Za nejvíce obtížné považují studium právě studenti lékařských oborů, 82 procent z nich ho označilo jako náročné až neúměrně náročné. Informoval o tom Sociologický ústav Akademie věd v tiskové zprávě.
Studenti lékařských a nelékařských zdravotnických oborů považují podle průzkumu své studium za velmi smysluplné. Těsně za nimi jsou studenti pedagogických oborů, kde smysluplnost studia vyzdvihuje 70 procent studentů. Nejméně s tvrzením souhlasili studenti zemědělství, lesnictví, společenských věd a žurnalistiky.
Nejméně často o změně či ukončení studia uvažují studující z lékařských zdravotnických oborů, ze sociální práce a péče, ze společenských věd a žurnalistiky či z nelékařských zdravotnických oborů.
Zdravotnické obory nicméně podle výsledků průzkumu zaujímají první příčky také v negativním hodnocení studia. U těchto oborů se nejčastěji vyskytovaly úzkosti, nervozita či stres zažívané v souvislosti se studiem více než polovinu dní v měsíci, tvrdí průzkum. Podobné pocity podle něj ve stejné míře zažívají také studenti zemědělství a lesnictví či přírodních věd.
Z průzkumu dále vyplynulo, že mezi studujícími lékařských zdravotnických oborů je vysoký podíl studujících, kteří mají osobní zkušenost s diskriminací na základě pohlaví nebo se sexismem ze strany přednášejících. Ve zdravotnických oborech jsou podle něj mezi přednášejícími očividně rozšířenější i další typy nevhodného chování směrem ke studujícím jako zesměšňování, ponižování nebo urážky. Zkušenost s podobným chováním přiznalo 23 procent dotázaných z lékařských oborů.
Zjištění výzkumu podle tiskové zprávy vykazuje jistý paradox. Ačkoliv studenti vnímají vysokou smysluplnost studia a neuvažují o jeho předčasném ukončení, mnohdy se potýkají s řadou obtíží jako jsou úzkosti, nervozita či stres nebo zmiňované urážky a diskriminace na základě pohlaví.
Cílem průzkumu bylo zjistit, jak medici a medičky hodnotí své studium v porovnání s ostatními vysokoškoláky. Průzkum se uskutečnil v únoru letošního roku, zúčastnilo se ho 2 830 lidí. Projekt KULTIMED se zaměřuje na zlepšení studijního a pracovního prostředí v oblasti zdravotnických a sociálních oborů. Na projektu spolupracují akademické instituce v čele se Sociologickým ústavem Akademie věd a lékařskými fakultami Univerzity Karlovy.