Před deseti lety zahynula na Vysočině na dálnici D1 poslankyně Marie Noveská, když dostala smyk a narazila do billboardu. Reklama tam stojí dodnes. Stále u ní nejsou ochranná svodidla, ačkoli už šest let platí novela zákona o pozemních komunikacích, podle níž musí svodidla vybudovat na své náklady provozovatelé reklamních ploch.
Podobných nechráněných billboradů jsou jenom na brněnské dálnici desítky.
Debata týdne: Přišel čas změnit dopravní předpisy? Přečtěte si názor odborníků a pak nám napište svůj. Zveřejníme ho. |
"Přestože od roku 2000 platí nová právní úprava, ve skutečnosti se tento zákon vůbec nedodržuje," tvrdí senátor Josef Novotný (SNK), který vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby sjednal nápravu.
Zákon platí pro nové reklamy
Státní Ředitelství silnic a dálnic ovšem tvrdí, že zákon se vztahuje pouze na reklamní poutače postavené až po jeho přijetí.
"To není porušování zákona. Všechna nová zařízení jsou se svodidly. Zpětně to ale nejde," řekl Aktuálně.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření, podle něhož novým předpisům nevyhovuje na dálnici D1 také třeba délka připojovacích pruhů.
Počet mrtvých stoupá
SRÁŽKA S PŘEKÁŽKOU
2004
Nehody: 30 387
Mrtví: 256
Těžce zranění: 824
2005
Nehody: 30 873
Mrtví: 273
Těžce zranění: 712
Hoření dodal, že i tak někteří provozovatelé "starých" billboardů dobrovolně na své náklady nechali svodidla postavit.
"Je to naprosto absurdní výklad," oponuje tvrzení Ředitelství silnic a dálnic bývalá poslankyně Hana Marvanová, která se jako právnička tímto problémem zabývá asi 1,5 roku.
Dodala, že zákon se jednoznačně vztahuje na všechny reklamní nosiče, tedy i ty postavené v devadesátých letech.
Z dálnic je billboardová alej
Pokud bude Ředitelství silnic a dálnic, respektive nadřízené ministerstvo dopravy trvat na tomto výkladu zákona, je senátor Novotný připraven navrhnout novou, jasnější novelu.
"Cíl je jasný, zvýšit bezpečnost," prohlásil Novotný, jemuž dal za pravdu bývalý vysoký policista a nynější expert na bezpečnost silniční dopravy Stanislav Huml.
Uvedl, že značná část nehod na dálnici se stane kvůli ztrátě pozornosti, únavě či mikrospánku řidiče, jehož vozidlo pak může vyjet mimo silnici. "Když tam není překážka, má šanci přežít," tvrdí Huml.
Roman Ječmínek ze sdružení Autoklub, které na problém s nechráněnými billboardy upozornilo, uvedl, že z českých dálnic se staly billboardové aleje. Například v Německu, Rakousku či ve Francii u dálnic reklamy nestojí.
Proto by podle Ječmínka bylo ideální, aby billboardy minimálně podél dálnic a rychlostních silnic také nebyly.
Právnička Hana Marvanová, která s Autoklubem spolupracuje, podala podnět stavebním úřadům v Jihlavě a Velkém Meziříčí, neboť několik billboardů podél dálnice D1 na Vysočině bylo dokonce postaveno bez úředního povolení.
"Jsem také pro to, aby billboardy od dálnic úplně zmizely," souhlasí i senátor Novotný, podle něhož by ochranná svodidla měla stát jen prvním krokem k tomu, aby reklamní poutače byly postupně odstraněny.
Transparency varuje před korupcí
Organizace Transparency International navíc uporňuje na to, že stavbu billboardů může provázet korupce - v "dálniční" reklamě se točí miliony korun ročně.
Transparency obviňuje ředitelství silnic a dálnic, že tato organizace obchází zákon a odmítá zveřejnit smlouvy s provozovateli billboardů.
"Transparency International jsme poskytli podstatné informace, které jsou ve smlouvách obsaženy," obhajuje postup Ředitelství silnic a dálnic mluvčí jan Hoření.