strany. Doufáme, že s našimi dodavateli přijdeme na způsob, který těmto podvodníkům zamezí zneužívání této technologie. Pokud na podobný banner na našich webech narazíte, prosíme o zaslání jeho screenshotu a ideálně i click stringu, díky kterému dokážeme daný účet dohledat a zablokovat.

 

Právě se děje

Další zprávy