Lovosice - Sdružení Děti Země dnes pořádá pravidelný pochod přes České středohoří. "Bude to asi naposled bez rozestavěné dálnice," konstatuje Miroslav Patrik, předseda sdružení a hlavní postava dlouholetého odporu proti dálnici přes tamní chráněnou krajinnou oblast. Uznává, že boj o České středohoří bez autostrády, který trval asi patnáct let, je krůček před porážkou.
"Udělali jsme ale všechno, co jsme mohli," říká rezignovaně Patrik, podle něhož dálnice nenávratně poškodí vzácnou přírodu a krajinu Českého středohoří.
Státní Ředitelství silnic a dálnic se už pomalu chystá na slavnostní přestřihnutí pásky, které symbolicky pustí do Středohoří stavební stroje. "Děláme všechno pro to, abychom zahájili výstavbu v druhé polovině letošního roku," řekla Aktuálně.cz mluvčí ředitelství Martina Vápeníková, podle níž bude mít dálnice jen minimální vliv na okolní životní prostředí.
Dálnice přes Středohoří
- Úsek dálnice D8 přes České středohoří měří 16,4 kilometrů
- Součástí je 18 mostů, 9 nadjezdů, 2 tunely a 3 mimoúrovňové křižovatky
- Stavba vyjde na 8 až 10 miliard korun
- Dokončena by měla být v roce 2009 až 2010
Silničářům se v uplynulých dnech podařilo získat klíčový dokument, který jim umožňuje připravovat se na dostavbu posledního nedokončeného úseku dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem na hranici s Německem.
Ministerstvo životního prostředí totiž zamítlo námitky odpůrců silnice, kteří napadli rozhodnutí správy chráněné krajinné oblasti povolit stavbu dálnice přes Středohoří. Podle Margity Abtové z regionálního pracoviště ministerstva, kterou citovala ČTK, přitom proti tomuto rozhodnutí už není možné odvolání.
Patrik příliš nevěří tomu, že by plánovanou stavbu mohly zvrátit soudy, byť u nich už více než rok leží tři "protidálniční" žaloby. Podle Patrika soudy stejně rozhodnou včas. A až se začne stavět, žaloby ztratí smysl. Navíc ani není jisté, zda by soudy rozhodly proti dálnici.
Motejl: Úřady při povolování porušily zákon
Spor o dálnici přes Středohoří se vedl vlastně od počátku 90. let. Odpůrci napřed zcela odmítali, aby chráněné území proťala široká silnice. Pak chtěli prosadit aspoň to, aby se dálnice "ukryla" do dlouhého, více než tříkilometrového tunelu.
Neuspěli. A to se jim před dvěma lety podařilo získat významného spojence - veřejného ochránce práv Otakara Motejla. Ombudsman uznal kritiku odpůrců dálnice a konstatoval, že úřady při povolování dálnice několikrát porušily zákon, protože stavba nebyla dostatečně posouzena podle vlivu na životní prostředí.
"Veškerá řízení probíhala podle platných zákonů," reagovalo okamžitě ministerstvo dopravy.
Zastupitelé dlouhý tunel odmítli
Právě i Motejlův posudek měl kritikům dálnice pomoci přesvědčit zastupitele ústeckého kraje, aby změnili územní plán a souhlasili se stavbou dlouhého tunelu, který by zmírnil dopady nové dálnice na krajinu Českého středohoří. Jenže naprostá většina zastupitelů v březnu 2005 podpořila platnou variantu Ředitelství silnic a dálnic, která počítá pouze se dvěma krátkými tunely.
Miroslav Patrik z Dětí Země tvrdí, že to byl zásadní zlom, od něhož bitva o dálnici směřovala k porážce.
Už aby tady dálnice (ne)byla!
Na novou dálnici se těší především lidé v obcích, přes které se nyní valí jedno auto za druhým včetně kamionů. Například obyvatelé Velemína už roky čekají na to, až nová dálnice odvede z jejich obce nekončící proud vozidel.
"Jsme tu jako pokusní králíci," postěžovala si před časem Jitka Koťová, která ve Velemíně žije bezmála dvacet let. Když si tady kupovala dům, dostalo se jí ubezpečení, že dálnice přes České středohoří bude postavena za několik let.
Na novou dálnici se naopak vůbec netěší mnozí obyvatelé nedalekých Dobkoviček, které autostráda mine jen o kousek. Například manželům Adámkovým vezme autostráda klid i krásný výhled na zvlněné vrcholky Českého středohoří.
"To jsme seděli v kuchyni, koukali ven a já povídám manželovi: Panoramata už neuvidíme," postěžovala si Eva Adámková.