Praha - Po několika odhaleních, jak jsou zajištěni vrcholní manažeři státní akciové společnosti České dráhy, přichází další příklad jejich luxusních benefitů.
Generální ředitel Petr Žaluda, o jehož odvolání ve středu jednala dozorčí rada, podepsal před třemi lety pro vrcholné vedení společnosti možnost využívat velkorysý příspěvek na školné pro děti. Ročně se pohyboval v řádu stovek tisíc korun.
Platy manažerů státní společnosti se pohybují v řádu statisíců korun a například ředitel Žaluda má ve smlouvě zaručeno, že mu České dráhy platí vysokou kapitálovou pojistku ve výši zhruba 83 tisíc korun měsíčně.(Viz infobox.)
Luxus na ČD
- Generálnímu řediteli a jeho náměstkům přísluší měsíční zaručená mzda až do výše 600 tisíc korun
- Nárok na roční bonus až sta procent dvanáctinásobku svého platu na základě rozhodnutí představenstva.
- V případě odvolání a dobrovolného odchodu po roce práce jim náleží až čtyřiadvacetinásobek průměrně mzdy, do které jsou ovšem započítány i bonusy
- Pokud odejdou dříve, průměr je násoben osmkrát.
- Nárok na až 135 tisíc korun měsíčně v rámci manažerského pojištění, 13 500 na rizikové pojištění, příspěvek do výše tří procent z jeho základní mzdy na penzijní připojištění
- 100 tisíc korun za lékařskou péči.
- V případě pracovní neschopnosti delší jak měsíc doplacení nemocenské do výše zaručené mzdy
- Nárok generálního ředitele na bezplatné užívání Audi A8, a to i pro soukromé účely
- Nárok náměstků na užívání Škody Superb opět bezplatně i pro soukromé účely
Podepsán Žaluda
Na příspěvek na školné narazilo Aktuálně.cz v dokumentu, který se redakci podařilo získat. Jedná se o usnesení představenstva Českých drah z 8. července 2008. Kromě generálního ředitele Petra Žaludy je na něm podpis někdejšího personálního náměstka ČD Milana Ruttnera.
V šestistránkovém dokumentu s názvem Schválení pravidel odměňování pro generálního ředitele, náměstky generálního ředitele a tajemníka generálního ředitele jsou rozepsány veškeré výhody, na které měl top management společnosti v roce 2008 a v části roku 2009 nárok.
Příslib příspěvku na školné je zařazen mezi ostatními bonusy k vysokým platům.
"Společnost může vedoucímu zaměstnanci hradit prokázané náklady na vzdělání jeho dětí, a to včetně školného, a náklady s jejich vzděláním související až do výše 400 tisíc korun za kalendářní rok za jedno dítě," píše se v dokumentu.
Vše na Ruttnera
Mluvčí Českých drah Radek Joklík "dětský" bonus potvrdil. Zároveň uvedl, že příspěvek na školné dráhy platily jen jednomu člověku, a to tomu, který už ve vedení drah nepůsobí. Měl jim být právě autor druhého podpisu pod inkriminovaným dokumentem - někdejší personální ředitel Milan Ruttner.
I když, jak bylo uvedeno, dokument s bonusy podepsal i dnešní ředitel drah Žaluda, právě na Ruttnera svalují České dráhy v oficiálním prohlášení pro Aktuálně.cz za tento případ odpovědnost.
"Po příchodu současného vedení v roce 2008 připravil tehdejší personální náměstek Milan Ruttner manažerské smlouvy, podle jeho slov dle vzoru smluv z jiné státní firmy, konkrétně ČSA," tvrdí dnes mluvčí drah.
Jak to bylo doopravdy?
Ruttner si rovněž podle jeho vyjádření výhody napsal do smlouvy sám.
Tomu však odporuje už citované usnesení představenstva o pravidlech odměňování, na jehož poslední straně je popsán mechanismus, kdo komu smlouvu sestavuje.
V případě Ruttnera jako personálního náměstka to je generální ředitel Žaluda. Ruttner naopak sestavoval smlouvu Žaludovi a jeho tajemníkovi. Podle stejného pravidla si měli smlouvy i podepsat.
Jen jsem to plnil
Milan Ruttner deníku Aktuálně.cz popřel, že by rámec platů a bonusů byl jeho dílem.
"Vše schvalovalo představenstvo," uvedl s tím, že na inkriminovaném jednání nebyl přítomen.
Na dotaz, proč je uveden jako zapisovatel pod usnesením představenstva, odpověděl, že neví.
"Byl jsem pouze zaměstnanec Českých drah, který z titulu své funkce dostával příkazy a plnil je. Byl jsem personální ředitel, dostal jsem za úkol připravit návrh smluv," líčí své postavení a zdůrazňuje, že on sám nic nemohl podepisovat.
Ano, čerpal jsem
Bývalý náměstek nicméně potvrdil, že skutečně školné jako bonus čerpal.
"Nejsem Čech, moje děti chodily do anglické školy a společnost rozhodla o tom, že mi bude přispívat jako cizinci na jejich vzdělání," vysvětluje.
Jestli příspěvek na školy nárokovali i ostatní kolegové, neví.
Ruttner odešel v květnu 2009 po roce působení ve funkci, a měl tak nárok na odchodné podle podmínek, které šéfové drah v polovině roku 2008 naprojektovali - přesněji (tak jako ředitel Žaluda) na čtyřiadvacetinásobek průměrného platu včetně odměn.
Nyní se s drahami o svůj "zlatý padák" za 8,68 milionu soudí.
Datum, kdy "zchudli"
Podle současného vedení drah bylo v červnu 2009 odměňování předních manažerů revidováno a některé bonusy zcela vypadly.
"Manažeři nemají například nárok na odstupné v případě odchodu z vlastního rozhodnutí, na příspěvek na lékařskou péči ani na doplatek nemocenské. Vedení si také nikdy nevyplatilo žádné roční bonusy," říká mluvčí Joklík.
Ještě dva měsíce předtím, tedy v dubnu 2009, domluvil tehdejší ministr dopravy Petr Bendl (ODS) s manažery v čele s Žaludou nížení jejich základních mezd o 15 procent.
Bendl dnes tvrdí, že chtěl jít s úpravou jejich smluv ještě dál. "Nelíbilo se mi, že si o svých platech rozhodují sami. Padla ale vláda a už s tím nešlo nic dělat," vzpomíná dnešní ministr zemědělství.
Pod tlakem ministrů
Bendl společně se svým náměstkem a předsedou dozorčí rady Českých drah Zdeňkem Žákem začali příjmy a výhody šéfů státní společnosti prověřovat.
Nechali si udělat i jejich audit, aby bylo zřejmé, jak si skupina kolem Žaludy a České dráhy stojí. Žák ovšem v klíčové chvíli z ministerstva a čela dozorčí rady Českých drah odešel, oficiálně pro "ztrátu důvěry ministra". Bylo to v době, kdy se chystal navrhnout odvolání Žaludy z čela společnosti.
O totéž se podle médií pokusil nyní i současný ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných. I on se nadstandardními platy a bonusy drážních manažerů zabývá.
Aktuálně.cz řekl, že inkriminované usnesení představenstva z roku 2008 má rovněž v ruce a že je prověří.