Praha - Lepší bezbariérový přístup, i to po zdražení jízdného sliboval koncem loňského roku pražský dopravní podnik.
"Ano, tak se stalo," říká mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.
Předsedkyně Pražské organizace vozíčkářů Jaroslava Franková však namítá, že letošní změny nijak výraznější nebyly. "Naopak ze spousty věcí jsme nyní zklamaní," říká Franková.
Na mysli má nerealizovaný bezbariérový přístup do stanice metra Můstek a dlouho nejasné vyhlídky spojené s plánovanou rekonstrukcí stanice Národní třída.
Nízkopodlažní tramvaje a aktuální web
Jako nové kroky k bezbariérovému cestování Pečený uvádí vozíčkářům přístupné stanice v nově otevřeném úseku metra C, nový úsek tramvajové trati vedoucí do stanice metra Radlická či nákup nových nízkopodlažních tramvají a autobusů.
Ani ty však cestující na vozíku nemohou vždy použít. "Na některých stanicích jsou bariéry na ostrůvcích, někde ostrůvky zcela chybí, takže řidič nízkopodlažního vozu nesmí plošinu pro vozíčkáře instalovat, protože by měla příliš velký sklon," říká Franková.
Vozíčkář Tomáš Lanc pracující v Pražské organizaci vozíčkářů i přesto dopravní podnik vesměs chválí. "Docela se snaží, ale vše jde pomalu," hodnotí zlepšení dostupnosti dopravy za poslední rok. Osobně zaznamenal především vysoký nárůst nízkopodlažních tramvají.
Pochvaluje si také aktuální webové stránky dopravního podniku, na nichž lze zjistit, zda je zařízení pro bezbariérový přístup do stanic metra v provozu. Poruchové jsou především schodišťové plošiny.
Rekonstrukce stanic s výtahy nesouvisí
Nejpalčivější otázkou však zůstává bezbariérovost metra. Stanice v centru města se pro lidi na vozíku omezují na pouhé tři záchytné body: Muzeum, Hlavní nádraží a Florenc. Ze stávajících 54 stanic pražského metra je jich přístupných 32.
Podle Erika Čipery z občanského sdružení Asistence, které pomáhá vozíčkářům, se situace mohla zlepšit, kdyby byla lépe zorganizována nedávná rekonstrukce stanic spojená s další výstavbou.
"Přestože se zde stavělo, nebyl bezbariérový přístup vybudován ve stanicích Náměstí republiky nebo Českomoravská. Sliby, že se tak stane později, už nejde splnit, protože okolí je zastavěné," říká Čipera.
Obává se, že podobný osud stihne i stanici Národní třída, kterou rekonstrukce teprve čeká. Ta má proběhnout společně s výstavbou nového obchodního centra, které se v místech dnešního vestibulu metra rozhodl postavit švýcarský podnikatel Sebastian Pawlowski.
Stanice se cestujícím uzavře příští rok zhruba začátkem letních prázdnin. Její rekonstrukce by se podle plánů magistrátu měla stihnout za 10 měsíců.
Do listopadu byla bezbariérovost stanice tabu, dopravní podnik uváděl, že se s ní v souvislosti s rekonstrukcí nepočítá. S opačným stanoviskem přišel na podzim pražský magistrát, který slíbil, že stanice v centru města bude přístupná všem.
Všechny zainteresované subjekty se dlouho odvolávaly na to, že vyústění výtahu je možné pouze do budov soukromých subjektů, s nimiž je těžké se domluvit. Zhruba před měsícem magistrát zjistil, že je zde možnost bezbariérový vstup do metra vybudovat i na obecním pozemku.
"Plán pro tuto variantu se zpracovává," řekl k tomu mluvčí dopravních podniků Ondřej Pečený. Vybudování bezbariérového přístupu však podle jeho slov nesouvisí se samotnou rekonstrukcí stanice. Není proto jisté, že stanice bude bezbariérová už v době, kdy se v roce 2010 znovuotevře cestujícím.
Na bezbariérový Můstek nejsou peníze
I nadále zůstane pro vozíčkáře zapovězená stanice metra Můstek, a to i přesto, že na bezbariérový přístup do jejích prostor již byl vypracován projekt. "Upírali jsme k tomu velkou naději," říká zklamaně Franková z Pražské organizace vozíčkářů.
"Bylo by to nákladné a časově náročné, takže by to nešlo skloubit s výstavbou, která nyní v místě probíhá," zdůvodnil zastavení projektu Pečený.
Právě peníze jsou častým argumentem proti budování bezbariérových přístupů do stanic metra. Jak finance pro tento účel získat, pražským radním radí výzva Za MHD přístupnou, kterou iniciuje sdružení Asistence.
"Bezbariérový přístup se nebuduje jen pro určitou skupinu lidí," zdůrazňuje vozíčkář Tomáš a připomíná, že usnadňuje cestování také starým lidem, maminkám s kočárky či každému, kdo si třeba zlomí nohu.